Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skal snart skaffe meg Linux. Noe spesielt å huske?

Løve

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal snart skaffe meg Fedora Linux på en paristasjon, men jeg har aldri vært så mye bort dette, så er det noe spesielt jeg bør huske på? Kan jeg kjøre Windows programmer på den andre partistasjonen, eller må jeg finne Linux greier? Og hva skjer hvis jeg ikke lenger vil ha partistasjonen? Kan jeg slette den og så blir det "en" disk igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg skal snart skaffe meg Fedora Linux på en paristasjon, men jeg har aldri vært så mye bort dette, så er det noe spesielt jeg bør huske på? Kan jeg kjøre Windows programmer på den andre partistasjonen, eller må jeg finne Linux greier? Og hva skjer hvis jeg ikke lenger vil ha partistasjonen? Kan jeg slette den og så blir det "en" disk igjen?

1. Hva mener du? Hvis du spør om du fremdeles kan kjøre Windows etter Linux-installasjon, så er svaret ja.

2. Den blir ikke automatisk en 100% fyllende partisjon på disken igjen, men du kan forstørre Windows-partisjonen hvis du skulle komme til å ville slette Linux, med Partition Magic til full størrelse.

Lenke til kommentar
Mente om jeg kunne kjøre noen av Windows programmene under Linux via en emulator, eller om jeg måtte skaffe meg en egen Linux versjon?

Og hvordan er det med drivere til 64 bits? Fant ikke ATI drivere til 64bits Fedora.

1. Du kan kjøre en del programmer med emulatoren Wine, evt. WineX (koster penger) for spill.

2. Drivere til 32-bits virker vel til 64-bits distribusjoner, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Skal man kjøre linux skikkelig, må man ha et skjermkort fra nVIDIA.

Tull. Jeg kjører Linux skikkelig, og jeg har Radeon-kort og frie ATI-drivere. Man er ikke avhengig av ufri programvare for å kjøre Linux "skikkelig".

Sorry, var ikke spesifikk nok. Jeg snakker om linux i X86-64-modus.

Lenke til kommentar

Ro nå ned her da.

Forkortet:

Mange ATI-kort er relativt bra støttet "rett ut av boksen", dvs. uten at du behøver å ha noen enkstra drivere. Men skal du ha skikkelig 3D på Linux, bør du nok investere i et nVidia-kort... ATI sine "egenproduserte" linuxdrivere suger vistnok forbi enhver fattning.... Ikke at Windows-driverne er så forferdelig mye bedre, etter hva jeg har hørt. Kan jo ha noe med ATI og GL/directX å gjøre.

Lenke til kommentar
Ro nå ned her da.

Forkortet:

Mange ATI-kort er relativt bra støttet "rett ut av boksen", dvs. uten at du behøver å ha noen enkstra drivere. Men skal du ha skikkelig 3D på Linux, bør du nok investere i et nVidia-kort... ATI sine "egenproduserte" linuxdrivere suger vistnok forbi enhver fattning.... Ikke at Windows-driverne er så forferdelig mye bedre, etter hva jeg har hørt. Kan jo ha noe med ATI og GL/directX å gjøre.

Det er stor forskjell på ATI sine windows-drivere og Linux-drivere. Windows-driverne fungerer meget bra, men linux-driverne er langt under pari. Jeg byttet fra et Radeon X800 Pro til et GF6800GT, to ganske jevnbyrdige skjermkort. GF6800GT yter over dobbelt så bra i linux som ATI-kortet. Og det står ingen ting i dokumentasjonen for ATI sine linux-drivere at det er støtte for X86-64. Det var et av de punktene ATI skulle forbedre da vi leste her på hw.no at ATI skulle satse på bedre linux-drivere. Vi har ikke sett noe til dette enda.

Lenke til kommentar

ATI «har» OpenSource drivere til 3d på eldre kort.... Men det er ikkje nokre

fartsbomber akuratt. Men betre enn «nv» driveren «til» nvidia, som ikkje

har 3d stønad i det heile så langt eg huskar.

(når eg seier at ATI og NVIDIA har OS driverene er det ikkje at dei har lagd

dei, - det er andre folk som har gjort dèt -- men ATI hjelpe litt til og frigir litt

informasjon om eldre kort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...