Gå til innhold

Artikkel om verdna til webbruk

Anbefalte innlegg

En av dere mer gode webutviklere har skrevet en artikkel om hvorfor verdana ikke burde brukes i web på deres websider. Jeg husker ikke helt hvem og på hvilken webside, men jeg skulle gjerne ha funnet den igjen.

Er det noen her som har peiling på hvilken jeg leter etter, hvem som har skrevet den og hvor den ligger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var Polecat som jeg trodde hadde skrevet den. Men jeg fant den ikke igjen. Letet mes tpå bloggen hans. Men er v.6 fortsatt tilgjengelig? Glem det. Jeg fant v6. Det var bare link han hadde laget.

Men Ingardj, hvorfor klarer du ikke å ta den siden seriøst? Stemmer ikke det som står om verdana i webbruk?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Men Ingardj, hvorfor klarer du ikke å ta den siden seriøst? Stemmer ikke det som står om verdana i webbruk?

Tipper det har noe med det rævstøgge "designet" å gjøre :p

..og forfatteren burde IMHO rettet et kritisk blikk mot sin egen fontbruk (Times New Roman) før han advarer mot bruk av Verdana - web'ens kanskje mest brukte font, etter TNR.

Men uansett, har han jo et poeng - Verdana er fryktelig stor i forhold til andre.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Artikkelen klarer å vise hvorfor verdana ikke bør brukes, siden det er størrelsen -- og ikke utseendet -- det kommer an på. Blir feil å fokusere på at selve nettsiden er stygg da.

Nei, det blir det ikke. Det kalles kildekritikk. Ikke før de selv klarer å lage en side som man faktisk kan ta seriøst, tar jeg den sida der seriøst. Og er det comic sans jeg skuer?

Har enda igjen å se dette problemet i praksis.

Og:

Set the font in your own browser to what you find pleasantly readable, and leave your readers to do the same in their browsers.

Come again? Nei, dette vil i mange tilfeller ødelegge hele sida. Man kan i tillegg lage et alternativt stilsett for dem som, av en eller annen rar grunn, ikke ser verdana.

Lenke til kommentar

Det er ikke så rart ettersom du (sikkert) har Verdana på PCen ;)

...Man kan i tillegg lage et alternativt stilsett for dem som, av en eller annen rar grunn, ikke ser verdana.

Hvordan har du tenkt å "detektere" om brukeren har Verdana eller ikke da? :)
Lenke til kommentar

Fortsatt så er det aller meste han skriver om fonten Verdana heilt objektivt - og på grunnlag av dette så råder han oss fra å bruke den.

Ser ikkje korfor hans eiga side skal ha noken effekt på korleis ein oppfattar artikkelen.

Come again? Nei, dette vil i mange tilfeller ødelegge hele sida. Man kan i tillegg lage et alternativt stilsett for dem som, av en eller annen rar grunn, ikke ser verdana.

Er vel ikkje snakk om å ikkje sjå verdana - men om at alle fonter som brukast på web bør ha en felles størrelse-enhet å gå ut i fra, slik at den stemmer overens med alle fonter. Det er her verdana svikter.

Og er det comic sans jeg skuer?

Comic sans? Kor?

Her er en relevant artikkel.

Lenke til kommentar

Å kritiserer fontbruken på siden er helt meningsløst. Forfatter har nemlig ikke oppgitt hvilken font som skal brukes foruten om i Header. Hvis man bare ser Times New Roman er det fordi en selv ikke har satt standard-fonten i nettleseren til å være noe annet.

Ser heller ingen grunn til å refse designet. Nei, det er ikke akkurat pent, men budskapet kommer veldig godt frem, noe som sannsynelighvis er det viktigste.

Lenke til kommentar

Det er ikke så rart ettersom du (sikkert) har Verdana på PCen ;)

...Man kan i tillegg lage et alternativt stilsett for dem som, av en eller annen rar grunn, ikke ser verdana.

Hvordan har du tenkt å "detektere" om brukeren har Verdana eller ikke da? :)

Er skrifta for lita, skift stilsett.

Det andre gidder jeg ikke svare på engang.

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...