T.F.T Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 kakerlakker hadde overlevd, det er nok de som kommer til å leve lengst på jorden. Feil, det er ikke kakkerlakkene som har den beste overlevingsevnen. Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) kakerlakker hadde overlevd, det er nok de som kommer til å leve lengst på jorden. Feil, det er ikke kakkerlakkene som har den beste overlevingsevnen. Har hørt at rotter er ganske dyktige til å overleve. Edit: Jordas rotering rundt sin egen akse har da ingenting med månen å gjøre, men med tyngdefeltet til solen. Hvorfor i alle dager skulle den begynne å spinne vilt rundt sin akse? Etter litt søking på nett har jeg funnet ut følgende: Månen gjør at jorden buler rundt midten. Hvis månen forsvant ville de delene av jorden blitt kastet inn i en oscillerende syklus som kan endre aksen til jorden. En annen del av effekten ville vært umiddelbare belastninger i jordskorpen som ville ført til jordskjelv og økt vulkansk aktivitet. Fravær av en måne ville også ført til at jorden ikke går i bane rundt seg selv, men heller få en jevnere, mer sirkellignende bane rundt solen. Månen sørger for at vinkelen mellom rotasjonsaksen og planet jorden går i bane på har ganske liten variasjonsbredde, slik at årstidene ikke endret seg merkbart. Hvis månen forsvant ville vinkelen til rotasjonsaksen variere mye mer over en periode på tusener av år og føre til at jorden lener seg mer til en av sidene, som igjen fører til større forskjell på sommer og vinter. Jeg trenger vel ikke si at dette ville ført til store endringer i klima. Mange dyr er også styrt av månesyklusen, og de ville blitt forvirret, mildt sagt, hvis månen forsvant. Endret 23. desember 2004 av ivellios Lenke til kommentar
Erichsen Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 kakerlakker hadde overlevd, det er nok de som kommer til å leve lengst på jorden. Feil, det er ikke kakkerlakkene som har den beste overlevingsevnen. Det er ihvertfall de som har overlevd lengst av alle artene som lever i dag. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Vi må nesten gruppere liv når det gjelder overlevelsevne. Det er ikke rettferdig at alle stiller i samme klasse: Tungvekter (komplekst dyreliv): Jeg har hørt at kakkerlakker er de mest hardføre her, jeg også. Mellomvekter (simplere dyreliv): Bjørnedyret skal være noe av det mest hardføre som finnes blant flercellet dyreliv. Lettvekter (planteliv): Flere former for lav er ekstremt motstandsdyktig mot mye, som klimaforandringer, men ikke mot enkelte ting som å trokkes på. Åpen klasse: Enkelte former for bakterier kan overleve hundrevis av år med total tørke innkapslet i protein(?)skall. Hvis en er uortodoks og velger å inkludere virus blant liv, noe som regnes som feil, vinner nok en virustype glatt. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 hvis alt levende dyr/planter dør og bare organismer er igjen, hvordan vil de kunne skape en ny verden? Lenke til kommentar
simes Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 I natt drømte jeg en alt for realistisk drøm om at månen plutselig styrtet inn i jorden. Uhyggelig følelse rett før den traff altså. Forferdelig. Våknet brått også akkurat når den traff. Fyttirakkern. Ikke-moro. Ikke særlig realistisk at månen plutselig skal poppe ut av banen og tryne i jorden, er det vel? Altså.. Åhh.... Heh. Beklager at det ble litt uklart. Selvfølgelig er det ikke realistisk at månen hopper ut av bane! Det var selve drømmen som virket veldig ekte. Jeg var bombesikker på at det faktisk skjedde. Jeg studerer faktisk fysikk og vet ganske godt at det ikke kan skje. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 kakerlakker hadde overlevd, det er nok de som kommer til å leve lengst på jorden. Feil, det er ikke kakkerlakkene som har den beste overlevingsevnen. Har hørt at rotter er ganske dyktige til å overleve. Edit: Jordas rotering rundt sin egen akse har da ingenting med månen å gjøre, men med tyngdefeltet til solen. Hvorfor i alle dager skulle den begynne å spinne vilt rundt sin akse? Etter litt søking på nett har jeg funnet ut følgende: Månen gjør at jorden buler rundt midten. Hvis månen forsvant ville de delene av jorden blitt kastet inn i en oscillerende syklus som kan endre aksen til jorden. En annen del av effekten ville vært umiddelbare belastninger i jordskorpen som ville ført til jordskjelv og økt vulkansk aktivitet. Fravær av en måne ville også ført til at jorden ikke går i bane rundt seg selv, men heller få en jevnere, mer sirkellignende bane rundt solen. Månen sørger for at vinkelen mellom rotasjonsaksen og planet jorden går i bane på har ganske liten variasjonsbredde, slik at årstidene ikke endret seg merkbart. Hvis månen forsvant ville vinkelen til rotasjonsaksen variere mye mer over en periode på tusener av år og føre til at jorden lener seg mer til en av sidene, som igjen fører til større forskjell på sommer og vinter. Jeg trenger vel ikke si at dette ville ført til store endringer i klima. Mange dyr er også styrt av månesyklusen, og de ville blitt forvirret, mildt sagt, hvis månen forsvant. Jah, ser argumentene. Burde nok moderert det litt. Men den ville vitterlig ikke spinne vilt rundt sin egen akse. Og sentrifugalkraften har vel også endel å gjøre med at jorden buler på midten. Men herregud, ser jo helst at vi har månen! Har hørt noen rykter om at øyenstikkere er noen harde jekler når det gjelder overleving... Lenke til kommentar
simes Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) hvis alt levende dyr/planter dør og bare organismer er igjen, hvordan vil de kunne skape en ny verden? Evolusjon? Endret 24. desember 2004 av zimen Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 USA har vel bygget noen dype ganger i saltfjellene i Nevada eller Utah elns, som de har planer om å evakuere en liten stamme som kan føre menneskeheten videre. Eller har jeg sett for mye på film? Jess! La en bunch med kristne fundamentalister og konservatistekstremister føre vår skjebne videre! Det vil jo føre evolusjonen 100 år tilbake og på feil kurs! Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Alt han skrev... Dette er vel ting som ville skjedd hvis månen plutselig forsvant. Nå er det sånn at månen sikkert kommer til å bruke litt tid på å forlate oss, så det vil vel stabilisere situasjonen en del. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 USA har vel bygget noen dype ganger i saltfjellene i Nevada eller Utah elns, som de har planer om å evakuere en liten stamme som kan føre menneskeheten videre. Eller har jeg sett for mye på film? Jess! La en bunch med kristne fundamentalister og konservatistekstremister føre vår skjebne videre! Det vil jo føre evolusjonen 100 år tilbake og på feil kurs! Hehe! Helt enig! 100 år tilbake på den etiske fronten i hvert fall. Jeg mente ikke å implisere at dette var det beste alternativet, jeg mente at var et alternativ. For øvrig er jo spørsmålet i tråden ganske håpløst; da det trolig ikke vil skje så fryktelig mye hvis alt liv utslettes. Som også tidligere har blitt nevnt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå