Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling med nabo

Anbefalte innlegg

Hei

Naboen har fått bredbånd men det kan ikke leveres hos meg :( Derfor skal vi dele en oppkobling. Han bor ca. 20 meter unna i luftlinje. Fri sikt. Vi skal bruke trådløs da det ikke går å legge kabel.

Noen spørsmål:

Han har en trådløs router av ukjent merke (han er på ferie). Jeg har en ASUS WL - 500g. Kan jeg bruke routeren som bro mellom husene? Hvordan gjør jeg det? Det er flere pc'er som skal koble seg på hjemme hos meg. Er det jeg eller han som må dhcp?

Hvordan er det da hvis man kjøper en ekstra ip adresse. Kan vi dele linja slik at vi har seperate nett og delt båndbredde? Tenkte at hvis jeg maxa nedlastninga så er det jo litt kjedelig for han. Det jeg tenker meg er at det er en mulighet å strupe linja mi og hans.

Håper dere har noen fornuftige forslag :)

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter med et inntrykk av at dere ønsker mest mulig separate systemer? Har dere vurdert/undersøkt om du kan ha et ekstra abonnement, installert hos naboen? Du kan da sette routeren din hos ham, eventuelt med en ekstra antenne for bedre dekning.

Hvis du skal bruke din Asus WL-500G mot naboens router, så er du avhengig av at også naboens støtter WDS. Du kan da konfigurere din router som en trådløs repeater.

Når det gjelder fordeling av båndbredde, så støtter ikke de fleste routere for hjemmemarkedet dette. Dere kan gjøre dette på tillit, ved å installere programvare som NetLimiter på maskinene, eller sette opp en gammel PC med f.eks. Linux-router med traffic shaping. Det finnes også litt dyrere routere som støtter traffic shaping.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Hei

Naboen har fått bredbånd men det kan ikke leveres hos meg :( Derfor skal vi dele en oppkobling. Han bor ca. 20 meter unna i luftlinje. Fri sikt. Vi skal bruke trådløs da det ikke går å legge kabel.

Noen spørsmål:

Han har en trådløs router av ukjent merke (han er på ferie). Jeg har en ASUS WL - 500g. Kan jeg bruke routeren som bro mellom husene? Hvordan gjør jeg det? Det er flere pc'er som skal koble seg på hjemme hos meg. Er det jeg eller han som må dhcp?

Hvordan er det da hvis man kjøper en ekstra ip adresse. Kan vi dele linja slik at vi har seperate nett og delt båndbredde? Tenkte at hvis jeg maxa nedlastninga så er det jo litt kjedelig for han. Det jeg tenker meg er at det er en mulighet å strupe linja mi og hans.

Håper dere har noen fornuftige forslag :)

På forhånd takk!!

Det du kan prøve på er å få bestillt en full aksesslinje inn til naboens hus, som dere betaler for. Hvor du da setter opp en trådløs router..

Men er det ikke mulig å legge kabel mellom husene? f.eks i luften..

Når det gjelder å dele linja er nok løsningen som Terrasque det greieste

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...