Gå til innhold

DDR-RAM til XP2000+, i utgangspunktet ikke overklokking

Anbefalte innlegg

Lurer på hva slags RAM jeg skal ha til min AMD XP 2000+.

Hovedkort Abit KX7 333.

Leste nemlig dette i en post her på forumet:

Quote:

Husk på en ting, at hvis du skal ha Amd, så er det
ikke no poeng med pc2700 ram i og med at båndbredden til Amd xp cpun er like stor som båndbredden til pc2100 rammen.
Trur det er en test på det her på hardware.no som viser at det er helt bortkastet med pc2700 ram.

Skal i utgangspunktet ikke overklokke, men hvem vet hva fremtiden bringer? Kan være greit å kunne bruke RAM'en på en fremtidig maskin også..

Tenkte opprinnelig på Crucial PC2700, men nå er jeg ikke fullt så sikker lenger.

Hvis jeg skal ha PC2700, blir det en av disse:

1. Crucial PC2700 256MB CL2,5 - 665

2. No-name PC2700 256MB CL2,5 - 582

Hvis det blir PC2100, er dette alternativene:

1. Crucial PC2100 256MB CL2,5 - 601

2. No-name PC2100 256MB CL2,0 - 458

3. No-name PC2100 256MB CL2,0 - 416

4. TwinMOS PC2100 256MB CL2.5 - 509

Hva anbefaler dere? Skal som sagt i utgangspunktet ikke overklokke.

Kan tenke meg følgende - skal jeg ha PC2700, går jeg for Crucial.

Blir det PC2100, faller kanskje valget på TwinMOS.

-Er det dumt å kjøpe No-name RAM uansett om man skal OC'e eller ikke? AMD krever vel bra RAM, eller?

-Trenger man altså ikke PC2700 på AMD-plattformen? Det har mao ingen hensikt der?!

På forhånd tusen takk! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-06-04 01:10 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC2700 gir foreløpig svært liten ytelsesøkning i forhold til PC2100 til AMD prosessorer pga. at AMD prosessorene har en bushastighet på 266MHz, og klarer derfor ikke å utnytte PC2700 ram, som kjører på 333MHz, fullt ut. Men likevel anbefaler jeg at du kjøper PC2700 ram siden det er så liten forskjell i pris, for hvem vet, kanskje AMD i fremtiden lanserer XP-prosessorer med høyere bushastighet (selv om de sier at de ikke kommer til å gjøre det), og da er det jo kjekt å ha ram som klarer å henge med. Det beste er nok å kjøpe merkeram så vet du i hvert fall hva du får, og hvis du skal oppgradere med mer ram bør du kjøpe av samme merke. Blanding av ulike merker kan gi problemer med ustabilitet.

Crucial er et veldig bra merke og gjør det bra i tester bl.a. denne.

Lenke til kommentar

Det er nok best å kjøpe PC2700 RAM. Det er lite å tjene på å kjøre minnebus og cpubuss asynkront men en liten ytelsesøkning får du. Er de enda smartere å legge på ett par hundringser til og kjøp CL2 merkeram.

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-06-04 01:20 ]

Lenke til kommentar

Du kjøper selvfølgelig PC2700 ram.

Hvis du har litt peiling og er litt nevenyttig så låser du opp prosessoren (hvis ikke hør med noen andre)

Du setter så multiplikatoren på 10 samt at en setter FSB på 166MHZ. Da kjører du cpubuss på 166 dvs. det samme som minnet og har oppnådd en ok ytelsesøkning.

Ikke glem at når du handler en PC2700 brikke som skal klare f.eks en FSB på 200MHz med cas 2,5 etter all sannsynlighet ikke vil ha problem å kjøre med de mest agressive innstillinger på minnet samt en liten ultra setting på hovedkortet når du kjører 166MHz.

Kjøp Samsung, Corsair eller Crucial sine PC2700 og opp til PC3200, sammen med det hovedkortet ditt så har du noe som virkelig sparker fra.

Og det du sa at du ikke skulle overklokke var vel litt tull ikke sant :grin:

Vær så snill å si det ikke var sant :grin:

Systemet ditt roper etter litt klokking :grin:

Bare sånn helt til slutt så må jeg bare få lire fra meg at jeg ikke helt fatter hvorfor denne problemstillingen dukker opp. Hvis en kjøper nytt hovedkort basert på KT333 brikkesettet så kjøper man ikke PC2100 RAM.

Måtte bare få det ut :smile: Føler meg bedre nå.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-04 01:40, jason skrev:

Og det du sa at du ikke skulle overklokke var vel litt tull ikke sant
:grin:
Vær så snill å si det ikke var sant
Systemet ditt roper etter litt klokking

Bare sånn helt til slutt så må jeg bare få lire fra meg at jeg ikke helt fatter hvorfor denne problemstillingen dukker opp. Hvis en kjøper nytt hovedkort basert på KT333 brikkesettet så kjøper man
ikke
PC2100 RAM.

Måtte bare få det ut :smile: Føler meg bedre nå.

Hehe.. kan jo tenkes at det blir til litt overklokking etter hvert vet du, når behovet melder seg! :smile:

Grunnen til at jeg i utgangspunktet ikke vil gjøre det er at jeg i sin tid ødela en Celeron 300A@450.. den ble nok skadd av et års tid i "tropene", om du forstår..

Nok om det.

Blir til at jeg kjøper Crucial PC2700. Takker for hjelpen alle sammen!

:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...