xamichee Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hei, alle sammen! Tenkte jeg skulle bygge en PC og få eksakt det jeg vil ha, men det viser seg å være litt vanskeligere enn det jeg trodde (og enda har jeg ikke begynt å bygge en gang ). Har valgt nedenstående oppsett utifra anbefalinger, prisguiden og forum på denne site'n, men det er en del ting jeg ikke helt skjønner. F.eks. vet jeg ikke om alt er helt kompatibelt, spess minne som passer sliter jeg litt med å forstå. Skjermkort med AGP, PCI-e, SLI, osv, skjønner jeg heller ikke så mye av, dessverre.... Om noen som forstår seg på dette har litt tid til overs og kunne tenke seg å komme med råd og dåd og liknende, hadde jeg blitt veldig takknemlig! PC'en skal brukes mye til heavy bilderedigering, motion graphics, noe video, enkel 3D-modellering og kanskje et nyere spill i ny og ne, men spill er absolutt ingen hovedprioritet (slikt har man Xbox til )! Enkel å oppgradere i fremtiden er jo også et pluss. Oppsettet er som følger: Kabinett: Arctic Cooling Silentium T2 Hovedkort: MSI K8N NEO2 Platinum Prossesor: AMD Athlon 64 3200+ "Winchester" Minne: PQI 1024 MB PC3200 Turbo (2x512MB) Platinum CL 2,5-3-3-7 Skjermkort: Point Of View GeForce 6600 GT AGP, eller AOpen Aeolus 6600GT (AGP) (?) Harddisk 1: Western Digital Raptor 73,4 GB Harddisk 2: Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA DVD-brenner: BenQ DW1620 Pro Diskettstasjon: NoName Diskettstasjon 3.5 intern Tastatur: Logitech OEM Ultra X Mus: Logitech MX1000 Skjerm: Samsung SyncMaster 957MB Hvis noen ser noe som virker sprøtt, noe som mangler, har en bedre løsning på noe og kanskje forandringer som kan trekke noe ned på prislappen (dette er ikke akkurat det blilligste oppsettet, tror jeg...), så blir jeg veldig glad for tilbakemedlinger. Prisen er ikke det aller viktigste, men jeg er ikke sugen på å kaste bort penger heller... På forhånd takk! Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Det oppsettet der ser helt OK ut. Men følger strømforskyning med i kabinettet? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg ville valgt en annen disk en Hitachi som lagringsdisk, da Hitachi har noe høy feilrate (etter det jeg har hørt) Lenke til kommentar
PoWit Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Ser ut som et bra oppsett det der Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hei, ser ikke så verst ut dette her. Alt er kompatibelt i utgangspungtet. Men noen får svare på om videoredigering trenger rast minne? Uansett er A64 veldig glad i raske timings på minnet, så jeg vil annbefale det feks disse Corsair 3200 XL, timings 2,2,2,5 . Eller noen fra ocz med samme timings. Du sier ikke noe om overklokking, så da strykes det av listen. Vist du venter ca en mnd, kan du kjøpe et Nforce 4 hovedkort med, eller uten SLI. Disse hovedkorta krever skjermkort som er PCIe, arvtageren til AGP. Et slikt hk vil være mer fremmtidrettet, men litt dyrere. Med SLI får du muligheten til å kjøre 2 skjermkort samtidig, og få bedre ytelse i spill. Ved dog ikke om dette hjelper noe særlig i video redigering. Uansett har du muligheten til å dytte inn et kort senere, som vil gi bedre ytelse, altså en oppdateringsmulighet. Vist du velger og gå for SLI hk, bør du vurdere og Kjøpe kabinett med en større strømmforsyning, eller kjøpe dette eksternt, da Nvidia kort krever endel strøm. Noen vil kansje si at du bør satse på en X800 Pro/xt kort fra ati, samme hvilket hk du velger, men da kan du ikke kjøre dual. Disse bråker litt mindre, og yter omtrent likt. Jeg ville valgt en MX510 mus, men det er litt smak og behag. Ps les mustesten på forsiden. Men rammen ville jeg absolutt legget noen ekstra kroner i. Lykke til. Lenke til kommentar
wotg Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Ikke værst, men jeg ville valgt et annet kabinett og psu, arctic kabinettet har bare 350W. Personlig så stoler jeg ikke på Hitachi disker. En ting til, hvis du har råd kjøp deg en god LCD skjerm istedenfor. Du kommer sikkert til å bruke mange timer foran pc`en, da er det greit å ha en skjerm som er god å se på. Endret 15. desember 2004 av wotg Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Ville minst ha valgt en PSU med 360w, og kanskje du skal vurdere å skifte til Corsair eller OCZ ram. Siden de har mer kvalitet, og MSI funker bra med de Du kan vel kjøpe med SLI, da har du værtfall mer framtidsrettet hk, så kan du kjøpe et nytt skjermkort senere. DDR2 kommer vel også snart, er vel egentlig verdt å vente på det Som de andre sier ville jeg ha skiftet du disken du har velgt, og heller kjøpt Western Digital eller Seagate. LCD anbefales hvis du sitter mye framom pcen, bla Nec 1770NX. Lenke til kommentar
xamichee Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Hei igjen! Takk for bra og kjappe svar alle samen! Har lest litt om Nforce 4 hovedkortene, men tror ikke jeg behøver dette med det første, samtidig som jeg vil spare de ekstra kronene. Men jeg skal tenke på, og lese litt mer om dette. Overklokking er ikke noe som står høyt på listen, nei. Beklager, glemte å nevne dette i første post. Takk for tips om musetest. Skal lese denne, men er veldig sugen på å sjekke ut nøyaktigheten på lasermusen. Ser at det er noen som ikke er helt i 100 over valget av Hitachi disken. Har dere noen andre altenativer som dere har noen erfaringer med og er fornøyde med? Hva slags strømtilførsel burde man velge. Hva er et minimum, mener dere? Valgte først og fremst kabinettet fordi det så bra ut... TFT-skjerm har jeg vurdert, men jeg "stoler" ikke helt på disse. Er det ikke veldig lett at fargene "shifter" på disse skjermene? Det er i hvert fall helt tabu. De er heller ikke like enkle å kalibrere, eller..? Er litt gammeldags på skjerm-fronten, men kanskje jeg bør vurdere dette på nytt. Pengene spiller en liten rolle her også. Av skjermkortene jeg har nevnt, hvilket mener dere er det beste valget? Takk igjen for alle svar! Lenke til kommentar
xamichee Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Oooops.... John Kåre var litt kjappere enn meg. Takk for svar! Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Den såg flott ut men ta heller eiin Seagate 200gb sata hardisk... er meir økonomi for the money. og ta eit 6800 kort ikkje 6600 yter ikke så godt ... Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Mener du bør revurdere Nforce4 valget ditt, men da må du kanskje utsette kjøpet til i midten av jan. Nforce 4 har store framtidsfordeler. Angående mus anbefaler jeg denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304899&cks=PLC Les også Logitech testen hw.no kom ut med idag Ikke kjøp noe PSU som har navn Qtec Lenke til kommentar
wotg Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hehe John Kåre er inne på noe. Razer musa er super digg. Med tanke på "graderinger" på LCD skjerm så kan jeg trygt påstå at det vil du ikke finne på f.eks NEC 1770NX Hvis du ikke MÅ ha pc nå, så er det ikke dumt å vente til andre uka i januar 2005 da får de fleste butikkene inn NF4. Disse kortene er laaangt mere fremtidsrettet. Personlig så anbefaler jeg WD eller Maxtor disker. Det kabinettet jeg liker best å bygge i er coolermaster wavemaster Utrolig bra alu. kabinett med bra termiske egenskaper. Ang. PSU, kjøpen den beste du har råd til! Komplett har tatt inn disse, de ser ganske lovende ut. Å bytte fra 6600 kort til 6800GT er absolutt å anbefale hvis du har råd. Peace out Lenke til kommentar
