Daehli Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Hei, jeg vet at det finnes en egen tråd for dette emnet - men jeg har bare ikke blitt så mye klokere av å lese gjennom alt utallige timer. Først og fremst vil jeg si at jeg ikke har noen erfaringer med bærbare PCer, og er nesten helt blank på området. Derfor lurte jeg på om noen kunne komme med anbefalinger og eventuelt kommentarer rundt følgende: Jeg ser etter en PC som først og fremst skal har god batterikapasitet og den bør helst ikke veie for mye. Grunnen er at den skal hovedsakelig brukes til skolearbeid og litt surfing på internett, men den bør helst også kunne kjøre the sims 2 med brukbar ytelse. Jeg ser etter en PC med intel centrino, 256 eller 512MB minne, trådløst nettverk og egenskapene nevnt ovenfor. Jeg har sett litt rundt og jeg har komt frem til et par PCer innenfor mitt budsjett på i overkant av 9000kr: Tundra 1551S Centrino Jeg er litt skeptisk til batteriet som står at varer i ca. 2.5 timer; er det mulig å sette inn et batteri med vestentlig bedre kapasitet? En annen jeg så på var: Tundra 1556S Centrino Denne har en skjerm med litt lav oppløsning (1024x768) - hvordan blir det egentlig på en 15" skjerm? (lite), men batteriet skal vistnok vare i 4-5timer (Må taes med en god klype salt?) Jeg så også på: Acer Aspire 1413LC Denne ble jeg anbefalt av dem jeg snakket med, men jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om celeron prosessoren. Evetuelt hvordan dette påvirker strømforbruket og hvordan den utvilker støy. Jeg er helt åpen for alle anbefalinger og innspill. Jeg vet at budsjettet jeg har lagt opp er litt stramt for å kunne gå for en dothan prosessor, så jeg er egentlig åpen for hva som helst. mvh. Morten Edit: God jul folkens. Endret 15. desember 2004 av Dasset Lenke til kommentar
Karibi-Kåre Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302740&view=detailed Jeg fant ikke noe ang. batteri, men antar den fungerer fint siden den lå på forsida til Komplett. Hvis du skal ha noe som er lite og lett og fin kapasitet (oppgitt 6 timer), burde du gå for en Apple iBook 12". Sims 2 kan vel ikke spilles på Macintosh, men det finnes mye fra EA og Blizzard. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Skal du spille nye spill kan du drite i alle tre. For de klarer ikke Half life 2 blant annet. Legg en lapp til på bordet så har du desembertilbudet til Netshop, det skal klare å dra igang Half Life 2. Men spørs hva du spiller, Spiller du gamle spill er de mer en gode nok. Battertiden på 1556/1557 er like gode så fremt du sitter i word Spiller du suger batteriet seg tomt ganske fort. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Skjermen til Tundra 1556S Centrino , er ikkje dårlig ... berre for å sei det. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Skjermen til Tundra 1556S Centrino , er ikkje dårlig ... berre for å sei det. Ja, jeg beklager den kommentaren. Som sagt så har jeg null erfaring. *har fikset opp i det* Tilbake til tråden: Den PCen Karibi-Kåre linket til fra komplett hadde brukbare spesifikasjoner i mine øyne, men den så litt "firkantet" ut. Det er kanskje litt dårlig vinkel på det bilde. - Takk for svarene jeg har fått - jeg skal undersøke dem litt nermere (også NetShop sit desember tilbud) btw: Jeg trenger ikke noe PC til å da i gang HL2 - det har jeg en anne PC til å gjøre. Jeg tenkte mer på The Sims 2 - det går litt i sims i disse trakter: Jeg leste på EA sine hjemmesider at det krevde 32MB-grafikkbrikke på minimum, og regner derfor med at 64MB bør kunne kjøre det brukbart. Er det 64MB i de integrerte brikkene? Endret 15. desember 2004 av Dasset Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 For å kunne kjøre Sims 2 bra så trenger du et skikkelig kort. så et radeon 9600 med 64MB Ram bør være minimum Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 For å kunne kjøre Sims 2 bra så trenger du et skikkelig kort. så et radeon 9600 med 64MB Ram bør være minimum Ja, det er egentlig der dilemmaet ligger. Jeg kan ikke finne noen PC med centrion, Radeon 9600 eller tilsvarende, til under 9000kr. Hvor mye vil det bety vedrørende støy og ytelse hvis jeg går for en PC med celeron prosessor? Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 en med Desktop Celeron bråker noe jævlig er tykk som en bibel og har som regel ræva skjermkort så du kommer ikke langt uansett. Du MÅ opp på Netshop sitt desembertilbud for å klare å kjøre sims2 skikkelig. Ingen annen utvei. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 en med Desktop Celeron bråker noe jævlig er tykk som en bibel og har som regel ræva skjermkort så du kommer ikke langt uansett. Du MÅ opp på Netshop sitt desembertilbud for å klare å kjøre sims2 skikkelig. Ingen annen utvei. tja, det rager litt utenfor min lommebok. Jeg mente egentlig M-celeron prosessor: Er det noen som har erfaringer? Lenke til kommentar
Cera Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Til den prisen får du ei heller en pc med god batteritid (bare ibook som har dugende batteritid) Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Det er vel mulig å kjøpe gode batterier til de fleste bærbare vel? Endret 15. desember 2004 av Dasset Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Heisann! Du vurderte vel den Tundra 1551, men lurer på batterikapasiteten...Følgende er klippet fra testen til Barbara.no som skriver følgende: "Det finnes to batterier til 1551, et 4-cellers batteri, som det som leveres med. Det er et veldig lite og nett batteri, som en lang rund pinne egentlig. Det finnes også et dobbelt så kraftig 8-cellers batteri som er overraskende billig. Det koster rundt 800-850 kroner, beroende på hvor du skal handle det fra (til sammenligning koster et 8-cellers batteri til X300 pr 23.10.04 det dobbelte, 1670 kroner). Om man har ett batteri av hver type, er det lille batteriet lett å ta med seg pga utformingen." Så det er fult mulig å kjøpe et batteri til. Hvis økonomi er din begrensning, blir dette vel to sider av samme sak (med tanke på å gå for netshop sitt desembertilbud). Mvh Locinho Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Heisann! Du vurderte vel den Tundra 1551, men lurer på batterikapasiteten...Følgende er klippet fra testen til Barbara.no som skriver følgende: "Det finnes to batterier til 1551, et 4-cellers batteri, som det som leveres med. Det er et veldig lite og nett batteri, som en lang rund pinne egentlig. Det finnes også et dobbelt så kraftig 8-cellers batteri som er overraskende billig. Det koster rundt 800-850 kroner, beroende på hvor du skal handle det fra (til sammenligning koster et 8-cellers batteri til X300 pr 23.10.04 det dobbelte, 1670 kroner). Om man har ett batteri av hver type, er det lille batteriet lett å ta med seg pga utformingen." Så det er fult mulig å kjøpe et batteri til. Hvis økonomi er din begrensning, blir dette vel to sider av samme sak (med tanke på å gå for netshop sitt desembertilbud). Mvh Locinho Ja, du sier noe der. Hvis jeg stapper i et ekstra batteri og oppgraderer minnet - sitter jeg igjen med en dyrer PC som ikke yter i nærheten så mye Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Men for å si det enkelt. 1551 får du ikke under 10000 selv med Celeron Mobile og du klarer ikke Sims 2 tilfredstillende med den. Så det er bedre at du tigger din nød til dine foreldre. Netshop sitt desembertilbud er det nærmeste som svarer til det du vil ha. og den er 10 000. Er det for dyrt så må du bare bite i det sure eplet og enten spare eller kjøpe noe som ikke klarer sims 2. Du får ikke velge fra øverste hylle uansett i den prisklassen og det er nok det beste valget den Netshop saken. Selv om du må hoste opp en høvding til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå