Gå til innhold

Bildekvalitet på 6600GT?

tørrfisk

Anbefalte innlegg

Flerskjermfunksjonen til nVidia er etter egen erfaring heller ikke like bra som den fra ATI, men smak og behag.. Begge deler funker.

Må si jeg har stikk motsatt erfaring her. Har nå ett R9800pro, og har tidligere kun hatt Nvidia. Dette kortet har dårligste flerskjermfunksjon jeg har vært borti så langt. Det er f.eks først i det siste Pan funksjon har blitt tilgjengelig for ATI.

Når det kommer til tv ut, syns jeg også Nvidia er overlegen ved bruk av TVtool. Gir tilgang til innstillinger man bare kan drømme om med ATI. Har også hørt at bilde kvaliteten på tv ut skal være bedre på ATI enn Nvidia, men syns selv at mitt tidligere 4200ti var bedre enn R9800pro.

Kan jo hende at jeg har vært uheldig med mitt siste kort, men det blir nok mitt første og siste ATI kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke hør på han.... han farer med humbug og pølsevev.

du må huske at allt du drømmer ikke er virklighet! hva du ønsker er sant og det som faktisk er det er ikke det samme!

men uansett! nVidia er ikke best på bildekvalitet, men forsjellen er ikke stor.

men det er matroc og ati som er best. men forsjellen er minimal

Herre min hatt...

Bra 2D-kvalitet avhenger nesten utelukkende av at de som PRODUSERER kortet bruker kvalitetskomponenter. ATI og NVIDIA har så og si identisk 2D-kvalitet (når vi snakker referansedesign).

Myten om at det er så ekstrem forskjell på utviklerne har sitt utspring i både at Nvidia var uheldige med bildekvalitet på kortene sine før TNT2 kom (da jevnet det seg ut betraktelig) ATI har siden tidenes morgen produsert kort selv, og dermed har hatt full kontroll på hva slags komponenter som har blitt brukt, mens NVIDIA ikke har hatt noen videre kontroll på hva de ulike produsentene har brukt (nå snakker vi om før ATI begynte å la andre lage kort for seg).

I dag skal man være uheldig om man treffer på noe kort som man ser merkbar forskjell på (underforstått at man kjøper fra produsenter som vet hva de driver med), og det kommer helt an på bruksområdet. Om du ikke skal bruke kortet sammen med en skikkelig skjerm (da snakker jeg minimum 5000kr CRT, og en del høyere når det gjelder LCD), og på høye oppløsninger er det nesten fullstendig likegyldig om du velger ATI eller NVIDIA. Det viktigste er at du er sikker på at du kjøper fra en produsent du har bra erfaring med fra før av, om 2D-kvalitet er viktig for deg.

Jeg har lest om noen NVIDIA-kort (med dobbel DVI) som hadde dårlig kvalitet på høyere oppløsninger på den ene DVI-utgangen, men jeg tror ikke dette er noen trend.

... og det er en grunn til at grafikere bruker Matrox, men det er en helt annen historie og et helt annet segment av markedet enn ATI/NVIDIA.

Jeg skal vedde temmelig mye på at du ikke hadde klart å velge ut ATI/NVIDIA/MATROX i en blindtest headcleaver...

Lenke til kommentar

Mye sant der, CAT-scan.

Jeg minnes Tom's hardware hadde en artikkel der de tok for seg bildekvaliteten på en del forskjellige GeForce 4 TI 4600-kort når man kjørte høyere oppløsning. Nvidia var beklemt over situasjonen, og klaget på at produsentene av kort brukte for dårlige komponenter.

Lenke til kommentar
Flerskjermfunksjonen til nVidia er etter egen erfaring heller ikke like bra som den fra ATI, men smak og behag.. Begge deler funker.

Må si jeg har stikk motsatt erfaring her. Har nå ett R9800pro, og har tidligere kun hatt Nvidia. Dette kortet har dårligste flerskjermfunksjon jeg har vært borti så langt. Det er f.eks først i det siste Pan funksjon har blitt tilgjengelig for ATI.

Når det kommer til tv ut, syns jeg også Nvidia er overlegen ved bruk av TVtool. Gir tilgang til innstillinger man bare kan drømme om med ATI. Har også hørt at bilde kvaliteten på tv ut skal være bedre på ATI enn Nvidia, men syns selv at mitt tidligere 4200ti var bedre enn R9800pro.

Kan jo hende at jeg har vært uheldig med mitt siste kort, men det blir nok mitt første og siste ATI kort.

Tydelig at vi har stikk motsatte opplevelser, noe som kanskje tyder på litt tilfeldigheter. ATI kortene mine har alltid vært såkalte "built by ATI"(mer eller mindre ubevisst), dvs jeg har ingen erfaring på egen maskin med kort som kommer fra andre produsenter(selv om de skal være ganske like...).

Når det gjelder flerskjermsløsninger kommer det helt an på hvilke funksjoner du er ute etter, det samme gjelder TV-ut. Jeg kan være enig i at TV-ut på ATI kort kanskje kunne vært mer intuitivt, i dag krever det litt av brukeren å finne alle innstillinger. Og dersom innstillingene ikke er riktige, så er sef heller ikke bildekvaliteten noe særlig. Dessverre har jeg ikke vært borti TV-ut på de nyeste nVidia kortene, men de jeg har vært borti var vanskelig å bruke og resultatet ble dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...