Vegard Johnsen Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hei..Har en ide disk som bynner og bli full, nå har jeg lyst på en ny disk og hører s-ata diskene er kjappe og pålitelige, så det ser ut for at jeg kan ende opp med f.eks denne: https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123331 men det jeg egentli lurer på er hvordan få utnyttet hardisken med tanke på sikkerhet og stabilitet, Hører mye snakk om å "dele" disken.. Eller om man ved to s-ata disker får lagt muikk/video og spill på den andre? Vel jeg sku likt andres synspunkter på dette,..andres erfaringer Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Grei disk det der. Ikke noe i veien med den. men det jeg egentli lurer på er hvordan få utnyttet hardisken med tanke på sikkerhet og stabilitet Det er ikke så mye du kan gjøre med stabiliteten til selve disken. En harddisk surrer og går, så lenge det ikke er noe feil med den. Når det gjelder sikkerhet er løsningen å ta jevnlig backup av viktige data. Du kan sørge for at disken ikke blir overopphetet osv, men du kan ikke eliminere faren for diskkræsj. Du nevner "to disker", jeg regner med du snakker om å dele den opp (partisjonere den) i to partisjoner (sånn at disken blir to stasjoner i My Computer) for å ha f.eks musikk på den andre og filmer på den andre. Dette har ingen hensikt, det er bare en ulempe. Eneste gangen dette kan være lurt, er når du skal ha en egen partisjon til operativsystem som du kan formatere når du skal reinstallere. Lenke til kommentar
Vegard Johnsen Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 ok..takk for tilbakemelding, så det går greit at den bar blir formatert på vanli måte da, Diskene blir jo så trege når de begynner å bli full.. Uansett noen gode råd før formatering av s-ata disk kontra IDE disk? Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Vil ikke akkurat kalle det en ulempe på dele opp en harddisk i flere partisjoner, akkurat.. Gjør det litt enklere å holde orden på ting synes jeg. Iallefall når det er snakk om disker i 100GB størrelser og oppover. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Xoduz: Der er jeg ikke enig med deg. La oss si du har en disk kalt "Media". Du har tre mapper i rota på disken, "Film", "Musikk" og "Bilder". Da har du fått samlet alt i en felles kategori i My Computer (dette lar seg selvsagt ikke gjøre i alle tilfeller), og du har kun tre mapper i rota på disken. Enkelt og ryddig. Eller du kan gjøre det på din måte, med partisjonering. Da har du flyttet de tre mappene til My Computer i stedet, så det blir egentlig ikke noe mindre rotete. Nå har du imidlertid et annet problem: La oss si du skal legge inn ny musikk på den ene partisjonen. Denne er dessverre full, så da må du enten legge inn musikken et annet sted (da blir det rot), eller så må du endre størrelsen på partisjonene etterhvert som plassbehovet på de respektive partisjonene endrer seg (stress). Når det gjelder å holde orden er det brukeren som er flaskehalsen, det gjelder å ha et ryddig filsystem uansett om man partisjonerer eller ikke. Endret 15. desember 2004 av Rikky Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 men det jeg egentli lurer på er hvordan få utnyttet hardisken med tanke på sikkerhet og stabilitet Dette har ingen hensikt, det er bare en ulempe. Eneste gangen dette kan være lurt, er når du skal ha en egen partisjon til operativsystem som du kan formatere når du skal reinstallere. Hvordan er det ....Rikky ... er ikke en mindre partisjon raskere enn hele disken når det begynner å fylles? Og hvis man har et uhell (for eksempel formatert feil) og mister data.... mister man da på hele disken eller bare på en partisjon?? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Eg synest det er best å ha fleire partisjoner, har sjølv 2 partisjoner på kvar harddisk. Når eg skal formatere, flytter eg det eg vil behalde over på den andre partisjonen, formaterer den tomme og gjer den samme prosessen med den andre partisjonen. Og ein eigen Windows-partisjon er absolutt å foretrekke då den blir formatert oftast. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Eg synest det er best å ha fleire partisjoner, har sjølv 2 partisjoner på kvar harddisk. Når eg skal formatere, flytter eg det eg vil behalde over på den andre partisjonen, formaterer den tomme og gjer den samme prosessen med den andre partisjonen. Og ein eigen Windows-partisjon er absolutt å foretrekke då den blir formatert oftast. Sjelden at jeg er så enig med deg Zeph.... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hvordan er det ....Rikky ... er ikke en mindre partisjon raskere enn hele disken når det begynner å fylles? Ikke i utgangspunktet. Partisjonen er jo bare en del av disken, og uansett om du partisjonerer eller ikke gjelder det å ta en defrag i ny og ne. Den første partisjonen på disken vil være noe kjappere enn den ytterste. Eg synest det er best å ha fleire partisjoner, har sjølv 2 partisjoner på kvar harddisk. Når eg skal formatere, flytter eg det eg vil behalde over på den andre partisjonen, formaterer den tomme og gjer den samme prosessen med den andre partisjonen. Og ein eigen Windows-partisjon er absolutt å foretrekke då den blir formatert oftast. Jeg er som også av den oppfatning at en separat OS-partisjon er å foretrekke. Men hvorfor skal dere dele opp disker som brukes til lagring? Driver dere med jevnlig formatering av disse, og i så fall; hvorfor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå