Gå til innhold

Hovedkort for sokkel 940

erlendhagen

Anbefalte innlegg

Hei! Eg er på jakt etter nytt hovedkort, CPU, grafikkort og kanskje minne.

Vil først bestemme meg for hovedkort.

Veit enno ikkje om det blir Opteron eller FX

Kortet SKAL minimum ha:

1 stk Socket 940

To-kanals minne (helst DDR1, då eg har nokre dyre brikker eg ikkje vil kaste)

1 stk PCIx-16x

2 stk PCIx-1x

1 stk PCI

4 stk SATA 150

4 stk IDE 100/133 (8 enheter)

Gb-LAN

Vil gjerne ha/ vurderer:

2 stk Socket 940

To-kanal minne, kompatibelt med både DDR1 og DDR2

6-8 stk SATA150/300

SLI, fleire PCIx-1x og PCI slots

"Backup-bios"

2 stk Gb-LAN

ATX-format (Kjekt om eg kan bruke kabinettet eg har)

2 stk USB 2.0 High Speed og 2 stk FireWire uttak for frontpanel

Kjekt om eg får litt respons. Eg skal handle ein gang mellom nyttår og sommaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir litt vanskelig å kreve noe som ikke finnes.

Så vidt jeg vet finnes det ikke DDR2 til Socket 940. Greit nok, men du må da ha registrert minne, DDR ECC REG, til Socket 940. Så da kan du nok uansett ikke bruke det dyre minnet du har.

PCI-E tror jeg ikke har kommet til Socket 940 i det hele tatt. Og jeg tviler på at SLI blir prioritert der.

Om det finnes noe Dual-hovedkort i ATX-formfaktor er jeg også noe usikker på.

Og helt til slutt, har du noen spesiell grunn til å velge Socket 940? Eller har du bare hørt at det er bra?

Hvis du ikke har noen spesiell grunn til å måtte ha Socket 940, vil jeg absolutt råde deg til å vurdere Socket 939. Der har du standard DDR-minne, nå mulighet for PCI-E i SLI, og kun ATX-HK.

Edit: det eneste Dual-hovedkortet jeg fant i ATX-standard er dette. Men her må man som sagt bruke registrert minne, og det har kun AGP-slot i tillegg til vanlige PCI-slots.

Som sagt, jeg tror du leter etter noe som ikke finnes.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Eg hadde vel ikkje studert dei ulike chipsets som er tilgjengelige for 939 og 940.

Ved nærmere undersøkelse, ser chipsets for 939 ut til å tilby meir enn tilsvarande for 940.

Grunnen til at eg tenkte 940 var at eg har vurdert Opteron.

Eg kjem i utgangspunktet til å havne på ett av tre CPU-alternativ:

1 stk 64 FX55

1 stk opteron 250

2 stk opteron 244

Eg ser vel på det første eller det siste som dei meir sannsynlige.

No er eg usikker på kor stor ytelsesforskjell det vil vere mellom desse alternativa.

Om eg forstår det rett, gir FX55 mulighet for to-kanal DDR1 og etterkvart DDR2, mens opteron kjører en-kanal registrert minne.

Maskina skal brukast til både spill, videoredigering og video-omkoding.

Kan eg få kommentarer på kva eg bør velge for beste "performance"?

Takk!

Lenke til kommentar

Ingen av prosessorene har mulighet for DDR2. Minnekontrollleren til Athlon64-serien ligger inne i selve CPU, så for å få støtte for DDR2, må AMD gjøre om på hele prosessoren. Og det tror jeg ikke de gidder med den suksessen de har hatt.

Spillmessig tror jeg ikke det er så mange spill som støtter Dual CPU, så her vil man vel ikke få så stor ytelsesfordel med 2xOpteron. Når det gjelder spill er virkelig FX-55 kongen.

Men til videoredigering igjen blir det kanskje mer kraft med Opteron. Men som sagt, må de forskjellige programmene du bruker ha støtte for Dual CPU. Jeg har selv ingen erfaring med Dual CPU, men tror det er mye mer stress med programmer og drivere for å få ting til å kjøre glatt.

Og som sagt må du ha dyrere, registrert minne til Socket 940. Både Socket 940 og 939 har doble minnekanaler.

Med tanke på spill har skjermkort like mye/mer å si enn CPU.

Du vil få mer ut av en spillmaskin med en Athlon 64 3500+ og et 6800Ultra/X800XT PE, enn en maskin med FX-55 og et 6800/X800SE.

Hvor mye penger har du tenkt til å bruke da?

Lenke til kommentar
Men som sagt, må de forskjellige programmene du bruker ha støtte for Dual CPU. Jeg har selv ingen erfaring med Dual CPU, men tror det er mye mer stress med programmer og drivere for å få ting til å kjøre glatt.

Å kjøre et toprosessorsystem er ikke komplisert i det hele tatt. Det er ikke stress med drivere og programmer heller, de fordeler seg på passende CPU automatisk. Eneste situasjon man må konfigurere spesifikt for SMP er under linux/unix. Men dette skulle ikke være alt for vanskelig.

Lenke til kommentar

Tilsammen på CPU, hovedkort, minne og skjermkort vil eg bruke 15-20.000kr.

Eg vil i utgangspunktet sette minne og CPU foran skjermkort, med hensyn til encoding og redigering. Eg ser for meg 2x1024 RAM (PC3200?), og vil bruke 6-8000 på CPU (fordelt på en dyr FX eller to rimeligere opteron).

Hovedkortet skal ha godt med SATA og IDE-kanaler. Minimum 4 SATA og 2 IDE.

Helst 6 (eller endå betre 8) SATA og 2-4 IDE. Har mange harddisker og optiske enheter.

Grafikkort stiller eg meg ganske åpen til. Det er ikkje det første eg tenker på. Bortsett fra at eg skal flytte over til PCI-X. Vil kanskje kjøpe et i øvre middelklasse. Et av dei bedre 6800GT er jo ikkje dårlig, akkurat. Seinare vil eg oppgradere dette. Med evt SLI kan eg kanskje seinare kjøpe ett til.

Lenke til kommentar
Grafikkort stiller eg meg ganske åpen til. Det er ikkje det første eg tenker på. Bortsett fra at eg skal flytte over til PCI-X. Vil kanskje kjøpe et i øvre middelklasse. Et av dei bedre 6800GT er jo ikkje dårlig, akkurat. Seinare vil eg oppgradere dette. Med evt SLI kan eg kanskje seinare kjøpe ett til.

Hvis du skal flytte over på PCI-Express (PCI-E), ikke PCI-X (som er noe helt annet), bør du vente på de nye chipsettene nForce4 og K8T890 som tilbyr PCI-E. De kommer nok til å bli brukt på S940, inkludert SLI (nForce4). De S940 hovedkortene som er nå ville jeg ikke satset på. Her snakker vi om utdaterte chipset.

Lenke til kommentar

Takk for responsen.

->Stigfjel: Kjører du to-prosessor system? Kva er ulempene med dette? Det er vel nokon? Forutsatt at eg kjører programvare som støtter dette, vil vel to opterons på 1.8GHz yte mykje bedre enn en 64FX på 2.6GHz? Og systemet vil kanskje vere greit å arbeide med samtidig til andre oppgaver? Vil 64FX'en gi mykje bedre resultat i spill som ikkje støtter to-prosessor system?

Og en ting til: Vil et to-prosessorsystem kreve to PSU?

Lenke til kommentar
Takk for responsen.

->Stigfjel: Kjører du to-prosessor system? Kva er ulempene med dette? Det er vel nokon? Forutsatt at eg kjører programvare som støtter dette, vil vel to opterons på 1.8GHz yte mykje bedre enn en 64FX på 2.6GHz? Og systemet vil kanskje vere greit å arbeide med samtidig til andre oppgaver? Vil 64FX'en gi mykje bedre resultat i spill som ikkje støtter to-prosessor system?

Og en ting til: Vil et to-prosessorsystem kreve to PSU?

Jeg har en eldre firewall som bruker 2 prosessorer, og jeg kjører FreeBSD. Eneste jeg måtte gjøre for å nyttegjøre meg av begge prosessorene, var at jeg måtte spesifisere at jeg skulle bruke SMP i kjernen, så fikset maskinen seg selv. Alle program jeg installerer, blir kompilert med SMP-støtte, så sant programvaren støtter dette. Har også en annen maskin med akkurat samme prosessor, bare med 1 CPU, og jeg merker stor forskjell mellom disse to maskinene. Men så utnytter FreeBSD maskinvaren mye bedre enn Windows uansett. Eneste du må passe på hvis du skal ha et toprosessorsystem og bruke windows, er at du ikke kan bruke WinXP home. Du må minimum ha WinXP Professional, da det har støtte for to prosessorer. Nei, et toprosessorsystem vil ikke kreve 2 PSU, men jeg ville kjøpt en relativt kraftig og stabil PSU hvis du ender opp med f.eks. dual Opteron. Når det kommer til spill, vil nok Athlon 64 FX på 2.6 GHz yte vesentlig bedre enn 2xOpteron på 1.8 GHz, men i andre situasjoner vil situasjonen være motsatt, alt etter hva du skal bruke maskinen din til. Den store ulempen med toprosessorsystem er at det koster masse penger. Når det er sagt, vil man få en helt annen følelse hvis man sitter på en maskin med to prosessorer. Maskinen er f.eks. aldri treg, og man har full redudans i bruken. Ting går aldri tregt. Man kan spille tunge spill og likevel kunne ha et annet program i bakgrunnen som ikke treges ned av spillet. Hvis penger ikke var en begrensende faktor, hadde jeg også gått til anskaffelse av et toprosessorsystem. Det er klart mer behagelig å sitte på enn med bare en prosessor. Men som sagt, det er prisen som er den store ulempen.

Edit: så sant du kjører et operativsystem konfigurert for SMP, vil du ikke oppleve stabilitetsproblemer av den grunn.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...