ofaltins Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hei. Jeg har i de siste dagene opplevd en slags summelyd fra området rundt prosessoren. Trodde først det var en av viftene, så jeg har nappet ut ledningene til samtlige vifter, en for en, for å høre hvor lyden kommer fra. Men uten hell, lyden var konstant. Lyden oppstår under booting av Windows, og høres ut som en "elektrisk" summelyd, ikkje så voldsomt høyt, men ekstremt irriterende. Det som forundrer meg er at lyden skifter karakter i forhold til CPU load. Når jeg setter i gang Folding@Home programmet, som det står skrevet om her på HW, eller kjører CPU Mark, programmer som begge bruker 100% av CPU, så forsvinner lyden! Lydfrekvensen forandres også til en viss grad ved forskjellig load. Etter at windows har startet, får jeg også 2 feilmeldinger, som jeg har en anelse om at har sin bakgrunn i CPU driveren: can't open kernel driver asLM75.sys og Can't load AsmiHwIo.dll Har noen en aning om hva dette kan være? Mine systemspesifikasjoner: CPU: AMD Athlon 64 3200+ Hovedkort: Asus K8V SE Deluxe HDD: Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM (er rimelig sikker på at lyden ikke kommer fra HDD!) På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Lyden kommer antagelig fra spolene som står rundt CPU sokkelen. Prøv å ta på de etter tur for å se om lyden påvirkes. Hvis du finner noen som bråker kan det hjelpe å påføre silikon eller lim. Lenke til kommentar
ofaltins Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Sykt.. Hvis jeg holdt på alle (3stk) samtidig med en fing på hver og presset dem litt oppover, så forsvant lyden, eller ble ihvertfall dempet til et minimum. Hvordan fikser jeg dette permanent? Og hva er opphavet til lyden? Jeg kjøpte pc'en og bygget den for 2mnd siden. Slikt skal da ikke skje med en såpass ny pc?? Lenke til kommentar
tbend Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Kødder du? er det det som fucker min lyd også, har også summe lyd i takt med hardiskene + cpu Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Den lyden har jeg også!! Summer med harddisker/cpu load og bevegelse av musen. Irriterende... Har ikke lett etter kilden enda siden jeg stortsett spiller musikk eller har lyd i anlegget.... Noen som har sett en løsning på denne summingen?? Lenke til kommentar
tbend Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Året hadde vært redda om man klarte å finne den støykilden.... Håper noen kommer med noe gullkorn snart! Lenke til kommentar
tbend Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Lyden kommer antagelig fra spolene Hehe, Brant meg på spolene hær, kan det ha med klokkingen å gjøre? Pussig, ikke ta på spolene når maskin er blirr varm!... Lenke til kommentar
ofaltins Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Hehehe.. Pass på Er nå sikker på at støyen kommer fra en eller flere av spolene. Er ikke sikker på hvordan jeg skal løse problemet, men kjører Folding@Home til jeg finner ut noe. Da går datakraften til noe nyttig allikevel.. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg har litt skraping uansett, lurer på om maskinen på stå på jord... Lenke til kommentar
ADT Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 har omvendt problem her... når cpu jobber, får jeg en slags høyfrekvent, grov summelyd... men bare når jeg spiller, eller scroller nedover bilder i Explorer... Har prøvd med tre ulike skjermkort også... skjer altså når temperaturen er høy (over 50c på prosessoren), og det er aktivitet på skjermen... merkelig. Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Har en gammel Intel Pentium 3 450Mhz PC der det også kommer en summelyd når du utsetter den for press... f.eks. du skal lade et program eller noe, hører du en svak summing som varierer etter load.. plager meg ikke siden PCen står i en kjeller som en server Men kan skjønne at det er irriterende... Lenke til kommentar
ADT Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 ikke så veldig varierende når den starter i spill, pga. konstant stress, men når den er varm, og jeg scroller over bilder i Maxthon (MyIE2) så kommer den med pipe/summelyder... irriterende ja... Lenke til kommentar
ofaltins Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Hos meg er det jo akkurat motsatt! Det som forundrer meg! Har en konstant summelyd når det _IKKE_ er load på CPU, som forsvinner når prosessoren jobber hardt. Sender mail til ASUS i dag, for å høre om dette er en garantisak. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Tror det er lydkortet som er lydkilden! Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 På min gamle PC (les mitt tidligere innlegg) så kom lyden fra selve PCen, ikke høyttalerne.. tror det er dette trådstarter også mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå