KimNK Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Skrivar man "hvis" eller "vis(s)" ? På nynorsk altså.. Nynorsk form er "Dersom" Har alltid brukt "om". =/ Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 "Jeg spiste fire bananer i Oktober". Lenke til kommentar
Antihero Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 repitisjon jeg er open for spørsmål sammen heng Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 "Di". Kan være enig i det - ordet virker svært uvanlig og feilaktig etter min mening. Men det er dog fullstendig legitimt å skrive dette: Bokmålsordboka om ordet "Di" Det er altså bøyningsformen av eiendomspronomet "din" ved hunnkjønn, entall. Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 "Di". Kan være enig i det - ordet virker svært uvanlig og feilaktig etter min mening. Men det er dog fullstendig legitimt å skrive dette: Bokmålsordboka om ordet "Di" Det er altså bøyningsformen av eiendomspronomet "din" ved hunnkjønn, entall. Hmm... Er det blitt lov i bokmål no? Trudde det bare var oss nynorsk gutane som fekk lov til det. Lenke til kommentar
Junior19 Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Skrivar man "hvis" eller "vis(s)" ? På nynorsk altså.. Nynorsk form er "Dersom" Har alltid brukt "om". =/ "om" går greit, jamfør punkt 2. III om konj (jf norr ef og kanskje em; truleg omlaging etter sv um) brukt som setningsinnleiar: 1 i ei usjølvstendig spørjesetning dei spurde om eg ville kome / eg veit ikkje om det er sant / neimen om eg veit 2 i ei vilkårssetning: dersom, i fall, så framt om det skulle hende, er det ille / bli med, om du kan 3 aleine el. saman med enda, jamvel el. sjølv i ei vedgåingssetning: minnet lever, om mannen døyr / eg går, jamvel om du ikkje blir med 4 saman med som i ei hypotetisk samanlikningssetning: det såg ut som om lynet hadde slått ned . Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Rimelig lei av "Hvilken ølmerke liker du?" også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VqMh8ni9 Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg er lei av at folk skriver "version" istedenfor "versjon". Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg er lei av at folk tror tyskregler gjelder på norsk. Det er ikke store Bokstaver på Substantiver, forstår dere? Ellers er jo orddeling en klassiker. Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 "hvem bil" er jo klassikeren. Ellers er jo orddelingen meget irriterende. Det tror jeg er den mest irriterende feilen.... ihvertfall når folk snakker slik... Og\å regelen er det også mange som har glemt.... Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Er Gan Ske Lei Av "Jei" Og Ord Del Ing Og Sto Re Bok Sta Ver. Endret 17. desember 2004 av nd4spd Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Jævla oslo-folk som skriver HVEM ditt-og-datt "Hvem band?" "Hvem er den sin?" :!: Vel, bare så du slipper å være så fordomsfull; "Oslo-folk" sier faktisk ikke "hvem skjermkort" o.l. Jeg vil tro at majoriteten til nettopp dette problemet ligger utenbys. Det er faktisk et lite fåtall Oslo-folk på forumet, jeg er en av dem, og har hverken sett noen Oslo-folk skrive det, eller vet om noen som skriver det fra Oslo. Jeg er så og si 100 % sikker på at dette kommer fra byer/tettsteder hvor det ikke er Oslo-dialekt. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Det som skaper 90% av irritasjonen er jo allerede nevnt her. *sukk*... skulle hatt en skikkelig stavekontroll, ihvertfall for de groveste feilene. Lenke til kommentar
noseh Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 ord deling er det værste Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 ord deling er det værste Jeg håper du skrev det siste ordet feil med vilje. Lenke til kommentar
thomasw Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Når/da-feil. Den gang da, hver gang når! Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Tror ikke man kan si viss i stedet for hvis.... Jo, det er en klammeform. Den klammeformen kan trykke langt opp i et visst sted. Hvis er korrekt skriftspråk.Det er vel det vi er ute etter her på forumet. God lørdag! Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Den klammeformen kan trykke langt opp i et visst sted. Ja, skriver alltid hvis selv. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 *< bør pugge alle feilene her* ser av og til at kommareglene mangler. tror jeg har skrive problem Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Det hender jo at folk skriver feil. Men for min del så retter jeg på det rett etter i stedenfor at det står: ikk gør dey (har jeg ekstremt dårlig tid så hender det jeg har alt for mange skrive feil) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå