Gå til innhold

Problemer med harddisk

Øsse

Anbefalte innlegg

I den siste tiden har jeg hatt et problem med den ene harddisken min. Da jeg har åpnet enkelte filer på en partisjon så kommer det en rar lyd (aldri hørt før dette begynte) med intervaller på rundt 2,5 sek. Mens dette foregår fryser PCen helt i alt, mens HD-aktivitets-LEDen lyser kontinuerlig, fra 5 sek til et minutt før den går tilbake til normalt. Jeg kan gjøre et forsøk på å ta opp lyden hvis det er interessant.

I går tok jeg checkdisk på D: (hvor jeg tror problemet ligger). Etter et lite stykke frøs Pcen som beskrevet ovenfor, jeg lot den stå sånn i rundt 5 min i håp om at den prøvde å reparere den/de sektoren/-e som var ødelagt, men til slutt ble jeg redd for at det skulle gjør ting enda verre, og jeg trykket reset. Senere scannet jeg alle de andre partisjonene, dette gikk fint, til slutt D:, hvor det nå gikk helt glimrende. dag, da jeg så på en videosnutt på D: skjedde det igjen.

Problemet her er at det som virker som et ødelagt område ligger på en partisjon, av totalt tre, på en Seagate Barracuda V 160GB S-ATA, og jeg er redd at jeg må formatere fullstendig, evt. bytte ut hele skiten, noe jeg ikke har lyst til.

Finnes det noe programvare som er bedre til å teste disken og kan gi en bedre vurdering av hva som er gale? Hva kan jeg ellers gjøre for å beholde disken mest mulig intakt? (F.eks. å formatere hele. Det er kjipt å miste alle data, men enda kjipere å måtte kjøpe helt ny). Har hørt at det diskhavari gir sine første tegn på denne måten, hvor lenge har den evt. igjen å leve?

Takk.

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale at du kjøper ny disk snarest og overfører data. Det er visse muligheter for at slike feil raskt blir verre, umulig å vite sikkert hva som vil skje.

Seatools diagnostic vil sjekke disken bedre enn chkdsk kan, du finner den her: http://www.ultimatebootcd.com/

Du kan prøve en full surface test, men det vil stryke ut data, altså trenger du ny disk hvis du vil beholde data.

Det finnes et program som heter Spinrite, http://www.grc.com/, som kanskje kan redde disken, hvis feilen ikke er slik at den sprer seg. Men dette koster like mye som en ny disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...