Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er en sentrifugalregulator?


DelCasa

Anbefalte innlegg

Ja, hva er det, og hva er dens hovedoppgave?

 

Og, kan den skape problemer med tenning på to sylyndre?

 

Slakk i mekanikken her, er det normalt? (Fjerer, stor "dødgang")

 

Virker om dette er en utgårr teknologi og det er ikke lett å få svar

på hvordan denne skal være sammensatt når den fungerer optimalt.

 

Takker! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, der var du igjen ja ;)

 

Som jeg var inne på i den andre tråden, er sentrifugalregulatoren en del på rotorakselen.

Ikke helt enkelt å forklare eksakt hvordan den ser ut, men den består som regel av 2 lodd og noen fjærer som er festet på rotorakselen.

 

De er feste på en slik måte at når disse loddene blir slynget ut av setrifugalkreftene som oppstår når rotoren roterer, vrir de rotor akselen motsatt vei av rotasjonsretning. Den delen som åpner og lukker stiftene, (knastakselelen, som også rotor er festet i) sitter altså egentlig "løst" på selve rotorakselen.

 

Det er altså da disse fjærene som avgjør hvor mye akselen skal vri seg ved de forskjellige turtall, jo strammere fjærene er jo høyere turtall må til for at askselen skal vris.

 

Poenget med dette er at for at en motor skal gå pent, må bensinblandingen antennes tidligere jo høyere turtall man har. Dette oppnår man altså med denne dingsen. (aksel vrir seg-stift åpner tidligere-blanding antennes tidligere)

 

Problemet når disse fjærene blir gamle og slappe er for en ting at det blir umulig å stille tenning på en slik måte at motoren går opptimalt ved alle turtall.

Samme problemet får man hvis systemet blir slarkete, eller ikke glir som det skal.

 

Litt slakk/dødgang i dette systemet er ikke uvanlig, men blir det mye blr tenningstidspunktet rett og slett ujevnt og det er vanskelig å få pen gange.

 

Men ditt spørsmål om dette skaper problemer på 2 sylindre, er svaret at det er lite sannsynelig. Dette systemet er felles for alle sylindre. Så at det skal "sende tenning til feil tisdspunkt" på bare 2 av de, og riktig til de 2 andre er vel litt "søkt"

 

Edit la til;

Hvis du vil sjekke om dette systemet fungerer utover det å kjenne på det, at det kjennes mekanisk greit.

Da trenger du en stroboskoplampe (som "blitzer" hver gang tennpuggen tenner), som du kan sjekke tenning med motor i gang, du vil da kunne se at tidspunktet forskyver seg ved økt turtall.

Men husk å ta av vakumslangen som går inn på fordeleren før du gjør dette. Den vakumslangen vil ellers kunne føre til missvisning. Den har litt av samme funksjon, dog på en helt annen måte, men det får bli et annet kapittel ;)

 

Edit2; Ser at du sier; "stiftfri bil", det spiller igrunn ingen rolle i denne sammenheng, virkemåten er lik, bare at det isteden for stift er en føler som registrerer hver gang "knasten" på knastaksel passerer.

På nye biler er vel dette systemet helt styrt av elektronikk, men så lenge du har en sentrifugalregulator er det som jeg sier..

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Nydelig!! Tusen takk pcp160!! :)

 

Snakket med en eldre erfaren bilmekaniker her om dagen, han

mente det hadde vært mye trøbbel med fordeleren på disse bilene,

men at det var vansklig å si om det var dette som var årsaken,

når to går som de skal. Han snakket noe om å bytte tenningsmodulen,

denne "føleren" du snakker om - at kanskje den hadde fått hikke.

Men da burde alle fire gå ugjevnt, ikke bare to.

 

Har nå også sjekket registerreima, at den ikke har forskjøvet seg ved

å glippe på noen av tennene. Den ser helt fin ut.

 

Mistanken retter seg mer mot forgasseren nå...

 

Takk igjen pcp160! :)

Lenke til kommentar
DelCasa Skrevet 16/12/2004 : 07:54

  Nydelig!! Tusen takk pcp160!!

 

 

:) Bare hyggelig hyggelig å kunne bidra litt med "gammel" teknologi.

Han snakket noe om å bytte tenningsmodulen,

denne "føleren" du snakker om - at kanskje den hadde fått hikke.

Men da burde alle fire gå ugjevnt, ikke bare to.

Nja.., i prinsippet (teoretisk) kan vi vel si at det er riktig, selve sentrifugalregulatoren, er det veldig lite sannsynelig at skal kunne skape problemer på bare 2 sylindere, ettesom det er felles.

Selve føler systemet til tenningen er jo også (for det meste) et felles system, men her er det LITT anderlesdes likevel.

I steden for stift er det altså magneter og spoler som "føler",og som sender videre til en styringsenhet. det er litt forskjellig hvordan dette fysisk ser ut, men her er det faktisk mulig og ødelegge mekanisk så det kun går ut over 2 sylindre.

Men at det er MULIG betyr ikke at det er særlig sannsynelig...

Videre er det jo denne "tenningsboksen" som inneholder noe elektronikk, elektronikkfeilenes veier er jo uransakelige... så her kan det jo oppstå "usannsynelige" feil fra tid til annen.

 

Uklart?, ja er ikke så lett og katergorisk utelukke noe som feilkilde.

Det jeg i korthet sier er at, ja det KAN være feil på disse komponentene, men det er det siste stedet jeg ville begynt å bytte ut deler, om jeg hadde ditt problem.

 

Hvis alt annet er utelukket først, så er det jo en mulighet, begynn da i såfall med Tenningmodulen, som din mekaniker sier.

 

Har du fastslått hvilke 2 sylindere som fusker?

Fusker det hele tiden?

Byttet fordelelokk/ rotor?

Byttet pluggkabler?

Er det kompresjon på alle sylindere?

 

Registerrem er et felles system for alle sylindere...

 

Forgasseren er jo også i utgangspunktet en felles enhet for alle sylindere...(heller ikke her helt uten unntak)

Sjekk da i så fall først for falsk luft, feks ved innsugsmanifolden, der kan det skape problemer for bare 2 sylindere.

 

 

Konkulusjonen så langt er vel at du etter min mening bør sjekke, og utelukke denne lille listen før noe annet

 

Lykke til :thumbup:

Edit; Ta også en titt på denne tråden: Plugg-guiden

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Har du fastslått hvilke 2 sylindere som fusker?

Ja, 1 og 4 går ikke som de skal. 2 og 3 er helt fine og gjør rett jobb.

Og, med en tenningsrekkefølge på 1-3-2-4 så er det ikke rart den

sliter om 1 og 4 ikke går, da bommer den jo på to takter... :no:

 

Fusker det hele tiden?

Nja, nå så. Til og begynne med var det bare litt, spesielt ved bruk av choke.

(Den er jo manuell på denne bilen.)

Men etter tørking av plugger, gikk den som normalt igjen, ihvertfall en stund.

 

Etterhvert hjalp ikke det stort mer, nå vil den ikke gå på de to i det heletatt.

Om jeg tråkker pedalen i bånn, så smeller (fiser?) det (trolig i eksosmanifolien) og

den går normalt i noen få sekunder før den stanger igjen.

Men det er ikke alltid det heller og motoren må være god og varm før det skjer.

 

Bilen har altid vært var for fuktighet, noe som tyder på at sammenhengen

ligger deromkring. Det elektriske på denne bilen er jo meget fintfølende på

fuktighet - etter hva jeg er blitt fortalt.

 

Byttet fordelelokk/ rotor? Byttet pluggkabler?

Ikke kablene, men rotor og lokk, ja. Kablene er helt fine. Testet dem skikkelig.

 

Er det kompresjon på alle sylindere?

Nå har ikke jeg målt det direkte for noe måleapparat for det har jeg skjønt det

er vansklig å oppdrive...? Tell me I'm wrong! hehe ;)

Noen tips på å teste dette uten rette verktøyet? Dra ut pluggene av 2 og 3

og se om det fremdeles er komp der? (Bare drodler...)

 

Dette med registerreimen var ett tips jeg fikk av en mekaniker, han mente

at dersom den hadde forsøvet seg så kunne det slå ut på tenningsrekkefølgen,

derav at 2 og 3 gikk men ikke de to andre. Nå er jo det sjekket og ok, så

den saken er grei. Lurer litt på gasseren da, evt innsuget om det kan være noen

blokkade der. Eller kanskje ventilene rett og slett ikke virker som de skal lengre?

 

Pluggguiden har jeg sjekket. Den sier meg egentlig ikke noe annet enn at

2 og 3 har det bra. Det var første sjekk, naturlig nok. ;)

 

Igjen, pcp160, tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg litt her!

 

Om det er noe jeg kan gjøre tilbake på f.eks PC-fronten, så si ifra! :)

Om jeg ikke kan svare selv, så har jeg mange gode kontakter. Men bil

er liksom ikke det min omkrets har mest peil på... ;)

Lenke til kommentar
Om det er noe jeg kan gjøre tilbake på f.eks PC-fronten, så si ifra!

Om jeg ikke kan svare selv, så har jeg mange gode kontakter. Men bil

er liksom ikke det min omkrets har mest peil på... 

:thumbup: Er det jeg syns er fint med et forum som dette, har lært mye om data jeg ikke viste, så da er det hyggelig å prøve å gi litt tilbake på det jeg vet litt om!

