Gå til innhold

Hvor mange døde pixler må en tåle?

Dagmund

Anbefalte innlegg

Hei...

Har et spørsmål her...

Kjøpte meg for litt siden en NEC Multisync LCD2080UX+ (fra Netshop btw) og har nå funnet et par pixel feil! :no:

Så det jeg lurer på er hvor mange pixel-feil/døde pixler må man regne med på en LCD skjerm?

Og et enda viktigere spørsmål er: Hvor mange døde pixler kvallifiserer for returnering av skjermen for en ny en? (Er det noen fast grense?) :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres kanskje litt dumt ut men har funnet 3 ordentlige... :blush: og 2 som jeg er litt usiker på... :blush:

Skjermen er under 3 uker gammel så pixler bør jo leve litt lengre enn det... :roll:

Så lenge ikke produsenten eller leverandøren har garantert færre døde piksler er jeg redd du ikke har noe å stille opp med.

Du kan kjøre det via forbrukerkjøpslovens paragraf 27 om reklamasjon, men leverandøren har i dette tilfellet sitt på det rene...

Lenke til kommentar

ISO 13406-2 er svaret på kor mange pixelfeil ein skal kunne tolerere før det er ei reklamasjonssak.

Denne oppgis iforhold til feil pr mill pixler.

1600x1200= 1.92Mill pixler

Her

har eg satt opp feiltoleranse iforhold til dei forskjellige klassene (LCD-skjermer er solgt definert som klasse 2)

Ei enkel utrekning vil gi for ein 1600x1200

døde pixler (kvite/svarte type I) 3 (4 vil gi reklamasjonsrett)

døde subpixler (rød/grønn/blå type III) 9 (10 vil gi returrett)

Cluster (type II) 0 (reklamajson uansett)

Cluster type II 3 (reklamasjon med 4 cluster)

Men det ein må huske på er at om ein har 3 døde og 7 døde sub er dette reklamasjonsrett likevel då det er totalt antall døde pixler/subpixler som blir talt.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...