Gå til innhold

TEST: Tre optiske fra Logitech

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde MX700 inntil nylig, bruker Razer DB nå, men jeg har også fått muligheten til å prøve en MX1000 som min bror har.

Jeg må si at når det gjelder underlag for MX700 vs MX1000 så er sistnevnte etter min mening mye mere nøyaktig og kan brukes på stort sett alt som finnes.

Nevner dette siden testen tilnærmet likestiller de 3 musene på dette punktet.

Har selv ikke opplevd/merket noe form for "forstyrrelser" mtp MX700 som ikke har med avstand til mottaker å gjøre, selv om jeg har hatt den i vel 2 år snart, kun problemer hvor mobiltelefon ligger for nært i forhold til ladestasjon/mottaker.

Ellers, bra test.

Lenke til kommentar
En ting ang. underlagstestingen. Jeg hadde en MX500 (vet det testes MX510 her) i et par ukers tid på jobb. Til å begynne med klarte den seg helt fint på lakkert trepult, men etter et par uker kunne muspekern begynne å "vibrere" på skjermen (altså ikke hele tiden). Ikke mer enn en pixel eller to fram og tilbake, og ikke nok til å forstyrre et dobbeltklikk, men nok til å fucke opp Photoshopping.

Leverte musa tilbake til Elkjøp og kjøpte meg IE 4.0, og har ikke hatt noen liknende problemer, ikke én eneste glipp, på de fire månedene jeg har hatt musa.

Konklusjonen min er bare at musa kan bli dårligere over tid. Det er ikke nok å ta en ny mus ut av pakka og dra en halvtime HL2 for å konstantere at "dette funker jo bra". Feilen kan dukke opp endel seinere. :ermm:

Ja.

Lenke til kommentar
Ja.

Ok... :roll: og med den så mener du?

Du kvotet et innlegg fra forrige side slik at vi kunne lese det en gang til?...takk

Eller kansje du mente at noe angående underlag allerede var nevnt av Tjohei, så derfor var det unødvendig av meg å komme med mine erfaringer?

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
En faktafeil i artikkelen: "Logitech MX700 ble lansert samtidig som MX510"

Logitech MX700 ble lansert høsten 2002. MX510 ble lansert våren 2004

Det skulle nok stått at den ble lansert samtidig med mx500 som er forgjengeren til mx510. Mx500 bruker samme teknologi som mx700...

Lenke til kommentar

fin test men ang. den MX1000 musen. normale optiske muser kan løftes opp uten at pekeren beveger på seg, men etter hva jeg har hørt så vil den MX1000 musen flytte pekeren mye oppover når man løfter på den, noe som vil tilsi at den er uegnet i spill. stemmer dette? noen andre her som har musen og kan bekrefte/avkrefte at pekeren beveger på seg når man løfter opp musen?

Lenke til kommentar

Prelude: Dette hadde vi ingen problemer med. Har sett på andre forum at dette har vært med enkelte modeller.

For øvrig er nå slurvefeilen ang. mx700-lanseringstidspunkt rettet. Slurvete, slurvete :-)

Takk til alle som sa fra!

Endret av Maroder_S
Lenke til kommentar

Testen var veldig utførlig, men jeg synes at det under "Ergonomi" tydeligere burde fremgå at samtlige 3 mus er ergonomisk utformet til bruk i høyre hånd og høyre hånd alene - nærmest som en advarsel til alle som benytter venstrehånd om å styre unna (kanskje på side 1).

La meg sitere Arbeidstilsynets faktaside om ergonomi:

Datamus (håndstyrt posisjonsinstrument)

En god datamus må ha en avrundet form som passer inn i en naturlig krummet hånd. Den bør kunne brukes av både høyre- og venstrehendte. Knappene må da kunne programmeres slik at de kommer i omvendt rekkefølge til bruk for den andre hånden. Knappene bør være nedfelt i krumningen foran og ha en passe trykkmotstand slik at fingrene kan hvile naturlig på dem, uten at klikk-funksjonen utløses. De må ikke være så harde at man må bruke ekstra kraft på dem. Kula bør være under fremre halvdel av datamusa for at man kan få best mulig kontroll. Istedenfor musematte kan et papirark klistres fast på bordet for å øke friksjonen mellom bord og datamus. Ved arbeid som krever stor nøyaktighet, kan en bruke datamus som er konstruert med kula oppå. Det vil da være en fordel at kula styres med pekefinger/langfinger, og at tommelfinger brukes til klikkfunksjonen. Ledningen bør være tynn og myk slik at den ikke hindrer bevegelse av datamusa.

Datamusa bør plasseres så tett inntil tastaturet som mulig. Det skal være plass til underarmsstøtte, og det bør være god plass på bordet slik at datamusa kan beveges uten å støte borti noe.

Bruk av datamus og tastatur gir statisk belastning på underarmsmuskulaturen og håndleddet. Det er viktig å hvile hånden på datamusa/tastaturet mellom tastetrykkene, og det anbefales å variere mellom bruk av datamus og funksjonstastene på tastaturet. Det blir ekstra stor statisk belastning på nakke- og skuldermuskulatur hvis en ikke har underarmsstøtte.

Det finnes flere typer datamus på markedet, blant annet datamus som ikke behøver å ligge på et bord, og dataprogrammer som styres av stemmen istedenfor datamus. Ut i fra funksjon og behov må man velge den typen som synes mest hensiktsmessig.

Lidelser i muskler og leddbånd i hånden, under- og overarm, skuldre og nakke er blitt særlig fremtredende ved mye bruk av datamus. Disse lidelsene er de samme som vi har sett tidligere ved ensidig arbeide.

Det presiseres at forfatteren på siden "Ergonomi" nederst har skrevet:

Det er ikke tvil om at alle modellene er godt ergonomisk utformet, vel og merke hvis du er høyrehendt

Endret av MarlboroMannen
Lenke til kommentar
Knappene bør være nedfelt i krumningen foran og ha en passe trykkmotstand slik at fingrene kan hvile naturlig på dem, uten at klikk-funksjonen utløses. De må ikke være så harde at man må bruke ekstra kraft på dem. Kula bør være under fremre halvdel av datamusa for at man kan få best mulig kontroll. Istedenfor musematte kan et papirark klistres fast på bordet for å øke friksjonen mellom bord og datamus. Ved arbeid som krever stor nøyaktighet, kan en bruke datamus som er konstruert med kula oppå. Det vil da være en fordel at kula styres med pekefinger/langfinger, og at tommelfinger brukes til klikkfunksjonen. Ledningen bør være tynn og myk slik at den ikke hindrer bevegelse av datamusa.

Datamusa bør plasseres så tett inntil tastaturet som mulig. Det skal være plass til underarmsstøtte, og det bør være god plass på bordet slik at datamusa kan beveges uten å støte borti noe.

Mon tro hvilken smarting det er som har hamret ut disse absolutte sannheter? Flere av punktene er jeg heller uening i. Er det ønskelig med høy friksjon mellom mus og underlag? Og mus og tastatur pleier jeg normalt å plassere så langt fra hverandre som omgivelsene tillater.

Lenke til kommentar

Det som blir sagt om rullehjul, og om det går glatt eller hakkete er vel en smakssak.

Jeg for min del foretrekker mx510 ovenfor f.eks microsoft musene.

En annen ting er at knappene på mx700 føles litt anderledes enn på mx510, spesielt de som er ovenfor og nedenfor musehjulet. Mulig det bare er meg

Bra test! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...