Gå til innhold

Summelyd når det er lite CPU load

ofaltins

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i de siste dagene opplevd en slags summelyd fra området rundt prosessoren. Trodde først det var en av viftene, så jeg har nappet ut ledningene til samtlige vifter, en for en, for å høre hvor lyden kommer fra. Men uten hell, lyden var konstant. Lyden oppstår under booting av Windows, og høres ut som en "elektrisk" summelyd, ikkje så voldsomt høyt, men ekstremt irriterende.

Det som forundrer meg er at lyden skifter karakter i forhold til CPU load. Når jeg setter i gang Folding@Home programmet, som det står skrevet om her på HW, eller kjører CPU Mark, programmer som begge bruker 100% av CPU, så forsvinner lyden! Lydfrekvensen forandres også til en viss grad ved forskjellig load.

Etter at windows har startet, får jeg også 2 feilmeldinger, som jeg har en anelse om at har sin bakgrunn i CPU driveren:

can't open kernel driver asLM75.sys

og

Can't load AsmiHwIo.dll

Har noen en aning om hva dette kan være?

Mine systemspesifikasjoner:

CPU: AMD Athlon 64 3200+

Hovedkort: Asus K8V SE Deluxe

HDD: Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM (er rimelig sikker på at lyden ikke kommer fra HDD!)

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykt.. Hvis jeg holdt på alle (3stk) samtidig med en fing på hver og presset dem litt oppover, så forsvant lyden, eller ble ihvertfall dempet til et minimum.

Hvordan fikser jeg dette permanent? Og hva er opphavet til lyden? Jeg kjøpte pc'en og bygget den for 2mnd siden. Slikt skal da ikke skje med en såpass ny pc??

Lenke til kommentar

har omvendt problem her... når cpu jobber, får jeg en slags høyfrekvent, grov summelyd... men bare når jeg spiller, eller scroller nedover bilder i Explorer... Har prøvd med tre ulike skjermkort også... skjer altså når temperaturen er høy (over 50c på prosessoren), og det er aktivitet på skjermen... merkelig. :hmm:

Lenke til kommentar

Har en gammel Intel Pentium 3 450Mhz PC der det også kommer en summelyd når du utsetter den for press... f.eks. du skal lade et program eller noe, hører du en svak summing som varierer etter load.. plager meg ikke siden PCen står i en kjeller som en server :) Men kan skjønne at det er irriterende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...