sverre_gr Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 angående strømmforsyning ville jeg anbefale denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=BZ500W12BB og jeg ville nok ventet på et Nforce 4 hovedkort... det vil holde lenge og du kan oppgradere skjermkort uten den store kostnaden. se for eks http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305264&cks=PRL til denne tror jeg det holder å ha en AMD 3000+ eller kansje max 3500+... jeg har selv 3000+ og den går så det suser. det jeg ville satset litt mer penger på var heller skjermkortet. da kan du for eksempel se på dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304715&cks=PRL vet ikkje hvor mye di maskin vil koste men du kan jo se på min handleliste hos komplett.no den maskinen tar alle spill på full grafikk og gode fremtidsmuligheter. http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...ngListId=222654 Lenke til kommentar
xamichee Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Hei, alle sammen! Takk igjen for veldig bra svar og råd! Jeg hadde fått en crappy PC uten dere, tror jeg... Jeg har endret kabinett, hovedkort, minne, skjermkort (AGP til PCIe), harddisk 2 og lagt til PSU og CPU-kjøler. Hva tycks? Ser det bedre ut nå? Endringer i rødt: Kabinett: Cooler Master Wavemaster PSU: Tagan TG480-U01 Hovedkort: ASUS A8N-SLI Deluxe Prossesor: AMD Athlon 64 3200+ "Winchester" CPU-kjøler: Thermaltake Venus 12 Minne: OCZ PC3200 Enhanced Latency Platinum 2nd. 1 GB / 2x512 MB Skjermkort: AOpen Aeolus 6600GT (PCIe) Harddisk 1: Western Digital Raptor 73,4 GB Harddisk 2: Western Digital Caviar SE 200 GB S-ATA DVD-brenner: BenQ DW1620 Pro Diskettstasjon: NoName Diskettstasjon 3.5 intern Tastatur: Logitech OEM Ultra X Mus: Logitech MX1000 Skjerm: Samsung SyncMaster 957MB Det er nok lurt, som dere sier, å vente på et NF4-hovedkort. Musen er jeg fortsatt veldig usikker på. Jeg tror det beste er å finne en eller annen sjappe jeg kan gå til å teste dem ut. Jeg hadde gått rett på MX1000 hvis den ikke hadde vært trådløs. Hvis den lag'er blir jeg gæren! At den må kalibreres hver gang man løfter den opp av bordet, høres ikke så innbydende ut heller... Skjermen blir CRT. Plassproblemer har jeg ikke og jeg tror jeg får en bedre CRT-skjerm for samme beløp enn en TFT (litt usikker her også. Men, men...). Jeg tror heller ikke jeg vil legge noe særlig mer penger i et skjermkort med det første. Jeg skal ikke spille så mye på maskinen, så til mitt bruk tror jeg det holder i massevis med et 6600GT-kort. Jeg får evt. kjøpe et nytt kort senere. Har noen noe erfaringer med PSU'en jeg har valgt? Den er ganske brutal, tror jeg? Kanskje jeg ikke behøver den. sverre_grs anbefaling kanskje er bedre? CPU-kjøleren? Er den grei? Den er billig, i hvert fall. I like billig! Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Ser veldig bra ut dette Når det gjelder mus, så er den razer musen du ble anbefalt er også veldig bra. Psu: "With near silent performance, high build quality and high performance, this is a PSU which would ideally suit enthusiasts and high-end users. The power supply should last more than a couple of upgrades of the main system, and will be able to cope with the new power standards being introduced soon". Duger den altså med andre ord! Lykke til! Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg ville valgt Seagate Barracuda 200gb disk da denne er kjøligere og stillere. etter det jeg har hørt så har denne en lavere krasjprosent enn wd. har en seagate 200 gb s-ata disk hjemme og er veldig fornøyd med den. resten ser bra ut... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå