Gå til innhold

TEST: Tre optiske fra Logitech

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uansett, det er mulig det er forskjell på folks sanseevner for respons og muselagg

Vær nå snill da - radiosignalene fra musen går med lysets hastighet og skal flytte seg kun 50-70 cm... (Lysets hastighet er 300.000km i sekundet; dvs, jorden rundt 6-7 ganger på et sekund).

Jeg tror mange av de problemene enkelte har med trådløst i bunn og grunn er brukerfeil som f.eks. dårlig plassering (mottaker kliss inntil skjerm/høyttalere/PC eller andre forstyrrende kilder) eller rett og slett en haug med søppel og på pulten som blokkerer. Jeg er på min 3. trådløse mus nå (den første med Fast-RF - som er like kjapp som USB-mus med ledning) og har ikke en eneste gang på 3-4 år opplevd dårlig kontakt med mottakeren - sannsynligvis fordi jeg har fri luftlinje fra musen.

Ble gal av ledning, var konstant i veien... Var litt ubehaglig i begynnelsen med den extra vekten, men nå er det motsatt...

Hehe - samme her :)

Vurderer å bytte ut min MX700 med en MX1000 som julepresang til meg selv nå - MX700 er den beste optiske musen jeg har hatt. Har heller ikke hatt noen problemer med lagg eller presisjon - tvert imot så funker den bra i spill og er superpresis i f.eks. Photoshop.

Blir nesten satt ut når jeg bruker trådmus nå som jeg har vent meg til å bruke trådløst - ledningen er i veien og de virker altfor lette, puslete og plastikkaktige. (Nå må det sies at jeg liker litt 'voldsomme' og i andres øyne 'tunge' mus da - min all-time-favoritt er fremdeles Razer Boomslang 2000 m/kule som jeg fremdeles hadde brukt i spill idag hvis den ikke hadde gått føyken for et par år siden :( ).

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Shimano, det der kan jo så absolutt ikke kalles objektivt. Tvert i mot vil jeg heller kalle posten din svært subjektiv, og hovedsaklig basert på egne meninger og preferanser. Nå er jo en musetest på lang vei også en svært subjektiv ting, men i denne testen har forfatteren i aller høyeste grad prøvd å være så objektiv som mulig. Når det er snakk om hva du er blitt vant til (bla. tung mus fremfor ei lett) så kan det nevest at alt mulig kan tilvennes, men at det rent instinktivt vil føles bedre med ei passelig balansert mus som hverken er for tung eller lett. Ledning eller ikke er bla. hvor smart brukeren er å plassere ledninga og hvilke hjelpemidler som brukes for at ledningen ikke skal bli plagsom (funk 1030, mouse bungee eller ganske enkelt noe sjølmekk). La oss prøve å holde diskusjonene litt saklig.

Lenke til kommentar
Vær nå snill da - radiosignalene fra musen går med lysets hastighet og skal flytte seg kun 50-70 cm... (Lysets hastighet er 300.000km i sekundet; dvs, jorden rundt 6-7 ganger på et sekund).

Hallo. Det har jo ikke noe med hvor raskt signalene beveger seg mellom sender og mottaker. Det er helt andre ting som spiller inn. Det går på tida musa må bruke på å behandle informasjonen om bevegelsen til pakker som skal sendes trådløst, og tilsvarende behandling på mottakersida. Tror du det sitter en Pentium 4 inni der, eller? Og det er snakk om mer feilsendinger over trådløst (i forhold til gjennom ledning) hvilket vil si at informasjonen må sendes flere ganger inntil sender og mottaker er enige om hva som er sendt (noen gang hørt om CRC?). Og ja, her kan det ha noe å si hva som er mellom musa og mottakeren, for jo mer gjenstander i mellom, jo mer feilsendinger, og jo mer lagg. Men selv om man holder musa inntil mottakern, vil det likevel bli feil. Dette er det som gjør trådløse mus mer laggete.

Hvis du likevel mener at du ikke merker lagg, så er det ett av to. Du skal være rimelig hardcore for å merke forskjell, og det er det mange av dem som blander seg i slike diskusjoner som er, selv om disse personene ikke nødvendigvis er representative for alle på hw.no, eller resten av spillverdenen. Den andre tinger er som Corleone sier, det er utrolig hva man venner seg til. Etterslep på LCD, for eksempel. Man kan være irritert på det til å begynne med, men etterhvert ser man det ikke. Samme med lagg i trådløs mus. Etterhvert venner man seg til å ta med lagginga i beregningen. Men i overgangen fra trådmus til trådløs merker man det godt.

Tenk deg litt om før du kommer med slike argumenter.

Lenke til kommentar
Tenk deg litt om før du kommer med slike argumenter.

Jeg bare påpeker at enkeltes holdning til trådløst (snakker da om den nye generasjonen trådløse og ikke om de dårlige som var de første årene) er milevis fra slik jeg opplever det. Da er det naturlig å kommentere det.

Kan hive inn titalls sitater fra tester av MX700/1000 som konkluderer med at det ikke er forskjell på trådløst og trådmus, men nøyer meg med et par fra Tom's Hardware Guide (som sikkert er amatørgamere i dine øyne...):

''We compared the laser mouse with the MX 510, the most precise mouse available as of today. We tried both models on the latest FPS games - UT 2004, Doom 3 and FarCry. First off, I gave the mouse to several players to try with these games and the reaction was unanimous: the MX 1000 is better. It's not just a matter of precision in movement, but overall precision. This mouse reacts to your every movement.''

''In the final analysis, the MX 1000 communicates as rapidly as a corded mouse, and without latency. ''

Det går på tida musa må bruke på å behandle informasjonen om bevegelsen til pakker som skal sendes trådløst, og tilsvarende behandling på mottakersida.... Tror du det sitter en Pentium 4 inni der, eller?

Nei, og det sitter heller ikke en P4 i trådmus som foretar akkurat den samme beregningen av data før de tar turen gjennom ledningen istedet for igjennom lufta. Radioteknologi (om vi kan kalle det det) er noe helt annet enn å sende tradisjonelle pakker over f.eks. nettverk.

Hvilket vil si at informasjonen må sendes flere ganger inntil sender og mottaker er enige om hva som er sendt (noen gang hørt om CRC?).

Tja, har hatt PC siden midten av 80-tallet så jeg kjenner så godt til CRC at jeg vet at det fordrer kommunikasjon fra begge ender... For trådløse mus går kommunikasjonen kun en vei - det er ikke noe 'svar' fra maskinen/mottakeren. Man har bare byttet ut ledningen med en kort radiolink; det er akkurat de samme signalene som går igjennom ledningen på trådmus uten at det er noen koding/dekoding som foregår.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Kan hive inn titalls sitater fra tester av MX700/1000 som konkluderer med at det ikke er forskjell på trådløst og trådmus...

Det er også mange som sier at det er stor forskjell mellom MX700 og MX1000, ihvertfall brukere rundtomkring.

Nei, og det sitter heller ikke en P4 i trådmus som foretar akkurat den samme beregningen av data før de tar turen gjennom ledningen istedet for igjennom lufta. Radioteknologi (om vi kan kalle det det) er noe helt annet enn å sende tradisjonelle pakker over f.eks. nettverk.

Man kan ikke bare sammenlikne radiooverføring og trådoverføring (det å trekke inn nettverk er unødvendig, for der skal man følge helt andre standarder). Det ligger store forskjeller i kommunikasjonen og sikkerhetssjekk som disse to teknologiene bruker. Det er mye lettere å få sendt en liten snutt over ledning enn trådløst. Selvom nettverk ikke har noe med dette å gjøre, kan man jo dra eksemplet med hastighetsforskjeller mellom WLAN og kablet LAN. Kommunikasjon over kabel/tråd vil være raskere enn trådløst i lang tid framover.

For trådløse mus går kommunikasjonen kun en vei - det er ikke noe 'svar' fra maskinen/mottakeren.

Det har du helt rett i. Det tenkte jeg ikke på.

Man har bare byttet ut ledningen med en kort radiolink; det er akkurat de samme signalene som går igjennom ledningen på trådmus uten at det er noen koding/dekoding som foregår.

Det er jeg ikke enig i. Der tror jeg du tar feil.

Men jeg må medgi at min dyptgående kunnskap om trådløs kommunikasjon glimrer med sitt fravær. Noen eksperter på området her? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Forsinkelse

Det er ingen merkbar forsinkelse på MX1000, men det hendte at signalet ble forstyrret et par ganger og at den dermed sluttet å fungere i et par minutters tid.

Høres ut some en ting som i visse tilfeller også kan forekomme som lag i stedet for total blackout. I alle fall ikke noe som kan kalles et pluss for trådløst. Jeg skal inrømme at jeg har stor tro på at MX900 med Bluetooth fungerer like knirkefritt som ei kabelmus, da dette er en bedre trådløs teknologi med større båndbredde og rekkevidde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som synes at tommelen ligger alt for lang inn mot de andre fingrene på mx 700? Det er jo en sinnyk grop inn ved tommelen, og jeg synes iallefall at den gropen går alt for langt inn (har ikke prøvd mx 510, men de har vel samme design?). Jeg fikk nesten vondt i fingeren etter å ha brukt den en times tid...

Har akkurat gått over fra trådløs til kabelmus, og jeg har hatt min siste trådløse mus for å si det sånn. Det er en fryd å slippe å tenke på batteriene i musa hele tiden. I tillegg blir jeg ikke lenger forstyrret av andre radiosignaler. Det med at kabelen er "i veien" er jo bare tull..!

Nei den er ikkje optisk, det er en laser mus

Lasermuser har jo linse de og, og hvis linser ikke er optikk? :roll:

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Er det noen som synes at tommelen ligger alt for lang inn mot de andre fingrene på mx 700? Det er jo en sinnyk grop inn ved tommelen, og jeg synes iallefall at den gropen går alt for langt inn (har ikke prøvd mx 510, men de har vel samme design?). Jeg fikk nesten vondt i fingeren etter å ha brukt den en times tid...

Helt enig! Det var en av grunnene til at jeg rett og slett hoppa over den designen til Logitech og hold meg til min gode gamle Dual Optical *kosepå* Blir nok sannsynligvis en Diamondback snart. Skal prøve ut før jeg kjøper da ;)

Også godt å høre at noen har vett og forstand til å fremlegge saklige og reelle fakta angående trådløse mus!

Lenke til kommentar

Nei den er ikkje optisk, det er en laser mus

Lasermuser har jo linse de og, og hvis linser ikke er optikk? :roll:

Å nei å nei hehe takk for at du opplyser om noe som allerede er blitt fortalt lenger oppe i teksten :tease: read it all nexttime pal :!: Schåål!

Såvidt jeg kan se er det ingen som har nevnt at lasermuser har linser?..

read it all nexttime pal :!:

I like måte! :p

Lenke til kommentar

Pearwood :

Den fungerer jo på akkurat samme måte som de optiske musene, bare at den bruker litt forskjellig lys, ergo er det en optisk mus.

Punkin Penguin :

to sort this out: alle lasermus er optiske, men ikke alle optiske mus bruker laser...

optikk = linser

men ingen har sagt det med dine ord nei, men etter 2 slike utsagn så skulle man vel kunne forstå at optikk = linser :!: Altså lasermus = linser

Men vi har skjønt verandre så lets not bring this any further on shall we :yes:

Ha en fin nyttårsferiring.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...