Gå til innhold

skal lage min første hjemmeside

Anbefalte innlegg

har konto hos home.no, skal ha en del bilder jeg skal legge ut...

noen som har tips om hvordan gjre sin første hjemmeside, aldri lagd dette før, så skule likt å ha noen tips... leste noe om at jeg kunne bruke et program å lage den først på pcen så laste den opp? noen som har tips og veiledning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette spørs fryktelig mye på hvor mye arbeid du vil legge i det. Skal du gjøre det bra, må du nok lære deg HTML og CSS på htmldog.

Hvis det ikke er en side som skal legges så mye arbeid i, kan du godt bruke Microsoft Frontpage eller Macromedia Dreamweaver. Disse er like enkle å lage hjemmeside i som en vanlig tekstbehandler. Men noen timer tar det nok uansett..

Lykke til :w00t:

EDIT: du trenger jo forsåvidt ikke en hjemmeside i det hele tatt hvis det bare er bilder.. Hvis du uploader kun bildene på nettstedet kommer de frem i en slags liste når du skriver URLen.. det er nok den enkleste måten å gjøre det på..

Endret av MBaardsgaard
Lenke til kommentar

Det største problemet mitt da jeg begynte var å skjønne hvordan det fungerte og hvordan jeg fikk sidene opp på servern.

Men det er jo det enkleste. Vet ikke helt om du vet dette fra før av meg jeg sier det.

1. Åpne Notepad

* Her er stedet hvor du skriver inn all koden

2. Les på w3schools.com og lær HTML koder

3. Skriv inn koder og slikt i Notepad

4. Lagre som "index.html" (Index betyr at det er den siden som skal vises som første siden på internett siden din)

TIPS: For å se hvordan siden din blir under veis mens du skriver koden så kan du lagre som index.html og så åpner du den i browseren din. Så skriver du litt kode og så lagrer du og så refresher du i browseren så ser du hvordan det blir. Og hvis du ikke vet dette heller så laster du sidene opp til serveren med en FTP klient.

Du kan sikkert dette, men jeg måtte bare skrive det ;)

EDIT: Du trenger ikke lære CSS med en gang. Lær HTML først. Det er kjempe enkelt. Bare les... plutselig en dag så sitter det.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Det kommer seg nok fort. Hvis du kan legge deg til en vane å holde html-kode og 'utseende'-kode hver for seg fra begynnelsen, tror jeg du vil tjene på det.

Med det så mener jeg at du i en fil, feks index.html, har oppsettet på siden din:

<html>
<head>
<title>Tittel</title>
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">
</head>
<body>
<p class="storskrift">HEI VELKOMMEN!</p>
</body>
</html>

og har css-koden din, altså koden som bestemmer utseendet på siden din i en annen fil:

p.storskrift { font-family:  Verdana, Tahoma, Arial, sans-serif; font-size: 11px; color: #000000; }

Linja <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css"> sier at du henter inn en css-fil, hvor du har 'plassert utseendet' ditt i :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...