Gå til innhold

Elkjøp prøver seg hele tiden!

Anbefalte innlegg

Jeg mener dere roter mellom ansatte og kjeder. Jeg kan garrantere at i uansett kjede så finnes det folk som gir dårlig service om det så er Rema. H&M eller Elkjøp.

Hvis man skal la vær å handle på disse stedene for at en gir dårlig service så tror jeg man må gå naken og sulten rundt her i livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et tv til 10000 koster de sikkert 2-3 tusen, pluss litt frakt.

Ja, sikkert... for å backe opp det de andre sier her. Der jeg jobber, har vi kanskje 4-500 kroner fortjeneste på kamera til flere tusen kroner. Elkjøp ligger gjerne på en hundrelapp mer eller en hundrelapp mindre på de samme produktene. Konkurransen gjør at vi ikke kan tillate oss å ta høyere priser enn det vi gjør. Skal jeg kjøpe ett kamera til innkjøpspris, så sparer jeg kanskje ett par hundre kroner.

En lærer jeg hadde engang i tiden på VG. Hadde en jobb som importør av altmulig elektriske dritt greier. Eks headsett.

Men uansett, mens han var i hongkong skulle han fikse noen minidisk spillere. Han fikk da de nyeste modellene til 7-800kr. I norge lå de pent på 5-6 tusen.  :hmm:

Hvis du hadde visst litt om handelen i Hong Kong eller verdensøkonomien, så hadde du ikke giddet å dra frem det eksempelet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

En lærer jeg hadde engang i tiden på VG. Hadde en jobb som importør av altmulig elektriske dritt greier. Eks headsett.

Men uansett, mens han var i hongkong skulle han fikse noen minidisk spillere. Han fikk da de nyeste modellene til 7-800kr. I norge lå de pent på 5-6 tusen. :hmm:

Kan du si meg hvilken minidisc spiller det er som koster 5-6 tusen?

Modellnr og årstall :-)

Lenke til kommentar

Da jeg skulle hjelpe min mor i kjøp av mp3 spiller til min bror hadde vi bestemt oss for en rimelig 256 mb flash minne basert en, jeg hadde funnet ut at min bror ikke trengte mer!

Mannen på lyd avdelinga kom derimot med meldingen til oss at de var utsolgt for alle med 256mb, traileren hadde kræsjet, og varene var i sverige, og nærmeste alternativ var en med 512mb til nesten dobbel pris, ok tenkte jeg, vi får bare kjøpe den da..

Men, når vi kommer til kassen ser jeg det står MANGE mp3 spillere med 256 mb, jeg flabber litt på damen i kassen, og får med meg en av de mange 256mb'ene istedenfor!

Jeg ble forsøkt lurt, for at selgeren skulle få bedre betalt?

FY FAEN ELKJØP!

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at elkjøp går i tap på NOEN av tilbudene de har. Ingen butikk har så lave priser at de går i tap, Jeg tror faktisk på at inkjøps prisen til elkjøp er enormt

lav, pga av store innkjøp. Dermed har de ansatte på elkjøp en fordel :tease:

Tror nok de ansatte der har over 60% + - av den normale prisen ja. Kansje litt

å ta i. (får sikkert hør det) :tease:

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at elkjøp går i tap på NOEN av tilbudene de har. Ingen butikk har så lave priser at de går i tap, Jeg tror faktisk på at inkjøps prisen til elkjøp er enormt

Hva du tror spiller jo utrolig liten rolle så lenge du tar så skammelig feil. For det første så ER det en rekke av tilbudsproduktene som selges med tap. For det andre ordlegger du deg så fryktelig dårlig at jeg ikke er i stand til å tolke hva du mener på slutten av innlegget ditt. Hvis det du prøver å si er at du tror de ansatte får 60% rabatt på produktene så kan jeg ikke annet enn å le. Du har ikke så gode begreper om hva du snakker om, har du vel?

Lenke til kommentar

Men uansett, mens han var i hongkong skulle han fikse noen minidisk spillere. Han fikk da de nyeste modellene til 7-800kr. I norge lå de pent på 5-6 tusen.  :hmm:

Kan du si meg hvilken minidisc spiller det er som koster 5-6 tusen?

Modellnr og årstall :-)

Husker naboen kjøpte den første toppmodellen til Sony. Kostet 8000,-

Kompis kjøpte en annen modell et år eller noe senere, for bruk til amatør-studio opptak. Betalte litt over 5000 over den beste Sony.

Akkurat navnene husker jeg ikke...

Lenke til kommentar

jeg tror du bare forsterker det jeg sier med dine kommentarer... :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

lav, pga av store innkjøp. Dermed har de ansatte på elkjøp en fordel  :tease:

å ta i. (får sikkert hør det)  :tease:

Hva du tror spiller jo utrolig liten rolle så lenge du tar så skammelig feil. For det første så ER det en rekke av tilbudsproduktene som selges med tap. For det andre ordlegger du deg så fryktelig dårlig at jeg ikke er i stand til å tolke hva du mener på slutten av innlegget ditt. Hvis det du prøver å si er at du tror de ansatte får 60% rabatt på produktene så kan jeg ikke annet enn å le. Du har ikke så gode begreper om hva du snakker om, har du vel?

Jaja kansje litt dårlig skrevet! Men tror ikke du sier det bedre med din arogante post. Uansett går de ikke med TAP når de selger noe,tror nok elkjøp har en ide om hvordan de går i fortjenelse med sin tilbud. hvilken butikk vil selge noe så billig at de taper på det ? Tror du ikke det ligger noe bak det ? Det jeg sa om 60% var kansje å ta i, men jeg skrev + - gjorde jeg ikke? Vet at ansatte på elkjøp får varene de kjøper til innkjøpspris. kommer sikkert an på vare/pris da. Ble litt off topic.

Lenke til kommentar
Uansett går de ikke med TAP når de selger noe,tror nok elkjøp har en ide om hvordan de går i fortjenelse med sin tilbud. hvilken butikk vil selge noe så billig at de taper på det ? Tror du ikke det ligger noe bak det ? Det jeg sa om 60% var kansje å ta i, men jeg skrev + - gjorde jeg ikke? Vet at ansatte på elkjøp får varene de kjøper til innkjøpspris. kommer sikkert an på vare/pris da. Ble litt off topic.

Det er da en kjent sak at mange kjeder selger enkelte produkter med tap, for å tiltrekke seg kunder. Men når kunden først står i butikken, prøver selgeren å styre de over på et annet produkt, som de selger med fortjeneste.

Når det gjelder innkjøpspris, så sparer man sjelden særlig mye på det. Jeg jobber ikke på El-kjøp, men i en fotobutikk som har omtrent samme priser som El-kjøp. Kjøper jeg noe til innkjøpspris, sparer jeg ikke mange kronene. Kanskje jeg sparer en 500 kroner på et kamera som vanligvis koster 5000 kroner.

Lenke til kommentar

En får som regel samme vare billigere i wbshops som PSdata og komplett. Selv inklusiv frakt.

Av prinsipp kjøper jeg kun hos elkjøp hvis jeg ikke har tid til å vente de to dagene det tar å få varer tilsendt i posten.

Sjekker alltid på nett først og tar med meg utskrift. Bare på de 3-4 siste gangene har jeg spart ca 800,- NOK. Og det er bare på småkjøp som en wireless router, Xbox spill, CD packs osv.

Det er et stort forbedringspotensiale i Elkjøp's rutiner. Hvis de gjør dette med vilje er det jo kriminelt!

Lenke til kommentar

til alle dere som hele tiden bringer opp at Nettbutikker er mye billigere... (jeg sier ikke at det ikke er sant ;) )

Hva tror du koster mest.....

En lite lokale på 80 kvadrat meter ?

Eller ett lokale på 1000 kvadrat meter ?

Nettbutikker har mye mindre utgifter å dekke så derfor vil de kunne ta mindre betalt....

ren logikk ikke sant ?

Merry xmas ;)

Lenke til kommentar
Uansett går de ikke med TAP når de selger noe,tror nok elkjøp har en ide om hvordan de går i fortjenelse med sin tilbud.  hvilken butikk vil selge noe så billig at de taper på det ? Tror du ikke det ligger noe bak det ? Det jeg sa om 60% var kansje å ta i, men jeg skrev + - gjorde jeg ikke? Vet at ansatte på elkjøp får varene de kjøper til innkjøpspris. kommer sikkert an på vare/pris da. Ble litt off topic.

Det er da en kjent sak at mange kjeder selger enkelte produkter med tap, for å tiltrekke seg kunder. Men når kunden først står i butikken, prøver selgeren å styre de over på et annet produkt, som de selger med fortjeneste.

Når det gjelder innkjøpspris, så sparer man sjelden særlig mye på det. Jeg jobber ikke på El-kjøp, men i en fotobutikk som har omtrent samme priser som El-kjøp. Kjøper jeg noe til innkjøpspris, sparer jeg ikke mange kronene. Kanskje jeg sparer en 500 kroner på et kamera som vanligvis koster 5000 kroner.

Som sagt jeg bøyer meg i støvet vis jeg tar feil :blush:

Lenke til kommentar
Et tv til 10000 koster de sikkert 2-3 tusen, pluss litt frakt.

Ja, sikkert... for å backe opp det de andre sier her. Der jeg jobber, har vi kanskje 4-500 kroner fortjeneste på kamera til flere tusen kroner. Elkjøp ligger gjerne på en hundrelapp mer eller en hundrelapp mindre på de samme produktene. Konkurransen gjør at vi ikke kan tillate oss å ta høyere priser enn det vi gjør. Skal jeg kjøpe ett kamera til innkjøpspris, så sparer jeg kanskje ett par hundre kroner.

Hvis du hadde visst litt om handelen i Hong Kong eller verdensøkonomien, så hadde du ikke giddet å dra frem det eksempelet.

Du påstår altså at dere har en bruttofortjeneste på ca 10% på produktene dere selger?

Som skal dekke husleie, lønn og alle andre kostnader?

Da driver dere elendig butikk, og vil være konkurs om kort tid.

Jeg tipper dere har en bruttofortjeneste på mellom 30 og 40%

At dere har en bruttofortjeneste på 10% på noen få produkter kan sikkert stemme, men i gjennomsnitt har dere en langt høyere prosent.

Dette er forøvrig ingen sak å sjekke, da selskapenes regnskaper er offentlige.

Hvem som helst kan altså finne ut hva selskapene i snitt tjener på produktene.

Bruttofortjenesten er som kjent varesalg - varekjøp.

Prosentregningen stoler jeg på at dere klarer selv.

Lykke til!

REDIGERT: Jeg går ut fra det du skriver lenger ned om at du får et kamera til innkjøpspris, og da betaler 4 500,- for et kamera dere selger til 5 000,-

Endret av auditman
Lenke til kommentar
Uansett går de ikke med TAP når de selger noe,tror nok elkjøp har en ide om hvordan de går i fortjenelse med sin tilbud.  hvilken butikk vil selge noe så billig at de taper på det ? Tror du ikke det ligger noe bak det ? Det jeg sa om 60% var kansje å ta i, men jeg skrev + - gjorde jeg ikke? Vet at ansatte på elkjøp får varene de kjøper til innkjøpspris. kommer sikkert an på vare/pris da. Ble litt off topic.

Nå betaler nok ikke Elkjøp samme innkjøpspris som din fotobutikk, når de kjøper inn varer til majoriteten av den norske befolkningen...

Veldig mange selger heller ikke varer til ansatte som innkjøpspris, men en nedsatt pris. Dette gjelder spesielt firmaer med endel ansatte, der de må ta hensyn til lager/administrasjonsutgifter osv osv.

Lenke til kommentar

lav, pga av store innkjøp. Dermed har de ansatte på elkjøp en fordel  :tease:

å ta i. (får sikkert hør det)  :tease:

Jaja kansje litt dårlig skrevet! Men tror ikke du sier det bedre med din arogante post. Uansett går de ikke med TAP når de selger noe,tror nok elkjøp har en ide om hvordan de går i fortjenelse med sin tilbud. hvilken butikk vil selge noe så billig at de taper på det ? Tror du ikke det ligger noe bak det ? Det jeg sa om 60% var kansje å ta i, men jeg skrev + - gjorde jeg ikke? Vet at ansatte på elkjøp får varene de kjøper til innkjøpspris. kommer sikkert an på vare/pris da. Ble litt off topic.

Du må tro hva du vil, men det er jo ganske blåøyd å ikke se realiteten i øynene. De går i tap på flere av tilbudene og dette forsøkes normalt sett å føres som markedsføringskostnader. Selvfølgelig tjener godt på noen andre produkter (primært kabler og annet småplukk). Som tidligere nevnt her forsøker de jo også selvsagt å selge andre produkter enn tapsprodukter til kunder.

At du sa +- på de 60% er jo greit nok, men hvor mye sikkerhetsmargin tok du egentlig? Det er jo stort sett snakk om å få større varer til kostpris og det er ingen større varer man er i nærheten av å ha 60% fortjeneste på. Det nærmeste man kommer er kanskje noen høyttalere som kryper opp mot 40%.

Hvis du mener presentasjon av fakta er arrogant så får det så være, men jeg kan allikevel ikke la være å le når jeg leser synsingen din omkring noe som du åpenbart ikke har et fnugg av erfaring å forankre uttalelsene dine i.

Lenke til kommentar
Jeg tipper dere har en bruttofortjeneste på mellom 30 og 40%

I så fall er de best i landet i bransjen. En god måned kryper man opp mot og kanskje litt over 25%, ellers er det generelt sett bra å ligge rundt 20%. Dette er total bruttofortjeneste.

Da har dere i så fall en bruttofortjeneste på omtrent samme nivå (litt over) som Rema 1000.

Rema 1000 har jo som kjent en ekstrem omløpshastighet for varelageret, og kan således klare seg med lavere bruttofortjeneste.

Med 30 dager kredittid hos leverandørene, og 15 dagers omløpshastighet på varelageret så er det god butikk.

Men nå er jeg så langt off topic, at jeg tror jeg setter sluttstrek for mine skriblerier. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...