glimpze Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hei! Jeg har tenkt å klokke opp min pc. Jeg har lest nybegynner guiden og prøvd å lest på postene her, men er litt rotete her, og er enkelte grunnleggende ting jeg ikke føler jeg har fått forklart når det gjelder klokking. Dere snakker om CMOS og x'er og Fp'er og masse rart jeg ikke skjønner NOEN ting av! Her kommer saken: Jeg har en AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus, men denne er bare på 1.2 GHz nå, derfor ønsker jeg å klokke opp til 1600..........evnt. kanskje opp til 2000......(hvis dette er mulig da??) Men jeg kan omtrent NULL om klokking, og trenger jo derfor hjelp. 1. Hvor begynner jeg? I bios? 2. Hva gjør jeg? Hva trykker jeg/stiller jeg på osv? 3. Hvor sjekker jeg ditt og datt osv? Min PC: AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus Abit KX7-333 Hovedkort Socket A (DDR) - VIAKT333, ATA/133, ATX, 266MHz DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2 - Minne 184-P (for DDR-PC266MHz) Si i fra hvis dere trenger fler opplysninger! ALTSÅ, kan noen bare legge ut en grei '"instruksjon/veileder" om hvordan jeg i første omgang kan få min PC opp til 1600, som den egentlig skal yte? Lenke til kommentar
Terje82 Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Kansje dette er til hjelp? http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=143800 Lenke til kommentar
glimpze Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Kansje dette er til hjelp?http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=143800 har lest den............men hvor begynner jeg? Si at jeg er i Windows, hva gjør jeg så? Bios? Og deretter? Hva skal opp/ned osv? Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Gå inn i bios og still på FSB'en slik som du vil ha den, du må stille opp litt og litt om gangen og teste for å sjå om det går... Om systemet er ustabilt, så kan du øke vCore (voltstyrken på prosessoren). Ikkje gå for høgt opp . Pass på tempraturen til CPU'en. 70-85 grader er maks Lenke til kommentar
glimpze Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 (endret) hva skjer når den begynner å bli utsabil? Hva gjør jeg da? Bør jeg stille opp FSB med 5-10 Mhz om gangen eller? hvordan stiller jeg opp volten i forhold til FSB'en? Vil ikke ødelegge noe for å si det sånn! edit: skriveleif Endret 16. desember 2004 av glimpze Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Still FSB opp med 5 "Poeng" først, gå ut av BIOS, kjør noe som viser temps.. Hvis de er sånn passe lave. så restarter du og øker med 5 til.. slik holder du på til det blir ustabilt.. da kan du prøve litt med vcore... Hvis den da går over 65/70 grader under Prime95, eller ved høy load.. så bør du klokke ned litt.. finn passe Idle temp, og kjør Blen test med Prime95 i ganske mange timer Lenke til kommentar
ADT Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 du har et chipset som ikke har agp/pci lås, ikke klokk! Lenke til kommentar
glimpze Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 et chipset som ikke har cpi/pci lås? jaha? Men åffer i all verden er PCen min kun på 1,2 GHz når den skal være på 1,66 GHz? Hvilke programmer kan jeg måle temperaturen? Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 et chipset som ikke har cpi/pci lås? jaha? Men åffer i all verden er PCen min kun på 1,2 GHz når den skal være på 1,66 GHz? Hvilke programmer kan jeg måle temperaturen? Du kan bruke SiSoft Sandra. Lenke til kommentar
glimpze Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 du har et chipset som ikke har agp/pci lås, ikke klokk! KAN JEG KLOKKE?? Lenke til kommentar
ADT Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 du har et chipset som ikke har agp/pci lås, ikke klokk! KAN JEG KLOKKE?? nei Lenke til kommentar
glimpze Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 du har et chipset som ikke har agp/pci lås, ikke klokk! KAN JEG KLOKKE?? nei hvorfor ikke? hva vil det si å ikke ha pci/agp lås? kan jeg få dette? (spør sikkert dumt, hehe ) kan jeg ikke i det hele tatt klokke opp til 1600 som pcen 'originalt' skal yte? for nå er den jo faktisk 'underklokket' med 400Mhz.........(1200 istedet for 1600) hva vil skje hvis jeg klokker uten denne låsen? Lenke til kommentar
langballe7979 Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 du har et chipset som ikke har agp/pci lås, ikke klokk! KAN JEG KLOKKE?? Nå er klokka 09.39om du kam klokka eller ikke vet ikke jeg. Men hvem som helst kan klokke en cpu Lenke til kommentar
ADT Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 du har et chipset som ikke har agp/pci lås, ikke klokk! KAN JEG KLOKKE?? nei hvorfor ikke? hva vil det si å ikke ha pci/agp lås? kan jeg få dette? (spør sikkert dumt, hehe ) kan jeg ikke i det hele tatt klokke opp til 1600 som pcen 'originalt' skal yte? for nå er den jo faktisk 'underklokket' med 400Mhz.........(1200 istedet for 1600) hva vil skje hvis jeg klokker uten denne låsen? Om du kan få den til å yte det den skal, er jeg ikke sikker på, men siden du ikke har en agp/pci lås (som hindrer overklokking av saker som ikke bør overklokkes) ville jeg ikke rørt prosessoren... Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Nei, du bør ikke overklokke med det hovedkortet, men du kan jo sette FSB opp til 133 Mhz som den skal være, nå står den nok på 100 Mhz... (133 x 12,5=1662Mhz, som er default for XP 2000+) Overklokking uten AGP-/PCI-lås fører til at AGP- og PCI-frekvensene overklokkes i takt med FSB, dette fører raskt til ustabilitet, og ofte skade på skjermkort, hardisk og PCI-kort! Lenke til kommentar
glimpze Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Nei, du bør ikke overklokke med det hovedkortet, men du kan jo sette FSB opp til 133 Mhz som den skal være,nå står den nok på 100 Mhz... (133 x 12,5=1662Mhz, som er default for XP 2000+) Overklokking uten AGP-/PCI-lås fører til at AGP- og PCI-frekvensene overklokkes i takt med FSB, dette fører raskt til ustabilitet, og ofte skade på skjermkort, hardisk og PCI-kort! TAKK!!! da setter jeg bare opp FSB til 133MHz uten å gjøre noe med volten?? Og kan jeg bare sette FSB rett opp til 133 eller bør jeg gjøre det med 5 om gangen og vente, teste osv osv?? Lenke til kommentar
glimpze Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 du har et chipset som ikke har agp/pci lås, ikke klokk! KAN JEG KLOKKE?? Nå er klokka 09.39om du kam klokka eller ikke vet ikke jeg. Men hvem som helst kan klokke en cpu tosk...... Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Hadde du hatt AGP/PCi-lock kunne du heller ikke klokket så langt, fordi du har for dårligt minne (PC2100) Lenke til kommentar
glimpze Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Hadde du hatt AGP/PCi-lock kunne du heller ikke klokket så langt, fordi du har for dårligt minne (PC2100) nei, men da overklokker jeg ikke! Lenke til kommentar
langballe7979 Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 du har et chipset som ikke har agp/pci lås, ikke klokk! KAN JEG KLOKKE?? Nå er klokka 09.39om du kam klokka eller ikke vet ikke jeg. Men hvem som helst kan klokke en cpu tosk...... hehe. hadde bare litt dårlig humor den dagen se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå