kyrsjo Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hei! Sitter og skal lage et lite script som mekker ldif-filer, altså tekstfiler med entries som kan importeres inn i et "domene". Et eksempel er denne: version: 1 # LDIF Export for: uid=1f01,cn=users,ou=People,dc=valler,dc=vgs,dc=no # Generated by phpLDAPadmin on December 15, 2004 9:29 am # Server: My LDAP Server (localhost) # Search Scope: base # Total Entries: 1 # Entry 1: uid=1f01,cn=users,ou=People,dc=valler,dc=vgs,dc=no dn:uid=1f01,cn=users,ou=People,dc=valler,dc=vgs,dc=no uid: 1f01 cn: Demo sn: User userPassword: {MD5}2FeO34RYzgb7xbt2pYxcpA== loginShell: /bin/bash uidNumber: 1000 gidNumber: 500 homeDirectory: /home/1f01 shadowMin: -1 shadowMax: 999999 shadowWarning: 7 shadowInactive: -1 shadowExpire: -1 shadowFlag: 0 objectClass: top objectClass: person objectClass: posixAccount objectClass: shadowAccount Som sagt, et script som generer slike på rekke og rad (eller en lang fil med en haug sånne, rettere sagt...) Nå er problemet å generere md5-strengen - hvordan kan jeg: 1. generere et passord automagisk 2. md5-kryptere det 3. gjøre alt sammen i et shellscript... Men det burde gå. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Kan rimelig enkelt gjøres i PHP..... #!/usr/bin/php er innmari greit... Kan du PHP, eller skal jeg skrive scriptet for deg? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hvorfor ikke bruke SHA, som er sikrere enn MD5? Her er et pythonscript for å lage SHA-hasher: #!/usr/bin/env python import binascii import sha import sys print '{SHA}' + binascii.b2a_base64(sha.new(sys.argv[1]).digest())[:-1] Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 I php kan du ihvertfall bare fyre opp noe ala dette [pop@audioserve ~]# php $q = 8; $wild = array(a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k,l,m,n,o,p,q,r,s,t,u,v,w,x,y,z,0,1,2,3,4,5,6,7,8,9); $i = 1; while ($i <= $q) { $greie = rand(0,35); echo "$wild[$greie]"; $i++; $pass .= $wild[$greie]; } echo "\n"; echo "$pass"; $pass = md5($pass); echo "MD5" echo "$pass"; ?> Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Hmm... Aner ikke hvorvidt FC3 støtter SHA. Passordene blir lagret i en kryptert database på en server, og eneste tilgangen man får uten å autentifisere er å autentifisere... DVS. sende det man tror og få "ja" eller "nei" tilbake. Så MD5 er fint det PHP har jeg null peiling på... Men iom. at php ligger inne på boksen (phpldapadmin vil jeg tro krever php ), burde dette være fint... Tror dog jeg skjønte php-koden som ble skrevet der oppe - php og shell er rimelig like Menmen. Hvis den (som jeg vil anta at den gjør) spytter ut et random passord i dette formatet: {MD5}2FeO34RYzgb7xbt2pYxcpA== så er jeg egentlig fornøyd. Hmm... Mulig jeg må modifisere det litt... Idiotisk å randomgenerere passordet og så kryptere det uten å ane hva "klartekst" versjonen er... Men tror jeg skjønner scriptet godt nok til at jeg greier å modde det på egenhånd Takker takker! Skal poste den endelige greia her så fort det blir ferdig... Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Vet ikke om jeg forstod problemstillingen din helt, men burde ikke dd if=/dev/urandom count=1 2> /dev/null | uuencode -m - | head -n 2 | tail -n 1 | cut -c -8 funke for å genere et passord, så bare pipe det til md5sum for å lage md5 av det? Om du skal ha passordet i klartekst også så må du seff lagre den i en variabel først og pipe variabelen til md5sum. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Og så legge til {MD5} på starten? Hmm... Kan funke... Eneste er at jeg har hørt at det er forskjellige/inkompatible versjoner av md5 ute og går. Kan uansett ikke skade å prøve. Problemstilling: Lage ca. 500 brukere (en skole) "standariserte" brukernavn - ala 1f20 (klassetrinn, klasse, elevnummer) Lage en lapp til hver person med brukernavn/passord+litt informasjon Oprette hjemmekataloger Allokere UID# (1. klasse 1000-1999, 100 (eller var det 50?) pr. klasse osv.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå