Lizziezia Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hei! Har hatt digitalt kamera i flere år og vært svært fornøyd med Canon G3 som jeg kjøpte en tid tilbake. Har også ekstrautstyr som vidvinkel-linse, makro-linse, adapter, pola-filter og stativ. Bruker kameraet mye til hobby-bruk og liker fotografering og bildebehandling svært godt. Har noen planer om å kjøpe et nytt kamera og lurer på om jeg skal satse på Canon G6 (har falt for Canon-kameraer) eller forsøke noe nytt som speilrefleks. Jeg har hørt at det kan være litt klundrete og vanskelig med speilrefleks, men jeg vet ikke helt hva jeg skal tro siden jeg ikke har prøvd speilrefleks selv. Jeg har brukt mitt Canon G3 svært aktivt med egne innstillinger og synes jeg får ganske bra bilder. Hva er å anbefale? Nytt kompaktkamera eller speilrefleks? Noen anbefalinger av speilrefleks til rimelig pris? Lizziezia Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hei Lizziezia. Først ville jeg lest litt på akam.no om speilreflekskameraer. De er ikke så veldig klundrete og vanskelige. Faktisk så er de akkurat så kompliserte som du gjør dem. Alle nye kameraer har full automatikk, så du kan overlate alt til kameraet hvis du ønsker. Da forsvinner selvsagt mye av poenget med et speilrefleks, men.... Det eneste som kanskje gjør det litt vanskeligere er at bildene ikke kommer like ferdigprosessert ut av kameraet, så litt etterbehandling er på sin plass. Det er nettopp for å gi deg kontrollen over prosessen, så du får det resultatet du ønsker. Siden du allerede driver med bildebehandling burde ikke det stoppe deg. Da koker det ned til interesse for å benytte alle de avanserte funksjonene et speilrefleks gir deg, og viljen til å betale for det, og til å bære på det. Det siste er kanskje det viktigste. Dersom du synes det blir for stort og tungt, så du ikke orker å dra på det, får du ikke tatt noen bilder, og da ville det vært mye bedre med et G6. Men hvis dette ikke er et hinder, vil du se mulighetene utfolde seg. Du vil kunne ta alle de bildene du har lyst til, og den dagen du får lyst til å spesialisere deg på en type motiv, finnes det utstyr og optikk til nettopp dette. Begrensningene vil være din fantasi og dine evner (og din lommebok), ikke kameraet. Som du forstår anbefaler jeg speilrefleks til alle fotointeresserte som er villige til å bære på det og til å betale den ekstra prisen det har. Erik Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Jeg støtter det ovennevnte, så vil jeg legge til at dersom du ikke ønsker å etterbehandle bildene selv i starten, er det også ofte mulig å velge ferdige innstillinger på kameraet slik at de kommer ferdigprosessert ut. Dvs velge skarphetsinnstillinger/farger/etc til f.eks. "Direct print" (på min Nikon D70) eller noe liknende. Så du slipper å bekymre deg for det. Når du har lært deg å drasse rundt på kameraet kan du prøve deg fram med flere innstillinger. Først kan du bruke AUto, deretter P mode (program mode) og sjekke hva slags innstillinger kameraet selv velger, deretter Av/A mode og teste hvilke effekter du kan få, Tv/S mode og sjekke hvordan du selv kan styre lukkertider o.l., og helt til slutt har du blitt mester og kan prøve deg på bildebehandling selv Øvelse gjør mester, lær deg trinnene steg for steg.. Lenke til kommentar
Lizziezia Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Hei Takk for svar. Er det noen gode speilreflekskamera som er å anbefale til en nybegynner? Prisklasse < 10 000 kr. Lizziezia Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Hei Takk for svar. Er det noen gode speilreflekskamera som er å anbefale til en nybegynner? Prisklasse < 10 000 kr. Lizziezia Det finnes mange muligheter: Canon 300D, Canon 10D, Pentax *istDS, Olympus E-300 og Nikon D70 koster alle under 10.000. Se her: https://prisguiden.no/vis_kategori.php?cat_id=54 I tillegg kan det være mulig å få tak i eldre kamera brukt; flere av disse er designet for profesjonelle fotografer og har et mer robust design, som f.eks. Nikon D1H, Fujifilm S1/S2 og Canon D1. Hvis du får tak i dem til en billig penge kan det også være å anbefale, selv om de er noe eldre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå