Gå til innhold

Er ny RAM bakoverkompatibelt ++


Ceramic

Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Har et SOYO SY-K7V dragon Plus hovedkort som begynner å dra på årene.

Det er socket A basert med VIA KT266A chipset.

 

Jeg kjøpte dette med en TwinMOS RAM brikke. (PC2100 256MB DDR/CL2.5 ECC/registered) Nå vil jeg ha 256MB RAM til for minst mulig penger. Gidder ikke koste noe på oppsettet mitt da det skal byttes ut i løpet av neste år uansett.

 

1) Må jeg kjøpe PC2100 RAM eller kan jeg gå for raskere/nyere RAM?

2) TwinMOS brikken er ECC og registrert type. Må ny RAM være av samme type? (I så fall vil jeg kjøpe en ny 512MB RAM og bruke bare den.)

 

 

Takker for alle tilbakemeldinger.

Hei og hå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du setter inn en raskere minne-brikke kommer den til å tilpasse seg den treigeste modulen. Dette funker greit, men de fleste vil nok si det ikke er så lurt fordi minnet kan ta skade av å kjøre treigere enn det den er ment for.

 

Når det gjelder ECC-brikker er jeg faktisk ikke sikker på om de funker på samme måte som vanlig, uregistrert RAM gjør... men det får du sikkert svar på av noen andre ;)

 

 

-Peat

Lenke til kommentar

1. Nei, du kan kjøpe så rask ram du bare måtte hæle. Hastighetene som brikkene spesifiseres med er maks hastighet. Null problem å kjøre dem på lavere frekvens. Kan fint kjøre en Ferarri i snirklefart på 1.gir ;)

 

2. Det gamle VIA-chipsetet funker faktisk med ECC/Reg. brikker, men ikke med mange samtidig. Har selv prøvd ;)

 

Det funker heller ikke å blande Registered og non-registered. To Reg. brikker kan fort bli litt mye.

 

Min anbefaling; kjøp en ny 512MB NON-ECC/ NON-Registered (altså helt vanlig basic plain normal) RAM og forsøk å selge den gamle 256MB-brikka, eller lag en fancy nøkkelring av den, for jeg tror det kan bli hardt og mye bry å selge en slik brikke.

Endret av ufo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...