Gå til innhold

generell garanti på mobiltelefoner?

hauard

Anbefalte innlegg

Nok en gang, og uansett, holder jeg på min mening om at de bør vare mer enn 5 år. Som sagt er de ikke forbruksvare. Ang. den (påståtte) dårlige oppbygningen av dem, bør det gå ut over mobilprodusentene, siden det er de som ikke klarer og lage telefoner som holder!

..og da tror du prisene vil holde seg på det nivået de gjør nå?

De som ønsker å beholde en telefon lengre enn 2 år er nok også de som behanler den best.

Tror faktisk ikke dette har så mye å si på prisene. Mobilprodusentene har nå enorme fortjenester på sine telefoner og en utvidelse av lille Norges reklamasjonsrett vil være en dråpe i havet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nok en gang, og uansett, holder jeg på min mening om at de bør vare mer enn 5 år. Som sagt er de ikke forbruksvare. Ang. den (påståtte) dårlige oppbygningen av dem, bør det gå ut over mobilprodusentene, siden det er de som ikke klarer og lage telefoner som holder!

..og da tror du prisene vil holde seg på det nivået de gjør nå?

Lager de mobiltelefoner av dårlig kvalitet, får de ta konsekvensene. Det er forbruksvarer man skal selge billig, og trenger ikke være så solide. Men ting som skal vare (mer enn 5 år, som jeg mener), burde de da lage mer robust. Dyrt eller ikke, (jeg gjentar), det er ikke forbruksvare! :nei:

Lenke til kommentar

I norge så bytter i snitt nordmenn telefon hvert annet år. Kun en liten andel av disse telefonene som blir byttet har feil som dekkes av reklamasjonsretten, de aller fleste fungerer helt tipp topp.

Er det da ikke oss nordmenn selv som har bestemt oss for å ha mobilen som forbruksvare? Vi kjøper, bruker, og kjøper ny.

Og spørsmålet mitt nok en gang. Om man skal lage en 3510i som skal holde i 5 år, tror du ikke prisen ville steget da?

EDIT: Du sier at ting som er billig trenger de ikke lage så solid. Hva legger du i ordet billig? Under 500,-? Under 1000,-? Under 1500,-?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
I norge så bytter i snitt nordmenn telefon hvert annet år. Kun en liten andel av disse telefonene som blir byttet har feil som dekkes av reklamasjonsretten, de aller fleste fungerer helt tipp topp.

Akkurat derfor vil ikke mobilprisene stige noe særlig, om i det hele tatt, ved en utvidelse av reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Prisene vil stige med samme nivå som utgiftene øker, om ikke bittelitt til.

Om en utgift øker for et selskap, så må den tas inn gjennom økt inntekt.

Men det jeg skulle vise med innlegget mitt, det er at mobil ER forbruksvare. Men det er ikke feil på mobilen som skyldes dette, det er rett og slett kjøpekåte nordmenn som skal ha nytt, nytt og enda litt mer nytt.

Lenke til kommentar

Jeg ville putte det sånn; For ikke mange årene siden (1970), så kostet mobiltelefonene 20-30.000 NOK, og det var ikke mange som hadde råd til det. (De var også så store at de måtte plasseres i egen koffert.) Frem til i dag har den elektroniske og mekaniske verdnene utviklet seg enormt siden den gang, og teknologien og utstyret som trengs for og lage en mobiltelefon, er ikke akkurat dyrt. Men så har vi da, disse folkene (Som i gamle dager), som ikke har råd til og kjøpe ny mobiltelefon annenhvert år. For de blir ikke en mobiltelefon en forbruksvare. De kan ikke det. Tror du da at de syns mobiltelefoner er forbruksvare? Tviler.. Visse ting kan ikke være forbruksvarer.

Se på datamaskinen f.eks, der opp-dateres/graderes ting fortere enn vi kan lære og forstå det. Men likevel, gjør det dem ikke til forbruksvarer.

Jeg som nå går GK Elektro, har vært borti en del elektronikk og lodding i år. Der får vi vite, at dårlig utstyr varer kortere. Derfor skal alt gjøres skikkelig. Vi var også på et bedriftsbesøk hos et firma kalt Simpro; Der hadde de kjøpt inn en lodde-robot for de fineste loddetypene som måtte utføres, fordi mennesker kunne ikke håndtere det.

Også min gamle Motorola (husker ikke type), varte mye lengre enn min nåværende 3510i. Jeg kunne kaste den ut ifra 2. etasje, uten at noen skadde skjedde. Der også tror jeg det har vært en forandring.

Så min konklusjon er at mobilprodusente ikke lager robuste nok mobiltelefoner til at vi kan ha dem i flere år; Desto mer avansert teknologi vi får, desto mer sårbare blir telefonene!

Lenke til kommentar

Her må man skille mellom garani og reklamasjon.

Garanti gies av produsent og kan ikke gi dårligere vilkår enn det forbrukerkjøpsloven gir kunden.

Reklamasjon er 5 år på mobiltelefoner. Dette ble stadfestet av forbrukertvistutvalget 30 juni i år,i en sak som gjald fuktskade på mobil

Der skriver de:

Mobiltelefoner inngår blant de varesorter som er ment å vare lenge og derfor har 5 års reklamasjonstid etter forbrukerkjøpsloven § 27.

Kilde: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040119

PS: Dette er ikke den berømte Nokia saken som har blitt anket til domstolene

Lenke til kommentar
Prisene vil stige med samme nivå som utgiftene øker, om ikke bittelitt til.

Om kostnadene (eller utgiftene, som du så uskolert kaller det) stiger med noen få promille for et selskap, så resulterer dette (selvfølgelig isolert sett, da det ikke er sikkert at selskapene merker det engang da det er bakt inn i større regnskapsposter) enten i redusert overskudd eller høyere priser.

En promilles økning i kostnader (Norge er ikke et stort land og det er snakk om få mobiler som blir dekket av 5 års reklamasjonsrett) resulterer høyst trolig ikke i noen som helst merkbar endring for oss forbrukere. Prisene må uansett presses nedover for å holde tritt med konkurrentene.

Lenke til kommentar
Også min gamle Motorola (husker ikke type), varte mye lengre enn min nåværende 3510i. Jeg kunne kaste den ut ifra 2. etasje, uten at noen skadde skjedde. Der også tror jeg det har vært en forandring.

Så min konklusjon er at mobilprodusente ikke lager robuste nok mobiltelefoner til at vi kan ha dem i flere år; Desto mer avansert teknologi vi får, desto mer sårbare blir telefonene!

Hvor mye kostet din gamle motorola? og hvor mye kostet din nokia 3510i?

Lenke til kommentar

Nei jeg blir så sur jeg..... 5 år..... det er jo 3 på bil.... subaru har 5 år..... men Siemens MC60 som du kan få til 199,- med 100,- i ringetid..... huff...... vi har jo mobilene med oss heletiden..... på de gamle mobilene.... hadde folk med seg dem over alt? Sendte dem mange sms eller? Nei.... den eneste knappen dem trykka på var den grønne og det var da mobilen ringte en sjelden gang!! 5 år... huff

Lenke til kommentar
Nei jeg blir så sur jeg..... 5 år..... det er jo 3 på bil.... subaru har 5 år..... men Siemens MC60 som du kan få til 199,- med 100,- i ringetid..... huff...... vi har jo mobilene med oss heletiden..... på de gamle mobilene.... hadde folk med seg dem over alt? Sendte dem mange sms eller? Nei.... den eneste knappen dem trykka på var den grønne og det var da mobilen ringte en sjelden gang!! 5 år... huff

Huff huff.

Du har virkelig ikke skjønt det du.

Det er forskjell på garanti og på reklamasjonsrett. De forskjellige bildprodusentene gir forskjellige garantier. Garantiene dekker alltid mer enn reklamasjonsretten som du er sikret gjennom loven.

Som du nevner er det på noen biler 3 års garanti, gjerne mot rust. Dette gir deg ekstra rettigheter du ikke allerede er sikret gjennom norsk lov i tre år. I tillegg til dette har du alle rettigheter i forbrukerkjøpsloven.

Så ikke bli sur før du har lest gjennom noen poster om dette emnet tidligere og gjerne satt deg litt mer inn i saker og ting.

Lenke til kommentar

Hvor mye kostet din gamle motorola? og hvor mye kostet din nokia 3510i?

Den kostet nok litt mer som NY. Men som jeg skriver i et tidligere innlegg, teknologien har blitt bedre (OG billigere), og dermed blir telefonene mer ømfintlige. Men det endrer ikke min mening om at de bør vare i mer enn 2 år. Og jeg bør vel påpeke at det er MIN mening jeg utrykker. ;)

Lenke til kommentar

I stykker og i stykker....det er bare det at den plutselig kan finne på at "nå vil jeg ikke vise fyren noe mer." Så blir skjermen blå, og den kan komme tilbake som en dobbel skjerm, som overlapper hverandre osv. Alt blir fint om jeg slår den av og så på igjen, men det skal jo være unødvendig. Og det var jo heller ikke noe spesielt som skjedde med den i tidsrommet før dette begynte. :(

Lenke til kommentar
I stykker og i stykker....det er bare det at den plutselig kan finne på at "nå vil jeg ikke vise fyren noe mer." Så blir skjermen blå, og den kan komme tilbake som en dobbel skjerm, som overlapper hverandre osv. Alt blir fint om jeg slår den av og så på igjen, men det skal jo være unødvendig. Og det var jo heller ikke noe spesielt som skjedde med den i tidsrommet før dette begynte. :(

Høres i utgangspunktet ikke ut som det er noe feil med displayet i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...