Gå til innhold

Er Cola farlig? ++

Nicklas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg drikker Cola hver eneste dag (Ca. 0,5 - 1,5 liter pr. dag) og det er omtrent det eneste jeg drikker. Aldri rent vann eller noe slikt. Er det veldig stor sjanse for å få diabetes/sukkersyken da? Hvilke andre skader kan man få?

Jeg spiser nesten ikke noe annet som inneholder mye sukker. (Godterier osv.)

Har noen en link til en fin side om dette eller noe slikt?

Fant plutselig ut at jeg kanskje burde kutte ned litt på Cola drikkinga ;)

Takker for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg drikker Cola hver eneste dag (Ca. 0,5 - 1,5 liter pr. dag) og det er omtrent det eneste jeg drikker. Aldri rent vann eller noe slikt. Er det veldig stor sjanse for å få diabetes/sukkersyken da? Hvilke andre skader kan man få?

Mange tror at de får diabetes av bare å drikke brus, hive innpå med snop og annen usunn mat, og dette er i seg selv ganske riktig. Men det er ikke bare dette som gjør at du får diabetes. Dette sammen med f.eks. for lite bevegelse og aktivitet, stillesitting med andre ord, kan være med på å øke faren for at du kan bli syk. Diabetes er også arvelig, så om det er noen i din familie som har sykdommen, er sjangsen der for at også du kan få den. Er det derimot ingen i familien betyr ikke dette at du er trygg. Men siden du drikker så mye cola osv. Driver du med aktiveter, trener du på noe sett å vis? :hmm:

PS. Ville vært mer skeptisk med tanke på tennene hadde jeg vært deg. ;)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke så mye i bevegelse egentlig ;) Er på skolen og går mye der da, men ellers så sitter jeg for det meste foran pc'en :blush:

Hehe, kjenner til det, desverre :ermm: Men så drikker ikke jeg cola hver dag da, går for det meste i litago (når jeg har penger, en sjelden gang). Ja, jeg vet at det er omtrent like mye sukker der som i en brus ;)

Lenke til kommentar
Hehe, oki  :p  Men er Cola skadelig for organer og sånt da?

Det er det sikkert. Finnes jo alle mulige rare stoffer i cola, og før eller siden vil nok hvertfall de geniale forskerne på andre siden av grensen finne ut at det er dødelig etc. ;) Neida, men jeg vet ærlig talt ikke om det er det. Skulle nesten tro det, men vi får bare vente i spenning til det en dag dukker opp en forskningsrapport. :p

Lenke til kommentar

Det er det sikkert. Finnes jo alle mulige rare stoffer i cola, og før eller siden vil nok hvertfall de geniale forskerne på andre siden av grensen finne ut at det er dødelig etc. ;) Neida, men jeg vet ærlig talt ikke om det er det. Skulle nesten tro det, men vi får bare vente i spenning til det en dag dukker opp en forskningsrapport. :p

Hehe, jau :D

Jeg tenker på at når man har drikki bare Cola hele tiden, og så pisser jeg gult... ikke svart ... så hvor blir det av alt det svarte :hmm: Etser det opp i levra/nyrene eller noe?

Lenke til kommentar

Hehe, jau :D

Jeg tenker på at når man har drikki bare Cola hele tiden, og så pisser jeg gult... ikke svart ... så hvor blir det av alt det svarte :hmm: Etser det opp i levra/nyrene eller noe?

Si det. ;) Det er jo ikke akkurat slik at du driter de fargene måltidet ditt bestod av heller :roll::p

Lenke til kommentar

Ikke bra for tennene. De råtner. Du merker det ikke før noen år senere.

Jeg drakk utrolig mye cola tidligere. Tannlegeregningene mine er store nå... :(

Tror også at tennene tåler mindre dersom de blir utsatt for mye cola over tid. De siste tre årene har jeg knekt tre tannjeksler..

Lenke til kommentar

jeg ville anbefalt deg å kutte ned på colaen. en halv liter for dagen er egentlig i det meste laget. det skader deg på flere måter enn tennene og risiko for sukkersyke. hvis du vet om noen andre drikker som er gode, med lite sukker, så flytt fokusen din til dem når du er tørst, i stedet for cola.

men av alle grunnene som kommer til å komme i hele denne tråden for hvorfor du burde kutte ned på cola, har jeg den udiskutabelt beste: risikoen for å gå lei av det. tenk, hvor grusomt det høres ut. jeg vet det godt selv, siden jeg ligger i faresonen for det nå(men prøver å vri meg ut, da...).

å gå lei cola er som å gå lei livet...

Lenke til kommentar

Dere blander sammen tye 1 diabetes og type 2 diabetes.

Det er ikke enda bevist om en kan få diabetes p.g.a stort sukkerinntak. Det er derimot type 2 (den gamlinger får) som man kan få diabetes pga. usunn kost, høyt sukkerinntak, fett osv.

EDIT: Man får diabetes 1 gjennom arv. Mee have diabetes!

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...