 

Jeg har egentlig ikke helt fått med meg hva slags bil du har, så svarer deg ut fra generell erfaring.

 

Hvis det er slik at tenningsmodulen på din bil er en kjent svakhet, er det jo fortsatt en mulighet.

 

Ellers ser jeg jo at du har gjort "leksene" dine godt :), og sjekket en god del allerede.

En enkel, men viktig ting du kan prøve for å være HELT sikker før du går videre, er og ta og "låne" en både tennplugg og kabel fra feks sylnr 2, og sette over på syl nr 1.

 

Har du sett om du ser gnist på pluggen, hvis ikke så kan du gjøre det i samme oprasjonen.

Det er ikke veldig vanlig vil jeg påstå, men har vært borti pluggkabler som ser hele ut, og tilogmed plugger som lager gnist ute i friluft, men som likevel ikke har fungert.

Det er veldig greit og eliminere så mye som mulig ved hjelp av det du har, om du da ikke har veldig mye mer penger enn tid...

 

Ok, når du har avklart at det ER gnist på de pluggene, er det kompresjon og forgasser igjen, kompresjonsmåler er jo og få kjøpt, men selv om det sikkert ikke koster allverden på feks biltema, er det vel kanskje mer realistisk og prøve å få lånt en. (Da jeg jobbet på bensinstasjon hadde vi det der..., men det er kanskje ikke tilfelle lenger)

Med den får du avklart om ventilene som du nevner er i orden. Vet i grunn ikke om noen fornuftig måte å gjøre en test uten.

Altså ditt forslag vil kanskje si om det er absolutt 0 komp, men ikke så mye mer (er det kanskje noen andre som har noen kjærringråd her??)

 

Så var det forgasser, her må du sjekke luftfilter først, ellers av "gjør det selv tips" er startgass som du sprayer på innsugsmanifolden, både der forgasser er festet, og rundt det den er festet til topplokket, dette må du gjøre med motor igang (helst på tomgang) også hører man etter turtallsforandringer.

Øker turtallet når du sprayer gass på, er det lekkasje der.

 

Det du sier om Choke og tørking av plugger får meg til å tenke at det er heller fet, enn mager blanding som er problemet, hvis det er forgasser feil.

 

Kan gå mer i dybden på det om det trengs senere, det viktige nå er pluggene og tenning.

 

Jeg jobbet med klargjøring av biler for BMW Norge for endel år siden, der var det nærmest rutine for meg og bytte plugger på alt fra 316-850 fordi pluggene rett og slett ble våte og sluttet å virke pga masse start og stopp. ofte hjalp det ikke med bare å tørke, måtte byttes!

Nevner det bare for og understreke at du bør prøve nye plugger på de sylindrene som ikke går, disse BMW'ene var jo splitter nye, og feilte ingenting ;)

Lenke til kommentar

:no:

Tror jeg har funnet ut hva det er... Og det virker IKKE lovende... :thumbdown:

 

Kom til å se nede i motorrommet, under forgasseren og insugsmanifolien.

Fulgte med sterkt lys rundt hele blokka der det var mulig, og det er tydelige

tegn på lekkasje mellom topp og veivhus (bunnpakning?).

Spesielt rundt 1 og 4. :cry:

 

Må vel byttes den da. Og det er jo en "enkel og billig" sak har jeg hørt...? :ermm:

 

Jeg kan ihvertfall utelukke tenningssystemet. Det er ingenting i veien med det.

Forgasseren, som du skriver, pcp160, er det neppe. Selv om det var endel

olje / brent væske ved insuget på 1. (Ser ut til å ha kommet fra forgasser).

 

Bytte av samtlige pakninger er nok tingen uansett her. Så det var den moroa...

:hrm:

Lenke til kommentar

:ermm: Kjedelig greier det da, men er jo ikke helt håpløst.

Kom til å se nede i motorrommet, under forgasseren og insugsmanifolien.

Fulgte med sterkt lys rundt hele blokka der det var mulig, og det er tydelige

tegn på lekkasje mellom topp og veivhus (bunnpakning?).

Spesielt rundt 1 og 4. 

 

Det heter da toppakning.

Den øverste pakningen, ventildeksel er toppdekselpakning, eller topplokkpakning, og den er uvesentlig ifht til motorens gange.

Neste pakning, den mellom motorblokk (sylindere) og toppen (der plugger og ventiler er) heter toppakning. Denne nkan skape problemer om den ikke er tett ja...

 

Med disse opplysningene vil jeg virkelig anbefale deg å få tatt en kompresjonstest, for og avklare om det er toppakning som er problemet.

 

Har du grå olje, forbruk av kjølevann, olje i kjølevann, hvit røyk av eksosen, trykk ut av oljepåfyllingslokk?

En eller fler av disse, er alle symptomer på toppakning. Men også her er det slik at det ikke MÅ være slike symtomer, kommer an på hvordan toppakning er gåen.

 

Om det er toppakningen, så er ikke den så dyr i seg selv, men det er jo litt jobb og bytte den...

 

Om du finner ut at den er røket, og du avslører hva slags bil det er, kan sikkert jeg, eller andre her anslå hvor mye jobb det er.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Igjen, pcp160 to the rescue! :)

 

Mente den pakningen som er mellom sylynderene og veivhuset, altså under

toppakningen. Ingen av de symptomene du nevner er synlig, bortsett fra hvit

røyk når motoren er kald, noe voldsom røyk også, men der ser det ut til å ha

sammenheng med choke, for når jeg ikke bruker choke så er ikke eksosen

hvit lengre heller, med mindre den er helt kald. Og etter hva jeg har forstått,

så er dette vanlig på gamle biler.

 

Oljen er ikke grå, ikke noe trykk ved oljepåfylling heller. Ingen olje i kjølevannet,

så langt jeg kan se. Den forbruker olje riktignok, men ikke i stor mengde.

Nå skal jo gamle motorer svette olje har jeg hørt, men synes det ser litt merkelig

ut at det er bare ved pakningen der hvor jeg beskrev.

 

Uansett, bilen er en Opel Corsa 1,2, 83 modell. Den er strøken ellers, det er

kun motoren som er problemet her. :ermm:

 

Men jeg har ikke lyst å gi den opp, må innrømme at det er mye som skal til

før jeg gjør det. Er det pakninger som er problemet, så skal jeg klare å

fikse det - om det så skulle innebære verksted.

 

Bilen har sjel! :tease:

Lenke til kommentar

:p Javist har den sjel, alle gamle biler har det!

 

Er jo en kurant bil å skru på det der da.

 

Disse pakningene; fra toppen av motor og ned er det;

Toppdekselpakning (deksel over ventilene, der man fyller i olje)

Toppakning (pakning mellom toppen og blokka)

Bunnpakning/ veivhuspakning (den som sitter mellom bunnpanne med oljetappeskruen, og blokka, sylindere)

 

Av disse 3 er det bare den i midten, toppakningen som har betydning for motorens gange, de 2 andre forårsaker ikke annet enn at oljen forsvinner.

 

Det er som du sier ikke uvanelig at det ryker og går litt olje på en gammel motor, vanligvis er oljerøyk blå, vannrøyk hvit, og "chokerøyk" svart/grå

 

Hvis det ikke forsvinner kjølevann er det ikke noe og bry seg om du har hvit røyk.

 

Men altså, uten noen av de nevnt symptomene, syns jeg du bør ta en komptest før du setter igang noe videre reprasjoner...

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jaja, som om jeg ikke føler meg som en tilsidesatt kjernekar nok fra før så kan

jeg jo dele med dere alle hva problemet var. Bilen er som ny igjen nå.

 

Så hva var feilen?

 

Jo, morkne og dårlige tenningskabler. :ermm: Bytte av dem, samt tennplugger

var tingen (tross de som satt i var nye), og bilen er som ny.

 

Så jeg tipser herved alle, igjen, som av alle, BYTT DEM! Ikke stol på målinger.

 

Likevel vil jeg få rette en kjempetakk til pcp160 for glimrende hjelp! :)

 

 

Godt nyttår til dere alle! Og takk for herlig hjelp! :)

Lenke til kommentar
DelCasa Skrevet 30/12/2004 : 19:54

Så jeg tipser herved alle, igjen, som av alle, BYTT DEM! Ikke stol på målinger.

 

Likevel vil jeg få rette en kjempetakk til pcp160 for glimrende hjelp! 

Takk for det! Er veldig hyggelig og kunne bidra, og moralen i historien er ikke stol på NOE!!

Jeg har i min tid på verksted, fått inn mer enn en bil med startproblemer pga manglende bensin, for og si det sånn. :innocent:

PCP

En enkel, men viktig ting du kan prøve for å være HELT sikker før du går videre, er og ta og "låne" en både tennplugg og kabel fra feks sylnr 2, og sette over på syl nr 1.

Har du sett om du ser gnist på pluggen, hvis ikke så kan du gjøre det i samme oprasjonen.

Det er ikke veldig vanlig vil jeg påstå, men har vært borti pluggkabler som ser hele ut, og tilogmed plugger som lager gnist ute i friluft, men som likevel ikke har fungert.

Det er veldig greit og eliminere så mye som mulig ved hjelp av det du har, om du da ikke har veldig mye mer penger enn tid...

Ha godt nyttår du også, om ikke annet har du kanskje lært litt om bilen din uansett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...