Gå til innhold

c språk i vgs

Perra1

Anbefalte innlegg

Hei, nå går jeg i 10. klasse og har planer om å ta allmenn til neste år (vet ikke om det blir allmenne fag eller økonomiske og administrive i vk1). men jeg har vært veldig uheldig med flytting til ny plass, og mye tull med fransken, så jeg fikk kun fransk i niende og ikke i tiende. Men jeg har lyst til å fortsette med det på vgs. Da må jeg selvfølgelig ha det i alle tre årene på vgs og får fire timer mindre til studieretningsfag i vk2. Er det noen her som har hatt c språk? Hadde dere mindre muligheter etter videregående?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulighetene etter videregående vil være helt uforandret. Jeg tror det er slik at hvis du velger økonomisk retning, så slipper du å ha C-språket i 3. året siden 'språkkravet' da faller bort. Min søster gjorde det ihvertfall slik.

Men om du da likevel velger å ta språket i 3. året, er det da kanskje mulighet for å få regnet det som fordypning og dermed få fordypningspoeng for det? (Usikker her)

Lenke til kommentar

Var det ikke sånn at man måtte ha språket man vil ha som b-språk på vgs bare i minst to år på ungdomsskolen? Mener å huske det. Kanskje det var niende og tiende, noe som jo er litt surt for deg... Uansett, prøv å mase deg til å få fransk som b-språk, og hvis det mot formodning ikke skulle gå, så er det ikke noe stort tap å ha c-språk i stedet.

Lenke til kommentar
Uansett, prøv å mase deg til å få fransk som b-språk, og hvis det mot formodning ikke skulle gå, så er det ikke noe stort tap å ha c-språk i stedet.

Jeg tror uansett ikke at jeg har lyst til å begynne på b-språk, fordi at da vil jeg jo ha minimum halvparten så lite erfaring med fransk som de andre i klassen da vil ha.

Lenke til kommentar

Ja, sant nok. Går greit hvis du er heldig med lærer, og du er flink, men det er en annen sak.

Men ta c-språk du. Hvis du er motivert til å ha fransk så er det jo ikke så veldig negativt å ha det tre år heller...

Men vet, kanskje du lærer litt av det til og med. ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde et problem jeg også når jeg skulle begynne på vgs en gang i tiden (98).

Hadde fransk på u. skolen og ville gå økonomi. På den kolen jeg kom til satt de ikke opp fransk b språk :wallbash: , så jeg måtte ta c språk i stedet. Men siden jeg hadde ØA faget så slapp jeg unna med bare 2 år, de som tok AA måtte ta det i 3 år :w00t:

Kom forresten opp i kombinert eksamen i fransk siste året (2. kl), det betyr først hadde jeg skriftlig eksamen og deretter muntlig. Dette var samme dag :tease:

Lenke til kommentar
Jeg hadde et problem jeg også når jeg skulle begynne på vgs en gang i tiden (98).

Hadde fransk på u. skolen og ville gå økonomi. På den kolen jeg kom til satt de ikke opp fransk b språk :wallbash: , så jeg måtte ta c språk i stedet. Men siden jeg hadde ØA faget så slapp jeg unna med bare 2 år, de som tok AA måtte ta det i 3 år :w00t:

Kom forresten opp i kombinert eksamen i fransk siste året (2. kl), det betyr først hadde jeg skriftlig eksamen og deretter muntlig. Dette var samme dag :tease:

Hadde de som hadde c-språk og jobbet godt på skolen like store muligheter etter videregående som b-språk elevene?

Lenke til kommentar

Slik jeg gjorde det:

Hadde null kunnskap om tysk etter tre år på ungdomsskolen. Valgte C-språk på videregående. Valgte videre bedriftsøkonomi på VK1. Droppet både tysk og bedøk på VK2. Fikk allikevel full fordypning i tre fag (matte, fysikk og brukersystemer/systemutvikling - 4 poeng) pluss realfagspoeng (matte, fysikk - 2 poeng).

Lenke til kommentar

Hadde fransk på u. skolen og ville gå økonomi. På den kolen jeg kom til satt de ikke opp fransk b språk  :wallbash: , så jeg måtte ta c språk i stedet. Men siden jeg hadde ØA faget så slapp jeg unna med bare 2 år, de som tok AA måtte ta det i 3 år  :w00t:

Hadde de som hadde c-språk og jobbet godt på skolen like store muligheter etter videregående som b-språk elevene?

Jada, alt går på karakterer og ekstra poeng på høyere utdanning. Det kan dog være noen særregler innen visse studier (språk studier først og fremst) uten at jeg skal si det sikkert.

Når det gjelder jobber teller også deg selv som person og din livserfaring masse.

Husker når jeg var i usa, de tok oss for snobber siden vi snakket så pent he he. Jeg tok øa fordi det virket morsomt og mer nyttig med bed.øk istedenfor geografi og eldre historie (har nyere histore siste året). Har aldri angret på det valget gitt.

AA og ØA går hand ihand. Det som skiller er:

C språk i 2 år på øa, 3 på aa.

Bedrifts økonomi vk1 på øa, geografi og eldre historie på aa.

de var alt jeg kom på, lenge siden nå gitt. Var russ i 01 :w00t:

Uansett kom jeg inn på det jeg ville med god margin, juss, selv om jeg ikke var den som leste mest kan du si. :whistle:

Lenke til kommentar

Ser det er en del her som snakker om å slippe C-språk siste året. Jeg vil heller si at dere går glipp av et år med språk. I dagen samfunn er det ikke tvil om at det lønner seg å kunne språk. Hvis man tar tre år med C-språk, og jobber en del med det, har man faktisk mulighet til å lære seg basisen i språket.

Ved opptak til f.eks. et universitet er det vanligvis krav om C-språk, så der stiller de som har tatt C-språk og B-språk likt.

Lenke til kommentar

Jeg sier at jeg slapp C-språk like mye som andre sier at de slapp matte. Selvfølgelig går vi glipp av noe som kan være kjekt å ha med seg, men det bør man avgjøre etter hva man har lyst til å studere. Hva skal jeg med tyskkunnskaper når jeg studerer naturvitenskap? Hva skal man med mattekunnskaper når man studerer germansk lingvistikk? Prioriteringer.

Lenke til kommentar

Jeg begynte på fransk b-språk, men bytta ganske fort over til c-språk. Enkelt og greit fordi jeg går på idrett og da har du språk bare 2 år uansett om det er c-, eller b-språk. Dette gjør at jeg får et mye bedre karaktersnitt ;) Dessuten er andre året på fransk c-språk mye lettere enn b-språk er det første året. Ihvertfall hos oss i Asker. :thumbup:

Lenke til kommentar

Som sagt hadde jeg ikke noe valg, ville helst hatt b språk. Samme det igrunn fordi jeg ikke har lidd noe tap (enda) :)

Kom inn på juss og da har jeg nådd en av målene mine. Nytt mål blir å uteksaminere med så bra karakter som mulig (A) he he

Hvis jeg vil lære fransk mer så tar jeg bare et kurs på UiO tror jeg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...