hauard Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Fins det noen generell garanti på mobiltelefoner? Hvis f.eks display o.l. går i stykker? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 2 års reklamasjonstid er praksisen. Ingen mobilprodusenter gir for tiden garanti på telefonene sine i Norge. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Norsk reklamasjonsrett dekker i dag mer enn det de fleste mobilprodusenter sine vanlige "garantier" gjør, og derfor så er de ikke i bruk i norge for å si det sånn. Norsk reklamasjonsrett gir deg en rett til å reklamere på produktet innen 2 år etter kjøp (dvs om det er produktet går i stykker uten at det skyldes uhell, uvettig bruk eller ren slitasje). I tillegg så har nokia en sak på vei inn i rettsystemet mot en kunde angående om mobiltelefoner også skal kunne reklameres på i hele 5 år etter kjøp. (forbrukerkjøpsloven sier at varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett.) Så får vi se hvordan den saken går. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Mobiltelefoner er jo lagd for at de skal vare, og de gamle telefonene var jo skikkelig robuste og varte lenge. Derfor ser jeg ingen grunn til at dene 5-års greia skulle bli tatt bort, eller ikke bli "brukt." ALLE mobiltelefoner burde jo være lagd slik at de varer lenger enn 5 år. Det er ikke akkurat noen forbruksvare, selv om det kanskje er blitt sånn. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Så en nokia 3510i er lagd for å vare i 5 år? Min mening er at 5 år på alle mobiltelefoner i alle prisklasser blir for drøyt. Men jeg har ingen dømmende makt . Uansett, saken er oppe i rettsystemet, så får vi se hva som skjer. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Telefonene burde blitt utsyrt med en merking, f.eks på boksen om hvor lenge de var ment å vare. Telefoner som kun er tenkt å vare i 2år burde få en maxpris, f.eks 3000kr. Alt som er dyrere får automatisk 5 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Uansett, mobiltelefoner er ikke en forbruksvare. De BØR, og jeg synes de SKAL vare lenger enn 5 år ved normal bruk. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 hauard skrev: Uansett, mobiltelefoner er ikke en forbruksvare. De BØR, og jeg synes de SKAL vare lenger enn 5 år ved normal bruk. Helt enig! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Crazysteps skrev: hauard skrev: Uansett, mobiltelefoner er ikke en forbruksvare. De BØR, og jeg synes de SKAL vare lenger enn 5 år ved normal bruk. Helt enig! Ditt forrige innlegg var ikke helt enig crazysteps? Der mente du jo at det skulle være en makspris for 2 års reklamasjonsrett... Og jeg spør igjen. Bør telefoner som 3510, 3200, CF62 og andre billige vare i 5 år? Hvor mye elektronikk som benyttes så ofte og på så forskjellige steder finner du som koster like lite som disse telefonene? Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Med den utvikllingen det er på mobiler så forlanges det at de skal vare/ha fem års garanti?? Det er jo ikke det på kameraer, laptoper osv...hvor er logikken i det?? er det noen som mener seriøst at en pc f.eks. skal vare og være fullt brukbar i fem år?? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Alastor skrev: Ditt forrige innlegg var ikke helt enig crazysteps? Der mente du jo at det skulle være en makspris for 2 års reklamasjonsrett... Og jeg spør igjen. Bør telefoner som 3510, 3200, CF62 og andre billige vare i 5 år? Det jeg mener er at generelt sett bør man ha 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, men at det bør være mulig å forkorte dette for spesielt billige telefoner. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Mobildude skrev: Med den utvikllingen det er på mobiler så forlanges det at de skal vare/ha fem års garanti?? Det er jo ikke det på kameraer, laptoper osv...hvor er logikken i det?? er det noen som mener seriøst at en pc f.eks. skal vare og være fullt brukbar i fem år?? Kjøper jeg et kamera til flere tusen kroner eller en laptop til 10 lapper, krever jeg 5 års reklamasjonsrett. Slike ting skal holde i mange mange år om man behandler det rett. Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Prisen har ingen betydning på bygge kvaliteten av produktet, en S700 er ikke vesentlig bedre bygget enn en K500, men det er jo ikke noe problem å ha 5 års garanti...vi blir jo alene i hele verden med det, men da må det tapte tjenes inne en plass i forhold til at man skal bruke tid og penger på telefoner som er f.eks.4 år gammle...prisene må økes en god del for at dette skal bli lønnsomt...er det noen som vil det da? det er dårlig nok fortjeneste i denne bransjen for forhandlere...poenget uansett er at prisen har INGEN betydning på garanti/reklamasjon...hvor skal i tilfelle grensen gå?? Hvem skal bestemme det? Myndighetene?... Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Nå har ikke prisen noe å si på byggekvaliteten, da den generelle kvaliteten er forferdelig dårlig over hele linja. Men med en slik lov ville automatisk de dyreste telefonene i forhold til funksjoner også i stor grad være de best bygde. Akkurat som en DVD-spiller til 15000kr er mye bedre bygd enn en til 500kr. I det markedet kan man ikke forvente mer enn 2 års reklamasjonsrett på en til 500, mens en til 15000 selvfølgelig gir deg 5 år. Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) Nok engang, man kan ikke si at prisen skal ha noen betydning på produktkvalitet med hensyn til bygge kvalitet og forventet leve tid...sånn er det bare, og sånn skal det være og er det ifølge lovene som man skal forholde seg til, for hvorfor skal vi gjøre forskjell? en oppnår ingenting annet enn forvirring og forverring av brukernes rettigheter da, og de er igrunn ille nok som de er idag, man kan selvfølgelig diskutere byggekvaliteten og, men det er ofte Sw som er det største problemet pluss at idag så er det ikke lov pga. miljø hensyn å bygge mobiler som før i tiden, da de kune "forsegle" de med lakk osv så de ble bedre beskyttet mot fukt, og at idag så krever teknologien at det skal mest mulig på minst mulig plass og dette er sårbart noen en må ta til etteretning og forholde seg til...Men skal det nå engang skilles i garantivilkår etter pris så må det være noe fabrikken gjør...ikke lovverket.. Endret 18. desember 2004 av Mobildude Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Mobildude skrev: Nok engang, man kan ikke si at prisen skal ha noen betydning på produktkvalitet med hensyn til bygge kvalitet og forventet leve tid...sånn er det bare, og sånn skal det være og er det ifølge lovene som man skal forholde seg til, for hvorfor skal vi gjøre forskjell? en oppnår ingenting annet enn forvirring og forverring av brukernes rettigheter da, og de er igrunn ille nok som de er idag, man kan selvfølgelig diskutere byggekvaliteten og, men det er ofte Sw som er det største problemet pluss at idag så er det ikke lov pga. miljø hensyn å bygge mobiler som før i tiden, da de kune "forsegle" de med lakk osv så de ble bedre beskyttet mot fukt, og at idag så krever teknologien at det skal mest mulig på minst mulig plass og dette er sårbart noen en må ta til etteretning og forholde seg til...Men skal det nå engang skilles i garantivilkår etter pris så må det være noe fabrikken gjør...ikke lovverket.. så du mener at en mobil til 5000 ikke er ment ¨å vare lengre enn en til 1200 kroner? Kjøper du noe for en høy pris, så er det faktisk logisk at du også setter høyere krav til den. Ergo så vil en vare til 5000-20 000 (som laptopen min) være en vare jeg forventer varer i 5 år. Om utviklingen ikke er enig med meg, så er det irrelvant. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Mobildude skrev: Nok engang, man kan ikke si at prisen skal ha noen betydning på produktkvalitet med hensyn til bygge kvalitet og forventet leve tid...sånn er det bare, og sånn skal det være og er det ifølge lovene som man skal forholde seg til, for hvorfor skal vi gjøre forskjell? en oppnår ingenting annet enn forvirring og forverring av brukernes rettigheter da Sånn er det bare og sånn skal det være? Er jo det vi foreslår skal endres. Og at det er sånn ifølge lovene, ja det stemmer, men de blir jo foreslått endret de også. At en økning fra 2års reklamasjonsrett til 5 år på de flste mobiltelefoner er en forverring av brukernes rettigheter får jeg ikke helt til å stemme. Om mobiltelefonene som kun er ment å vare i 2år blir merket på forpakningen kan jeg heller ikke se at dette blir mer forvirrende, tvert imot. Du må slutte å være så kritisk til utviklingen av Norges lover. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Nok en gang, og uansett, holder jeg på min mening om at de bør vare mer enn 5 år. Som sagt er de ikke forbruksvare. Ang. den (påståtte) dårlige oppbygningen av dem, bør det gå ut over mobilprodusentene, siden det er de som ikke klarer og lage telefoner som holder! Endret 20. desember 2004 av hauard Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 hauard skrev: Nok en gang, og uansett, holder jeg på min mening om at de bør vare mer enn 5 år. Som sagt er de ikke forbruksvare. Ang. den (påståtte) dårlige oppbygningen av dem, bør det gå ut over mobilprodusentene, siden det er de som ikke klarer og lage telefoner som holder! ..og da tror du prisene vil holde seg på det nivået de gjør nå? Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Christian86 skrev: Mobildude skrev: Nok engang, man kan ikke si at prisen skal ha noen betydning på produktkvalitet med hensyn til bygge kvalitet og forventet leve tid...sånn er det bare, og sånn skal det være og er det ifølge lovene som man skal forholde seg til, for hvorfor skal vi gjøre forskjell? en oppnår ingenting annet enn forvirring og forverring av brukernes rettigheter da, og de er igrunn ille nok som de er idag, man kan selvfølgelig diskutere byggekvaliteten og, men det er ofte Sw som er det største problemet pluss at idag så er det ikke lov pga. miljø hensyn å bygge mobiler som før i tiden, da de kune "forsegle" de med lakk osv så de ble bedre beskyttet mot fukt, og at idag så krever teknologien at det skal mest mulig på minst mulig plass og dette er sårbart noen en må ta til etteretning og forholde seg til...Men skal det nå engang skilles i garantivilkår etter pris så må det være noe fabrikken gjør...ikke lovverket.. så du mener at en mobil til 5000 ikke er ment ¨å vare lengre enn en til 1200 kroner? Kjøper du noe for en høy pris, så er det faktisk logisk at du også setter høyere krav til den. Ergo så vil en vare til 5000-20 000 (som laptopen min) være en vare jeg forventer varer i 5 år. Om utviklingen ikke er enig med meg, så er det irrelvant. Ja det mener jeg, det blir helt absurd hvis ikke. F.eks.en tv til 2990.- er ment, og skal, vare like lenge som en tv til 15000...kjøper du en Toyota till 200000 så vare den like lenge som en BMW til 700000... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå