Gå til innhold

Er Cola farlig? ++

Nicklas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Statement

Jeg har drukket flere liter brus (pepsi max) i over 8 år. Nå har jeg ikke hverken hull, misfarging eller syreskader på tennene. Om det er bra for helsa veit jeg ikke, men for meg har det ikke gitt noen negative konsekvenser i det hele tatt. Grunnen til at jeg jeg skriver dette er fordi jeg var hos tannlegen i går. :)

Lenke til kommentar
Statement

Jeg har drukket flere liter brus (pepsi max) i over 8 år. Nå har jeg ikke hverken hull, misfarging eller syreskader på tennene. Om det er bra for helsa veit jeg ikke, men for meg har det ikke gitt noen negative konsekvenser i det hele tatt. Grunnen til at jeg jeg skriver dette er fordi jeg var hos tannlegen i går. :)

Og da vet du vel også at Pepsi Max ikke inneholder sukker ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du er nok ikke i faresonen for diabetes, da skal du virkelig drikke ekstremt mye. Ungdom tåler sukker generelt ganske bra, bortsett fra tenna da..

Du er selvsagt klar over at sukkertoleransen varierer enormt fra person til person.

Diabetes 1 har gått opp de siste årene, sammen med type 2, som er den som man "fremkaller" selv. Ingen vet hva type 1 kommer av, ikke er det arvelig heller, så det kan vel tenkes at det har litt med sukkerinntaket til ungdom generelt å gjøre, når insulinproduksjonen plutselig sier takk og farvel.

Selv har jeg sluttet med brus, av den enkle grunn at det er 80.000 udiagnoserte diabetikere i Norge. Selv har jeg testet meg 3 ganger og vet jeg er frisk og det akter jeg å forbli.

for mye sukker kan få insulinproduksjonen din til å stoppe.

For eksempel ikke? En type 2 diabetiker har fortsatt insulinproduksjon, men må (i mange tilfeller) ta tabletter for å få flere celler i kroppen til å ta opp insulin. For som dere sikkert har fått pepret inn på skolen fungerer hormoner slik at kun et par celler tar det opp.

Man får diabetes 1 gjennom arv.

Trodde dette var forbeholdt diabetes 2, i og med at det er her snakk om arvestoff, en organelle i cellen, som bestemmer slike ting. Diabetes 1 er noe annet. Eller?

Type 1-diabetes er i liten grad arvelig, i motsetning til type 2-diabetes.

Tror jeg har rett her altså.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er forskjell mellom type 1 og tye 2. Man får diabetes 1 gjennom arv, ikke noe annet.

Nei, du tar feil.

Lenke til kommentar
Det er forskjell mellom type 1 og tye 2. Man får diabetes 1 gjennom arv, ikke noe annet.

Nei, du tar feil.

Det der er så finne på som det går ann!

Spør en lege om følgende..

"får man diabetes 1 av høyt sukkerinntak".. legen vill da si NEI

"Hvordan får man diabetes 1". Legen vil si gjennom arv (og noen andre faktorer, men det er ikke vanelig)

Lenke til kommentar

Hentet fra Diabetsinfo

Hos mange foreligger en arvelig disposisjon for å få diabetes. Tilstedeværelse av noen vevstyper, bestemte proteiner som sitter på celleoverflaten til kroppens celler, øker risikoen for diabetes. De som har en spesielt ugunstig vevstypekombinasjon har 12% risiko for å utvikle type 1-diabetes i løpet av livet, mot 1% i normalbefolkningen. 4% av den norske befolkningen har denne ugunstige kombinasjonen. Ytre faktorer som synes å spille en rolle for å få diabetes, er infeksjon med tarmvirus (enterovirus) under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Diabetes er en myteomspunnet sykdom og ingen vet egentlig hvorfor man får den (type 1). Grunnen til at leger ikke vil "kurere" denne kroniske tilstandet er fordi de tjener grisemye penger på diabetikere som kjøper insulin osv. De forsker, selvsagt, men det kunne blitt gjort mer.

Som alt annet, er diabetes et produkt av arv og miljø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...