Playmofetish Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Hei, håper noen kan komme med et par tips hvis det er noe jeg har oversett, eller om dere har noen invendinger på PC-oppsettet mitt. Mamma trenger en ny PC til jobben. Denne skal ikke være tilkoblet internett i det hele tatt. PCen skal kun brukes til Word/kontoroppgaver, og et program som heter Psykbase. Som dere kan se av systemkravene til programmet, skulle ikke dette være noe problem. Her er det jeg har kommet frem til så langt: Aopen XC Cube EZ18 Socket A Sempron 2400+, 2500+ eller 2600+ bulk Minne: Enten Corsair Value 2x256 eller 2 x Geil Value 256MB <-- Noen forslag? Harddisk: Samsung 120GB IDE Noiseguard <-- Noen invendinger? Skjermkort: Billigst mulig med DVI, f.eks Sapphire Radeon 7000 <-- Dette skulle da holde? DVD: NEC 3500 <-- så får jeg lære henne å ta litt backup nå og da. Windows XP Home SP2 OEM <-- Ja, her holder vi oss på riktig side av loven. 815,- for den er HELT greit. I tillegg legger jeg på en USB-penn på 128MB og noen DVD-plater fra Verbatim. Småplukk. Total pris blir her rundt 6000,- Det er helt greit for mamma, og det er heller ikke nødvendig å gå høyere i pris, føler jeg. Fra før av har hun en Epson RX425 multiskriver og en Eizo L550 17" LCD med DVI, som jeg har valgt ut for henne. Ser dette ut som en god start for en som trenger PC-utstyr til Word og lignende, Psykbase, og skrive ut noen sider i uka? Hvis noen har noen tilføyninger, har jeg øra åpne! På forhånd takk! Edit: Glemte Tastatur/mus! Mamma har sagt at trådløs tastatur sikkert hadde vært kjekt. Men det hadde vært greit med en pakke hvor det er lettest mulig med tanke på batteriskifte/lading, så hun slipper å måtte passe på dette. Har sett litt på Logitech LX700. Er den grei? Endret 19. desember 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
all right Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Ser helt greit ut for meg! Jeg ville valgt Corsair Value 2x256. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 All Right, all right! Har også tenkt på at Corsair kanskje er noe bedre pga. kompatibilitet. Sjekke Aopens anbefalingsliste, og da sto flere Corsair-brikker som testet OK. Geil har jo også kvalitet så det holdet, men det hjelper jo ikke hvis hovedkortet er sært. Det jeg lurer mest på nå er tastatur/mus. Om jeg skal kjøpe en trådløs pakke, og hvor lenge batteri holder. Mamma vil helst slippe å måtte huske på å skifte batteri i tide og utide. Trenger noe idiotsikkert og enkelt. Hun har heller ikke behov for 30 Internett-snarveier og 40 Winamp-funksjoner på tastaturet... Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 når det gjelder skjermkortet..så gå for et litt bedre. et 9200 eller noe sånt hadde passet bra. tastatur ? snarveier på tastaturet kan være nyttig hvis man lærer seg dem.. Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 når det gjelder skjermkortet..så gå for et litt bedre. et 9200 eller noe sånt hadde passet bra. Unødvendig. Har selv et 7000-kort til kontorbruk, og det fungerer ypperlig. Lenke til kommentar
horebore Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) maskinen er vel i utgangspunktet totalt overkill for hennes bruk, så jeg tviler på at et 9200 kort ville komme til sin rett på noen som helst måte:P Endret 15. desember 2004 av horebore Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Se om du kan få fatt i en Athlon XP istedet for en Sempron. Athlon XP med Barton-kjerne har 512 KB cache og yter bedre enn Sempron (som egentlig bare er en glorifisert Duron), og koster omtrent det samme. Den er imidlertid på vei ut og kan derfor være vanskelig å finne. Tror Netshop har noen. Off-topic: Whee! Post nr 1k! Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Fullt klar over forsjeller mellom Barton og Sempron. Sempron er en T-bred i forkledning. Men det er helt feil å trekke inn Duron her, da Duron bare har 128KB L2 Cache. En Sempron skulle holde fint og i lange baner mener jeg. Barton/Athlon XP koster mer enn det smaker, om man skulle være så "heldig" å få tak i en nå. Lenke til kommentar
Pytagoras Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Godt mulig jeg overså det, men prosessoren kjøpt som bulk kommer uten kjøleløsning. Kanskje greit å se seg om etter noe slikt Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Godt mulig jeg overså det, men prosessoren kjøpt som bulk kommer uten kjøleløsning. Kanskje greit å se seg om etter noe slikt Veit det, men Barebonen har innebygget heatsink til CPU. Så jeg har nok tenkt på det meste! Men takk for at du sier fra. Når det gjelder skjermkort har dette to formål: DVI til LCD-skjermen, samt å kunne vise normalt Windowsmiljø uten å hakke i f.eks hurtig scrolling i Word og lignende. Har på følelsen at integrerte skjermkort kan føre til denne hakkingen? Off-topic: Må nesten le når jeg ser erfaringene på skjermkort som Radeon 7000 og 9200SE (i prisguiden). Det virker som om folk forventer et dritbra spillkort til 500,-, og blir forbanna når de ikke klarer å kjøre Doom3 med det. Sitat fra erfaring på Radeon 7000: "Hvem er dette kortet beregnet for?" Jo, det er beregnet for kontorPC-brukere, som overhodet ikke trenger 3D-ytelse. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg ville gått for 1 x 512 MB minne istedet for 2 x 256 MB.. Da har man en plass igjen liksom.. PC'n er dermed redegjort for en oppgradering ekstra i fremtiden. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg ville gått for 1 x 512 MB minne istedet for 2 x 256 MB.. Da har man en plass igjen liksom.. PC'n er dermed redegjort for en oppgradering ekstra i fremtiden. Nja, skal tenke på det. Men så er det største du kan putte i en Aopen EZ18 en Sempron 3000+, med mindre man får tak i en Barton 3000+. Så noe særlig mer oppgraderbar er den vel ikke uansett. Og så får man det enorme ytelsesløftet med Dual DDR! Eller salgstriks het det visst... Skal fundere litt på den. Harddisken har jeg lest skal være ganske så stille og god. Dermed blir det bare harddisk og kjøleløsninga i Barebonen som eventuelt støyer. Er jo kjekt med en støysvak kontorPC. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hvis hun bare skal lagre Word og Access (PsykBase) filer etc, kommer hun aldri til å fylle opp de første 10 gig av den disken engang. Det er ikke my å spare på en mindre en, men... Geir Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg veit tom waits, men det er liksom ikke vits i å velge mindre heller. Budsjettet kan varieres noe, så da har det ingenting å si om man velger 40, 80 eller 120GB. Jeg tenker selvfølgelig å partisjonere disken, 20GB til Windows og programmer ellerno. Så slipper hun/jeg å ta backup av hele skiten hvis jeg må legge in Windows på nytt. En 80GB Samsung-disk, er det en plate i den? Og to i 120GB? Sånt kan jo ha noe å si for lese/skriveytelse, kan det ikke? Jo mere kapasitet på hver plate osv. Lenke til kommentar
jallamat Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Sjekk Dell sin SITE, de har mye bra til en rimelig god penge. Hvis det er en enkel kontorpc som ikke skal gjøre så mye så holder de billigste. Sjekk Dell sin Dimension 2400. Denne kan du spekke opp med det du ønsker HVIS DU HAR BEHOV da ?. Her har du grei garantiordning også. Så sjekk litt på Dell og se om det ikke er et alternativ. Skal du ha en mer avansert maskin så kan man putte inn en del og kanskje bygge opp noe selv utifra hva man skal kjøre. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Sjekk Dell sin SITE ÆSJ! Sorry, veit de har mye bra, men å anbefale noe sånt til moren min er det siste jeg gjør. Grunner til å ikke velge Dell: Du vet selv hva du setter sammen, og hvilke oppgraderingsmuligheter du har senere. Du støtter ikke et selskap som tar tredoble priser på enkelte tilbehørsvarer. Man bygger selv, noe som er morsomt og lærerikt. Garantimessig kan man jo ikke matche Dell. Men jeg stiller meg selv til rådighet for å hjelpe moren min når som helst. Og det verste som kan skje for henne er at harddisken ryker, og det kan jo uansett ikke Dell gjøre noe med, annet enn å sende en ny i erstatning. Sorry, blir nok ikke noe Dell her i gården. Lenke til kommentar
jallamat Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Joda kan jo være enig med deg at det kan bli endel dyrere når du legger på mer utstyr en standard. Kjøpte en Dimension 2400 standard til min far for ikke lenge siden og ga 2500,- inkl alt. Syntes det var en såpass bra pris og garantien er der. Hvis det oppstår feil som det sikkert kan gjøre må jeg nok hjelpe til. Får istedet da kjøpe inn ektra deler fra andre leverandører. Ok å bygge pc for eget bruk men ønsker ikke å stå ansvarlig for andre. Selv med foreldre eller søsken. Jobber daglig med IT så mer enn det og det jeg gjør selv hjemme holder i massevis. Forstår at du vil spekke en maskin selv og den virker jo helt OK UT... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg har også tenkt til å kjøpe meg en Socket 939-barebone, og vil gjerne få litt erfaring med å bygge i disse først, finne ut om det er noe jeg må passe på osv. Mamma syns en barebone så stilig og praktisk ut, og dette får man ikke hos Dell. Menmen, nok om det. Dell har mye billig og bra nok, men med en gang man tilpasser litt mer enn det som er standard (256MB RAM, pøh!) koster det så det svir. Jeg har bestemt meg for å bygge selv. Ellers takk for input jallamat. En stor fordel med denne maskinen er at den IKKE skal på internett. Dvs, eneste eventuelle problemer som kan oppstå er hardware, ikkeno virus/spyware osv. Og jeg jobber i databutikk, så det hadde ikke vært krise å få kjøpt noen deler kjapt om hun trengte det. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Bestilt: Aopen EZ18 Sempron 2400+ bulk 2x256MB PC3200 Corsair Value Samsung 80GB IDE Noise Guard NEC ND-3500 hvit Samsung Floppy, sort Sapphire Radeon 7000 (pga. DVI) Keytronic 1001 tastatur Logitech MX510 WIndows XP Home OEM Verbatim 8x DVD+R TwinMos 128MB PenDrive Totalt: 6200,- inkludert frakt fra PSdata og Komplett. Skulle vel bli en grei sak det her! Har som sagt fra før: Eizo L550K 17" LCD m.DVI Epson RX425 multifunksjonsskriver Lenke til kommentar
[PP]PhoEniX Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Ser at du skriver du jobber i data butikk.Da lurer jeg bare på hvorfor du ikke heller kjøper delene via jobben heller? Da betaler du jo bare innkjøpspris + moms,slipper di hundrelappene ekstra som butikkene legger på for å tjene noe på delene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå