nevensen Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Dette er vanskelig. Har tittet på forumsidene nå, surfet på kelkoo.no og prøvd å lese meg frem. Skjønner at det mange versjoner der ute, og at alle har sin favoritt. Har lyst på et speilreflekskamera som jeg kan ha i noen år, og "vokse på". Har et lite kompaktkamera allerede (2.0 pixels) og et Canon A1 Program fra 1980. Ser at det er mange som liker canon 20 D. Mange liker nikon 70. Hvor stor forskjell er det egentlig på 6 og 8 pixels? Kan noen hjelpe meg med noen tips? Gjerne om steder å kjøpe dette også. Siden det er så mange penger involvert vil jeg gjerne gjøre best mulig kjøp, både prismessig og service.... Nina Endret 15. desember 2004 av nevensen Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Kameraet bør du kjøpe i Norge for å få skikkelig garanti, og kjøp fra en seriøs butikk. Prisene sjekker du i prisguiden her på akam, og så gjelder det bare å styre unna et par av butikkene (ihvertfall itbutikken) så er du ganske trygg. Eventuelt går du til din lokale butikk og sjekker prisen der, da kan du samtidig ta på kameraene og føle hvilket du synes sitter best i håndgrepet ditt.. Uansett om du kjøper D70 eller 20D tror jeg du vil bli storfornøyd. Du trenger også noe ekstrautstyr for å ta bilder. I første omgang trenger du ihvertfall minnekort; gjerne f.eks. 1GB, så kan du kjøpe et til når du får behov. Kamerabag og uv-filter er heller ikke så dumt (litt uenigheter om du trenger uv-filter). Så spørs det hva slags objektiver du vil ha. Alt ekstrautstyr ville jeg kjøpt fra www.bhphotovideo.com. Ellers ville jeg kjøpt på bruktmarkedet (her eller på foto.no) for å spare penger. På slikt utstyr er det mye å spare, både brukt og fra USA. Sjekk også om det er mulig å få tak i både kamera og utstyr på bruktmarkedet, det hender noen legger ut alt sitt utstyr og da gjerne som en pakke, dette kan bli veldig rimelig. Men sjekk prisene først, så du ikke blir lurt trill rundt;) Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Blir det pass mye i porto hvis man bestiller fra USA? Lenke til kommentar
nevensen Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Tusen takk for svar. Har brukt noen timer nå på nettet og sjekket ut Akam sine tester, sammenligninger etc. Neste stopp en butikk slik at jeg kan sammenligne "i hånden" som du sier. Det står mellom Canon 10D og 20D eller Nikon 70D. Slo fra meg tanken på Canon 300D. Eller? -nina Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Hvor stor forskjell er det egentlig på 6 og 8 pixels? Forskjellen i oppløsningsevne er ca 16%, det er såpass lite at det blir andre ting som ofte avgjør hvilket kamera som gir best oppløsning. Har du valget mellom 8 megapiksler med et middels objektiv og 6 megapiksler og et godt objektiv så vil du bli mest fornøyd med kameraet med et godt objektiv. Både Canon 20D og Nikon D70 er meget bra og det blir ikke feil uansett hva du velger. Hvis du trenger 5 bilder i sekundet eller tar veldig mange bilder under dårlige lysforhold så er Canon 20D det beste valget. Hvis ikke så velg det kameraet som du finner best optikk for som passer dine behov og som samtidig ligger i din prisklasse. Slo fra meg tanken på Canon 300D. Eller? Hvis du synes et kompakt kamera er greit nok så vil du kunne vokse i flere å på et 300D. Bildekvaliteten er god, men det når ikke helt opp til de andre når det gjelder hastighet og instillinger. Endret 15. desember 2004 av Kristallo Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hei Nina. Dette er det evig tilbakevendene spørsmålet, og et viktig et. Når du først har kjøpt et kamera er det vanskelig å skifte, og etter som tiden går blir det vanskeligere og vanskeligere. Det er derfor viktig å kunne se inn i framtida, sånn at du vet hva som skjer senere :-) Jeg vil påstå at dersom valget ditt står mellom de nevnte kameraene kan du ikke bomme så veldig. Selv har jeg Canon og er veldig fornøyd med det. To av grunnene til det er 1) at de ligger helt i forkant når det gjelder å komme med ny teknologi som andre senere tar etter (bildestabilisator f.eks), og 2) at det virker som de på digitalkameraer ligger et lite hode foran Nikon, og at det derfor føles som jeg har investert pengene mine riktig. Det kan godt være at dette endrer seg, og de som kan se inn i framtida kan sikkert svare på det. Med hensyn til optikk har begge et enormt utvalg av bra optikk til alle tenkelige formål. Nikon er kanskje kjent for å ha den beste vidvinkeloptikken. Når du har kjøpt et kamerahus, vil du etterhvert antakelig bruke mere penger på optikk og tilleggsutstyr enn på selve huset. Om noen år vil du kanskje også bytte ut huset med et nyere eller mer avansert. Det er derfor ikke avgjørende at du i dag kjøper et hus som vil holde for all framtid. Det er viktigere at du investerer i ordentlig optikk, for der går ikke utviklingen i samme tempo, og du vil antakelig ha dem lengre enn du har kamerahuset. Jeg har selv EOS 20D og er storfornøyd. Det tar nok bilder raskere enn jeg har behov for, og lukkeren lager en del lyd. Men det har forbedret alle de tingene jeg var misfornøyd med på 10D, og jeg har endelig et digitalkamera som ikke mangler noe som for meg er vesentlig. Til slutt tror jeg det hele koker ned til pris vs. funksjonalitet, og hvor mye du er villig til å betale for hele pakka. Det fine med speilrefleks er at du kan begynne litt moderat, og så bygge videre etterhvert som interesse og økonomi endrer seg. Forskjellen i oppløsning gjør at du kan beskjære bilder fra EOS 20D noe mer enn fra de to andre du nevner, men ellers er ikke forskjellen så stor at jeg ville lagt alt for stor vekt på det. Kvaliteten bestemmes mye mer av optikken, og hvordan brikken håndterer lyset som treffer den. Hvis du skal kjøpe fra B&H (www.bhphotovideo.com) i USA, må du regne med å betale en del i frakt. Norsk moms kommer også i tillegg. Du bør derfor bestille en del før det lønner seg å ta det derfra. Kamera bør du kjøpe i Norge fordi du da har norsk garanti, og er beskyttet av kjøpsloven. I Oslo er det butikker som har meget konkurransedyktige priser, og jeg synes det er verdt å handle hos dem, for å opprettholde muligheten til å ta og føle på varene før man kjøper. Fotovideo i Møllergata og Lømorks i Torgata er to bra steder å handle. Lykke til. Erik Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Da jeg bestilte 2 objektiver, kamerabag, minnekort etc fra bhphotovideo.com kom frakten på ca 250, som jeg spleiset på med en annen, og tollgebyret på ca 150 spleiset vi også på. Totalt kom altså frakt+gebyr på ca 200 på hver, noe som ikke er så ille.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå