Gå til innhold

Elkjøp prøver seg hele tiden!

Anbefalte innlegg

Da har dere i så fall en bruttofortjeneste på omtrent samme nivå (litt over) som Rema 1000.

Rema 1000 har jo som kjent en ekstrem omløpshastighet for varelageret, og kan således klare seg med lavere bruttofortjeneste.

Med 30 dager kredittid hos leverandørene, og 15 dagers omløpshastighet på varelageret så er det god butikk.

Men nå er jeg så langt off topic, at jeg tror jeg setter sluttstrek for mine skriblerier.  ;)

Stor omløpshastighet på varelageret er en forutsetning for å drive butikker med denne bruttofortjenesten såklart :thumbup:

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du påstår altså at dere har en bruttofortjeneste på ca 10% på produktene dere selger?

Som skal dekke husleie, lønn og alle andre kostnader?

Nå har jeg ikke sagt at vi har 10% fortjeneste på alle produktene vi selger, men de mest populære må selges veldig billig ettersom det er dette produktet som "alle" vil selge billigst mulig.

Vi kan jo ta et raskt regnestykke. Ett kamera kan ha innkjøpspris ex. mva på 3500 kroner. Legger vi til moms, så er vi oppe i 4.340 kroner. Moms må betales selv om en ansatt kjøper til innkjøpspris. Hvis vi har en kalkyle på 1,4 (som er mer vanlig enn du tror, og stort sett den høyeste kalkylen vi kan tillate oss å ta), selges produktet til 4900 kroner. En fortjeneste på 560 kroner. Man kan imidlertid øke fortjenesten ved salg av f.eks minnekort, vesker og annet tilbehør, der kalkylen gjerne er rundt 1,6.

Enkelte produkter må selges enda billigere, da konkurransen er meget stor. Det første eksempelet jeg kommer på, er Canon Ixus 400, som vel kostet 4000 når det kom. Det hadde vi 400 kroner fortjeneste på. Tror ikke vi har særlig mye større fortjeneste på de nye Ixus modellene.

Da driver dere elendig butikk, og vil være konkurs om kort tid.

Du påstår at vi driver elendig butikk og vil være konkurs om kort tid? Har sjelden hørt et mindre gjennomtenkt og dårlig argument. Hva vet du om det? Greit, vi har høy husleie, spesielt ettersom vi ligger på Karl Johan, og vi har jo et visst antall fast ansatte personer. Men det går ann på tjene penger på mer enn salg av kamera. Fremkalling, overspilling, digitalisering av smalfilm osv... osv... osv... er en av inntektskildene. Men vi har jo en viss fortjeneste på kamerasalg også, selv etter at alle kostnader er betalt, ellers hadde det vært uaktuelt å drive butikken. Det kommer jo litt ann på hvor mange kamera man selger også, og vi selger mange kamera. Kan du tippe hvorfor? Jo, fordi vi er så billige (surprise), og det er mange måter å holde kostnadene nede på. Det mange butikker bruker innleide fagfolk til, kan vi gjøre selv på grunn av ekspertise, erfaring og kunnskap innenfor de ansatte i firmaet.

Uansett, butikken har eksistert siden 1930, og eneste grunnen til at butikken går dårligere nå enn før, er på grunn av web-butikkene som har enda lavere priser. Vi MÅ selge produkter meget billig for ikke å bli utkonkurrert av web-butikkene. Hvis vi ligger mer enn noen hundrelapper over billigste konkurrent på web, mister vi lett den kunden. De færreste bryr seg om service i butikk, men er mer opptatt av priser. Priser vi varene høyere enn alle andre, tar det ikke lang tid før vi har mistet nok kunder til å gå konkurs. Men slik det ser ut nå, ser det ganske bra ut. Eneste minuset er at vi ikke har noe som helst å gå på, når kunder spør om en god pris ved store innkjøp. Kjøper en kunde varer til 15.000 kroner, kan vi kanskje gi halv pris på ett minnekort til tusenlappen.

Jeg tipper dere har en bruttofortjeneste på mellom 30 og 40%
Vil påstå at jeg vet bedre enn deg hva vi har i fortjeneste. Så vær litt mer forsiktig med hva du tipper når du ikke har grunnlag for dette.

For ordens skyld... jeg driver ikke butikken, men vet jo litt hva varene koster i innkjøp og hvilke kalkyler vi driver med.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at elkjøp prøver å spare og svindle hver krone de kan få tak i.

Skulle få reparert mobiltelefonen min hos dem for en stund siden, eg leverte den inn og fikk beskjed om at det ville ta mer enn en uke, så da spurte jeg etter en slik utleie telefon som man sksal få når reperasjonen tok mer enn en uke, men det fikk jeg ikke ;) Fikk beskjed om at reperasjonen tok mer enn en uke, men en byttetelefon nåte jeg eventult komme å hente etter en uke... :mad: Jeg gav fyren bak skranken en skikkelig skjennepreken, men han stod på sitt... siden jeg hadde dårlig tid og en gammel telefon hjemme gikk jeg :ermm:

Lenke til kommentar
Vi kan jo ta et raskt regnestykke. Ett kamera kan ha innkjøpspris ex. mva på 3500 kroner. Legger vi til moms, så er vi oppe i 4.340 kroner. Moms må betales selv om en ansatt kjøper til innkjøpspris. Hvis vi har en kalkyle på 1,4 (som er mer vanlig enn du tror, og stort sett den høyeste kalkylen vi kan tillate oss å ta), selges produktet til 4900 kroner. En fortjeneste på 560 kroner. Man kan imidlertid øke fortjenesten ved salg av f.eks minnekort, vesker og annet tilbehør, der kalkylen gjerne er rundt 1,6.

Vil påstå at jeg vet bedre enn deg hva vi har i fortjeneste. Så vær litt mer forsiktig med hva du tipper når du ikke har grunnlag for dette.

For ordens skyld... jeg driver ikke butikken, men vet jo litt hva varene koster i innkjøp og hvilke kalkyler vi driver med.

Hmm.

Nå er nødvendigvis ikke fortjeneste og bruttofortjeneste det samme.

Men vi lar den ligge.

Regnestykket ditt er imidlertid feil.

Innkjøpspris: 3500 eks mva

"Kalkyle": 1,4

Mva sats: 24%

Innkjøpspris: 3500

+ "kalkyle" 1400 (3500 *1,4) Bruttofortjeneste

+ 24% mva 1176 (4900 *1,24)

Utsalgspris 6076

En kalkyle på 1,4 tilsvarer forøvrig en bruttofortjeneste på 40%

Som er den mest vanlige sier du.

Jeg tippet mao ganske bra!

Hvis du snakker om fortjeneste i betydningen overskudd så er det en helt annen sak. Der kan 10% være veldig bra.

I og med at jeg har inngående kjennskap og kunnskaper om regnskapene til en masse selskaper, føler jeg at jeg har en viss peiling her.

Da snakker jeg om elektrobutikker, fotobutikker, webshops og andre.

Men som sagt, vi er kanskje litt off topic nå?

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det ikke er teoretisk korrekt, men i de butikksystemene jeg har sett så er mva inkludert i kalkylen, dvs. at en kalkyle på 1,24 er kostpris + mva, og følgelig 0% fortjeneste. En lavere kalkyle enn 1,24 er tap. Jeg går ut i fra at det er det Afseth mener når han snakker om en kalkyle på 1,4.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Det er godt mulig det ikke er teoretisk korrekt, men i de butikksystemene jeg har sett så er mva inkludert i kalkylen, dvs. at en kalkyle på 1,24 er kostpris + mva, og følgelig 0% fortjeneste. En lavere kalkyle enn 1,24 er tap. Jeg går ut i fra at det er det Afseth mener når han snakker om en kalkyle på 1,4.

Ok, da er saken straks en annen. ;)

Lenke til kommentar

Sant det... mva er inkludert i det jeg kaller kalkyle. Ett produkt med innkjøpspris ex. mva på 3500 selges for 3500*1,4, altså 4900 inkl mva.

Har for øvrig hele tiden snakket om innkjøpspris ex. mva og nettofortjeneste. En liten misforståelse helt fra børjan der altså.

Lenke til kommentar

Jeeeeez.

Her var det mye synsing gitt.

Afseth er en av de som kommer med særiøse ting her.

Hans regnestykke stemmer med virkeligheten.

Jeg jobbet 4 år i en konkurrerende bedrift til Elkjøp.

En av tingene jeg merket meg var at folk har en tru på at elektrobutikkene tjener fett.

Her er et regnestykke som viser hvor "fett" de tjener.

På en AEG vaskemaskin som vi solgte til kr 7.495,- er følgende regnestykke.

Innkjøpspris ca kr 5.000,- + frakt. (eks moms seff)

Frakt varierer hvor hen i landet man holder til.

Av salgssummen på kr 7.495,- går kr 1.450,- til staten i form av moms.

Salssum Kr 7.495,-

- Innkøpspris Kr 5.000,-

- Moms Kr 1.450,-

---------------------------------------

Fortjeneste Kr 1045,-

Denne gir ca 20% bruttofortjeneste etter en kalkyle på ca 1.5.

Fortjenesten skal dekke firmabil (varelevering), strøm, husleie, tlf, lønn til ansatte, varelager, kassakreditt, svinn og tap.

Så myten om at elektroforretninger tjener fett er helt på viddene.

En annen ting, er at de store kjedene (ikke bare Elkjøp) annonserer varer de selger med tap.

Som sagt tidligere her i tråden er det for å lokke kunder.

En god selger skal da selge opp til et produkt man tjener penger på.

Ofte er tapsvarene subsidiert med reklamepenger for kampanjen.

Hvis en butikk har stor kampanje for et merke, feks Electrolux, så gir Electrolux en del penger i støtte for reklamekampanjen.

Pluss at kjeden har satt av reklamepenger.

En viss del av disse pengene brukes på å subsidiere lokkeproduktene.

En venn av meg jobbet på Lefdal i Oslo.

Han fortalte meg en gang at de hadde bla kampanje på DVD-spillere.

På inntrekksproduktet (lokkeproduktet) gikk de med tap.

På inntjeningsproduktet gikk de i 0, først når man solgte opp til et enda bedre produkt tjente de penger.

Hvordan klarer de det?

Her er hemmeligheten. De har veldig gode kalkyler på tilbehør.

Sjekk prisen på f.ek Braun gasspatron til krøllbørster.

Hos hoss lå vi på 69,- pr pakke, mens konkurrentene (Elkjøp, Ideel og Expert) lå på 79,-

Det er en prisforskjell på 15%.

Vi solgte varmetepper til 399,- som gikk for 499,- hos konkurrentene.

Prisforskjell på 25%.

For ikke å snakke om kabler og kontakter.

Ler meg fillete når jeg ser en helt normal SCART->SCART på 2 meter til 149,-

Tør ikke si hvor lite slikt koster inn til butikk.

Lenke til kommentar

Antageligvis ikke mer enn et par kronestykker for en slik scartkabel... som må være det verste eksempelet ever.. USB printerkabler kommer også innunder den kategorien - kan kjøpe en sånn kabel for 32 kroner i en annen butikk, men på Elkjiiiiip koster den 149,-

Elektrobutikkene vet garantert å sope inn penger nok til en svært pen fortjeneste - ellers ville de ikke drevet butikk, ikke sant?

Lenke til kommentar

jeg var nøtt til å kjøpe en skriverkabel hos elkjøp fordi de andre butiken som selger slik ikke hadde den.

internet var ikke aktuelt - for skriveren skule instalere denne etermidagen .

denne kabel syntes jeg var noe høyt priset.

man kan jo lure på hva vitsen med betjeningen på elkjøp.

nen ganger forsvinner de fra disken og ut på lagret for å vere der i evigheter selv om det er mage som står i kø.

en gang da jeg skule kjøpe meg nytt tv . var på elkjøp får å se på utvalget .

se kom betjeningen med en gang å spurte om jeg trengte hjelp.

en anne gang da jeg skule kjøpe meg nytt modem var det ingen i dataavdelingen ( betjeningen var antagelig på lagret ) .

da fant jeg modemet i hylen og gikk til kassen , og betalte.

expeditøren i kasen spurte om det ikke var noen i dataavdelingen noen som jeg kunne bekrefteat det ikke var .

de vil alså først registre salg på en plass før man betaler en annen plass .

det er alså litt for lite folk til å betjene kundene på elkjøp.

man må vere der nå det er lite kunder eller man må ha veldig god tid.

Det vanlig vis også bare en expeditør på hver avdeling.

det burde vere to da de vile vere mere efektive.

Lenke til kommentar
Et tv til 10000 koster de sikkert 2-3 tusen, pluss litt frakt.

Ja, sikkert... for å backe opp det de andre sier her. Der jeg jobber, har vi kanskje 4-500 kroner fortjeneste på kamera til flere tusen kroner. Elkjøp ligger gjerne på en hundrelapp mer eller en hundrelapp mindre på de samme produktene. Konkurransen gjør at vi ikke kan tillate oss å ta høyere priser enn det vi gjør. Skal jeg kjøpe ett kamera til innkjøpspris, så sparer jeg kanskje ett par hundre kroner.

En lærer jeg hadde engang i tiden på VG. Hadde en jobb som importør av altmulig elektriske dritt greier. Eks headsett.

Men uansett, mens han var i hongkong skulle han fikse noen minidisk spillere. Han fikk da de nyeste modellene til 7-800kr. I norge lå de pent på 5-6 tusen.  :hmm:

Hvis du hadde visst litt om handelen i Hong Kong eller verdensøkonomien, så hadde du ikke giddet å dra frem det eksempelet.

Du påstår altså at dere har en bruttofortjeneste på ca 10% på produktene dere selger?

Som skal dekke husleie, lønn og alle andre kostnader?

Da driver dere elendig butikk, og vil være konkurs om kort tid.

At dere har en bruttofortjeneste på 10% på noen få produkter kan sikkert stemme, men i gjennomsnitt har dere en langt høyere prosent.

Dette er forøvrig ingen sak å sjekke, da selskapenes regnskaper er offentlige.

Hvem som helst kan altså finne ut hva selskapene i snitt tjener på produktene.

Bruttofortjenesten er som kjent varesalg - varekjøp.

Prosentregningen stoler jeg på at dere klarer selv.

Lykke til!

REDIGERT: Jeg går ut fra det du skriver lenger ned om at du får et kamera til innkjøpspris, og da betaler 4 500,- for et kamera dere selger til 5 000,-

Okay dette er den første gangen jeg har opplevd så mye sinte mennesker. :whistle:

Jeg har aldri kalt meg en ekspert på dette, men sier bare det jeg mener.

Jeg sier heller ikke at elkjøp svindler folk. Det er det norske skatte systemet.

Ta et tv til ca 1000 kr i asia rett fra fabrikken.

Så er det sikkert noen i japan som selger det videre til andre land igjen. Med sin fortjeneste, transport, pakking. skatter der nede. ol.

Så skal det videre til norge i kontainere: Da kommer frakt skatt ol. før det i det hele tatt er kommet til norge. Med sikkert 24-25% skatt på bare dette gjør jo norge dyrt nok.

Så kommer det på et lager i Oslo eller et annet sted i norge. Det koster penger.

Så skal det til butikkene rundt i norge. Bare frakt der er jo ikke billig.

Så er det endelig butikkenes tur. De skal jo ha penger for de ansatte, husleie, strøm ol. Reklamer. Lønn til sjefene (som sikkert ikke er billig i drift) Eventuelt bonus til de ansatte som selger dyre utstyr som IKKE er prutet ned på. Og om det er en lagervare må jo lager mannen har sine kr for jobben.

Forsikring og arbeidgiveravgift er sikkert med i pakken.

Så har du skatt og div på alt dette igjen. ALT som må gjøres skattes.

Og de må jo ha fortjeneste på det hele også. Ellers er det jo ingen ting igjen til Aksje eierene eller sjefen. Det er jo han alle jobber for.

PS. Og minidisken er ikke tull. Dette var for ca 5-6 år siden. Når de nettopp hadde blitt lansert.

Og ikke bli så Jæ..... forbanna igjen. De vil jeg si i fra om. :cry:

Lenke til kommentar

Det er vel mulig å gjøre feil? Nå har jeg ikke så veldig mye til overs for elkjøp personlig, men jeg må få bemerke at de har et datasystem der prisene av og til kan variere med de som faktisk står i butikken. Derfor kan det av og til skje feil. Nå vil jeg dermed si at hvis det hadde vært meg, ville jeg ha sjekket dette nærmere hvis kunden hadde notert en annen pris.

Lenke til kommentar
Ingen tvil om at elkjøp prøver å spare og svindle hver krone de kan få tak i.

Skulle få reparert mobiltelefonen min hos dem for en stund siden, eg leverte den inn og fikk beskjed om at det ville ta mer enn en uke, så da spurte jeg etter en slik utleie telefon som man sksal få når reperasjonen tok mer enn en uke, men det fikk jeg ikke ;) Fikk beskjed om at reperasjonen tok mer enn en uke, men en byttetelefon nåte jeg eventult komme å hente etter en uke...  :mad: Jeg gav fyren bak skranken en skikkelig skjennepreken, men han stod på sitt... siden jeg hadde dårlig tid og en gammel telefon hjemme gikk jeg :ermm:

Les forbrukerkjøpsloven før du uttaler deg så bastand.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Så med andre ord så er det ikke garrantert at du har krav på noen lånetelefon. F.eks hvis butikken må ta en ny telefon for å låne deg så vil jeg nok si at kostnaden er for høy for selger.

At du hadde en telefon fra før avgjør hele saken. Da vil du ikke ha krav på lånetelefon da dine behov er små.

Endret av overLoad
Lenke til kommentar
Jeg gav fyren bak skranken en skikkelig skjennepreken

Det er nok nettopp dette som gjorde at selgeren sto på sitt. Ellers forteller du ikke hele historien her... hvor gammel var telefonen, var den kjøpt på El-kjøp osv...

Og som Overload sier, så er ikke kjøpsloven helt svart-hvit... selv om man skal tolke den i kundens retning om man vil gi litt service. Men man kan ikke klandre selgeren, når du oppførte deg som du gjorde.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med forrige taler.

Hva skulle du med en lånetelefon når du hadde en gammel hjemme?

Fordi du hadde "krav" på det, eller fordi det hadde vært moro å trykke på en annen telefon noen dager?

REDIGERT:

Elkjøp får mye pepper om dagen, ikke helt ufortjent mener nå jeg da.

Jeg har selv hatt mine opplevelser på den sjappa.

For noen måneder siden gikk min gamle tv i grava, jeg dro innom Elkjøp for å høre om de hadde inne det annonserte supertilbudet sitt inne. Det hadde de ikke, men de ville få den inn i løpet av få dager. Greit nok. Jeg dro så til serviceverkstedet for å gi dem beskjed om at den gamle tv`en ikke skulle repareres. Der fikk jeg et tilbud på samme tv`en som Elkjøp hadde på "supertilbud" som var 300 kroner lavere.

Med det minimale tvsalget serviceverkstedet driver, så lurer jeg på hvor de store rabattene Elkjøp skryter av at de får på sine store innkjøp blir av. Jeg (kunden) fikk dem i alle fall ikke på den tv`en.

Endret av auditman
Lenke til kommentar
Jaja kansje litt dårlig skrevet! Men tror ikke du sier det bedre med din arogante post. Uansett går de ikke med TAP når de selger noe,tror nok elkjøp har en ide om hvordan de går i fortjenelse med sin tilbud. hvilken butikk vil selge noe så billig at de taper på det ? Tror du ikke det ligger noe bak det ? Det jeg sa om 60% var kansje å ta i, men jeg skrev + - gjorde jeg ikke? Vet at ansatte på elkjøp får varene de kjøper til innkjøpspris. kommer sikkert an på vare/pris da. Ble litt off topic.

Hva du tror er som sagt uvesentlig, når du tar feil. Elkjøp selger diverse varer med tap. Jeg vet det fordi jeg har jobbet der, og de som jobber der kan nok backe meg.

Innkjøpspris betyr ikke at varer blir 60% billigere for de ansatte. Sjeldent jeg har sett noen varer faktisk som er i det sjiktet. Det mest vanlige er 10-15%. Merk vanlige. Noen varer kan de tjene fint lite på, andre varer tjener de ikke i det hele tatt.

Hadde vi fått varer 60% billigere, så hadde jeg handle som en gærning.

IGJEN folkens. Folk som ikke har peiling, tror, og ikke vet noe, slutt å si hva dere tror butikker tjener. Dere vet ikke hvor skammelig feil dere tar.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en kompis som jobber i en større kleskjede. FOr et halvt år siden så fikset han meg en dress til innkjøpspris.(Ricco Vero) Den solgte de for 3.995. Jeg fikk den for 980,-.

Klesbransjen er en bransje dere heller kunne brukt tid på å irritere seg over avanser.

Hadde dette vært en TV til 3995 på f.eks Expert så ville nok innkjøpsprisen vært ca 3000-3500. Dette setter ting i litt perspektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...