Gå til innhold

Styre ting med parallel-porten

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har endelig fått ut fingeren og gjort det. Akkurat nå har jeg en liten, rød LED hengende i hjørnet på webcammet mitt som man kan styre fra nettet (nei, dere får ikke linken før jeg har laget en eller annen slags begrensning :p)

How to hook strange things up to your computer

parallel port output

Den første tingen jeg lurte på er hvordan tolke datablader. Her står det Collector-Emitter Voltage 45. BC547B er en rimelig liten sak, og jeg har liten tro på at den overlever 45 volt. Care to explain?

Det andre jeg lurer på er om noen vet om et lite relé som kan styres av en BC547B eller tilsvarende transistor, men samtidig være sprek nok til å håndtere minst 12V. Skulle vel hatt tak i en sånn opto-ting så jeg kunne styrt 230V men er mer enn fornøyd om jeg får kontroll over noen juletrelys i vinduet.

På forhånd takk, Kim.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm... joa, takk. Var overhodet ikke det jeg spurte om, men ok. Takk for svar i det minste. :p

Uansett, jeg sjansa og kjøpte reléer på clas ohlsson i går. 12VDC på spolen og spreke nok til å styre 250V/8A. Kombinert med en 470Ohms resistor, en BC547B og en diode (for å lade ut eventuelle spikes fra spolen) fikk jeg en fin liten styre-krets. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...