Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utstyr til LAN

JW

Anbefalte innlegg

JeG skal sannsynligvis hoste et par LAN i nærmeste fremtid, og lurer litt på forslag til utstyr. Det ene LAN'et blir med ca 40 deltakere og det andre med ca 20.

Vi skal sannsynligvis ha Internettilgang (2-4Mbps). Jeg vil ikke ha råd om å ha større linje, da dette er bestemt. :yes:

Det jeg lurer mest på, er om det er noen vits i å ha noen form for backbone, eller om man bare kan "seriekoble" 7 switcher a 8 porter, og bruke 6 brukere pr switch.

Hvor går evt grensen.

Det blir en del gaming og sharing på begge LAN'ene.

Trenger ikke ha ultrabultra utstyr (Skal ikke ha Gbps), men vil absolutt ikke ha et nettverk som krasjer.

Forslag til oppsett/utstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det går an å seriekoble switcher... Men det er å anbefale en større switch, selv om det koster penger... Hvis du kobler switchene sammen, er det også lettere å komme til. Det kommer til å gå senere på nedlasting, og spilling kommer til å lagge hvis lasting og spilling foregår samtidig vil alt gå i "seriekoblingen" mellom switchene

Lenke til kommentar
Det som er vanlig er å ha en gigabit switch i backbone og 10/100 switcher med gigabit upload som brukerswitcher.

-Chief-

Kan ikke si at jeg syns det er særlig vits i når det er maks 40 deltakere. Hadde heller satset på èn 48 porters switch hadde jeg vært trådstarter ;)

Lenke til kommentar
Det som er vanlig er å ha en gigabit switch i backbone og 10/100 switcher med gigabit upload som brukerswitcher.

-Chief-

Kan ikke si at jeg syns det er særlig vits i når det er maks 40 deltakere. Hadde heller satset på èn 48 porters switch hadde jeg vært trådstarter ;)

Enig i det..

men det jeg sa var jo at det som er vanlig er den løsningen.. Hva som er best for et lan med 40 deltagere er nok en switch.

-Chief-

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Tror nok jeg går for en 48P, evt to 24P, for å spare litt kabelsurr. Vil de aller fleste switcher fungere bra, eller finnes det noen som ikke tåler jevn traffikk på alle portene samtidig?

Er det noe poeng å ha managed switch?

Lenke til kommentar

Ville styrt unna 3Com vist jeg var deg.. Store 3Com swicher er ikke noe særlig å skryte av. Cisco er jo best såklart, men HP switcher er ganske bra. Når det er snakk om en såpass stor switch bør den være av et kjent merke.. Det er tross alt snakk om ganske store mengder data som skal gå bakplan..

Manageable er greit å ha, men ikke ta det med vist det utgjør mye prisforskjell.. Har man en manageable switch på et lan kan man f.eks. kjøre opp VLAN og la crew og deltagere kjøre på samme switch, men at deltagerene ikke kommer inn på crew nettet, mens crew nettet kommer inn på deltager nettet f.eks.

-Chief-

Lenke til kommentar
Jeg vil IKKE anbefale 2x24p... Da kan du igjen få flaskehals mellom switchene...

Og managed switch er altfor dyrt...

Dette går helt fint om det er 2 stykk 24 portere med gigabit upload, helst 2 porter, da kan man sette opp en 2xGigabit trunk port som kan flytte nok data å dekke inter trafikk fra alle portene.

-Chief-

Lenke til kommentar

Den vil nok gjøre jobben ja.. En perfekt switch for det lanet etter min mening.. Støtter VLAN, trunking, har gigabit porter 2 stykker og GBIC for å bygge ytterligere ut.. Den kan administreres via WEB..

Perfekt, kjøper du to av de og smeller en dobbel gigabit trunk mellom vil det gå så det suser..

Linsys er også Cisco, bare lavpris modellene deres.. Så det er et bunnsolid merke, iallfall på alt som ikke er trådløst.

-Chief-

Lenke til kommentar
Ville styrt unna 3Com vist jeg var deg.. Store 3Com swicher er ikke noe særlig å skryte av. Cisco er jo best såklart, men HP switcher er ganske bra. Når det er snakk om en såpass stor switch bør den være av et kjent merke.. Det er tross alt snakk om ganske store mengder data som skal gå bakplan..

-Chief-

Hvor har du det fra at store 3com switcher er for dårlige?

Bruker selv 3com switcher, 24 portere med managment til datapartyer, kjempegode switcher som yter som bare f... (de har 12,8Gb backplane)

Lenke til kommentar
JeG skal sannsynligvis hoste et par LAN i nærmeste fremtid, og lurer litt på forslag til utstyr. Det ene LAN'et blir med ca 40 deltakere og det andre med ca 20.

Vi skal sannsynligvis ha Internettilgang (2-4Mbps). Jeg vil ikke ha råd om å ha større linje, da dette er bestemt. :yes:

Det jeg lurer mest på, er om det er noen vits i å ha noen form for backbone, eller om man bare kan "seriekoble" 7 switcher a 8 porter, og bruke 6 brukere pr switch.

Hvor går evt grensen.

Det blir en del gaming og sharing på begge LAN'ene.

Trenger ikke ha ultrabultra utstyr (Skal ikke ha Gbps), men vil absolutt ikke ha et nettverk som krasjer.

Forslag til oppsett/utstyr?

Du burde vurdere 8 eller 16 portere og du klarer deg også med 100mbit uplink

Men du bør nok i såfall ha ett backbone, kan være en 8 porters switch.

Mulig at du like gjerne kan kjøpe gigabitswitcher da, om du ikke har noe utstyr, dvs 8 porter og slikt, disse koster ikke allverdens med penger heller.

Å seriekoble switcher vil føre til flaskehalser og trafikken stopper etter ca 4 switcher. Dvs at folk som evt har 4 switcher i mellom seg vil nok få kontakt, men de som har 5 switcher mellom seg kan få problemer, så lenge det ikke finnes noen form for routing..

Ta kontakt om du trenger noe hjelp til oppsett eller andre ting med lan..

Lenke til kommentar

Det som er det enkleste er og bruke en switch framme med Crew. og ein 16/24 porters med hver bordrekke.... og så kopler du alle switchene som er på hvert bord inn på den switchen dere har med crewer.

Enklere og billigere løysning finner du ikke.

Du vil ikke få noen spesiell flaskehals....

Lenke til kommentar
Det som er det enkleste er og bruke en switch framme med Crew. og ein 16/24 porters med hver bordrekke.... og så kopler du alle switchene som er på hvert bord inn på den switchen dere har med crewer.

Enklere og billigere løysning finner du ikke.

Du vil ikke få noen spesiell flaskehals....

Noe vi har nevnt flere ganger i tråden :p

Det er også verdt å nevne at du ikke bør ha PC'er tilkoblet i backbone.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...