Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kmstand på bil 200000

ScadamiCa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

200 000km på en normalt kjørt japse er ingen problemer.

Saken er at etter 200 000 så begunner det å dukke opp ting som slitte opphengskuler, hjullager, foringer, eksosanlegg, simmeringer osv. osv.

En japsebil skal holde mye lengere en dette samt Merzedes, BMW og Audi.

Jeg har hørt om flere Ford Mondeo som har måtte bytte motor etter 200 000km.

Gamle Chevrolet 6,2L Diesler må som oftest overhales motor og girkasse på ca 200 000.

Begge Laurellene mine har rundet 300 000km uten å bytte annet en slitedeler.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at dette med hvor mange Km en bil har gått blir tillagt ALT for mye vekt.

Å angi en bils tilstand basert på og telle hvor mange ganger hjul, og utgående aksel i girkasse har gått rundt er ganske vagt... det betyr egentlig ikke så veldig mye.

Altså det som teller er vedlikehold og hvordan den er kjørt, og under hvilke forhold.

Mye småkjøring, mye grusvei, mye salt,kjørestil osv betyr mye mer.

Jeg ville feks sterkt vurdert en bil som har gått dobbelt så langt på atobahn enn en som har gått halvparten i Oslo by, bare for å sette det litt på spissen.

Når det er sagt er jeg enig i det perpyro sier som en tommelfinger-regel/ gjennomsnitt.

(kjenner til taxier hvor motor har kjørt over 500.000 uten annet enn servicer, mens vanlige biler som regel tar kvelden før den tid)

Celica er vel (uten at jeg kjenner den spesielt) en typisk bil som har potensiale for å kunne gå veldig langt, veldimensjonert og forseggjort bil, men som nok er veldig mye avhengig av hva slags kjørestil den har vært utsatt for.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ved normalt vedlikehold og bruk skal det ikkje spele noken stor rolle om bilen han gått 100 000 eller 200 000. Men det er jo klart at motor og drivverk er meir slitent på 200 000. Samtidig er det bilar som har gått under 100 000 som er i dårligare tilstand enn bilar som har gått over 200 000. Så det er ikkje enkelt å gje eit rett fram svar på dette spørsmålet.

Det viktige er å passe på at vedlikeholdet har blitt gjort (servicehefte) så er det ikkje noke problem å kjøpe bil som har gått over 200 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...