Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva Telenor plikter og ikke plikter [hjelp]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er sikker på at det er brukere her på forumet som har innsikt i både Telenor ADSL og ikke minst Telenor Networks. Sikkert noen PM til deg med info. om hvordan du lettest manipulerer systemet.

Når det gjelder avstander så har jeg temmelig stabil ADSL-forbindelse fra Telenor (1024/256) og jeg ligger 4.900m fra sentralen. Men, det er jo mye moro med disse kabelstrekkene. En nabo som ligger ca. 100m fra huset mitt får ikke ADSL da han visstnok befinner seg over 6000m fra sentralen...

Lykke til, håper det ordner seg med ADSL!

Selv skal jeg diskutere trådløs løsning med et par naboer, for mellom meg og de som ikke får ADSL ligger et hus hvor de også får ADSL. Tenkte jeg skulle hjelpe de med å sette opp deling av linje slik at alle har tilgang.

-Tman

Lenke til kommentar
For 10-20 tusenlapper, så er det sikkert mange andre løsninger som kan fikses.. parabol?

ja, men da må han fortsatt bruke den analoge linja til opplasting av data, og da blir vel telefonen opptatt når man surfer.. tror det er slik :hmm: Men hadde han hatt isdn så hadde det vel gått fint. Men det koster, og hastighetene er ikke akkurat til å hoppe i taket for.

Til trådstarter: har du ikke mulighet for kabel tv/internett via canal digital eller andre da?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
For 10-20 tusenlapper, så er det sikkert mange andre løsninger som kan fikses.. parabol?

Ja, jeg vet det. Og har fått et tilbud fra Swepet.com i dag. De tilbyr "rask" ned og slow up og det går faktisk å leve med. De har også nye satelittmodemer med som går via ethernet, dvs. satelittmodemet kobles til nettverket og fungerer som en vanlig router. Den har også innebygget modem så dialup-en går via satelittmodemet opp også. Mye enklere enn gamle sat-greier.

Og et kjempepluss fra gammelt tilbud: Du kan bruke valgfri ISP for uplinken, du betaler kun 5 øre/min. til swepet for trafikken. Dvs. at jeg kan beholde Tiscali som min dialup-isp.

Problemet er som kjent - "fort" bare en vei, tellerskritt som fortsatt løper (selv om det blir billigere en forrige løsning fra de).

Men en ordentlig linje er noe helt annet - noe permanent og tidsløst liksom, som hører til bolig/eiendom og som ikke så lett vaier i vinden :D

Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at det er brukere her på forumet som har innsikt i både Telenor ADSL og ikke minst Telenor Networks. Sikkert noen PM til deg med info. om hvordan du lettest manipulerer systemet.

Hei, trådstarter her. Jeg må få takke for kjempegode innspill her på forumet. Jeg har fått flere PM'er og masse svar og forklaringer så nå vet jeg ganske mye og kanskje får jeg vite litt til. Det er alltid greit å bakgrunnen i orden når man skal argumentere :-)

Jeg har blant annet fått vite at linjen min er splittet og at jeg deler linja med en nabo. Det går greit på analog, men det er ikke kapasitet til ISDN eller ADSL. Eneste håp er at min nærmeste nabo (hvis det de jeg deler med da, har ikke funnet ut ennå) går med på å faktisk gi meg deres "del" av linja - da kan trolig ADSL/ISDN leveres. Er det de jeg tror - nemlig et gammelt, nesten nedlagt minikraftverk - kan det faktisk godt hende de går med på det da vi har veldig godt forhold til de og passer på "verket" deres året rundt :-) Boligen/eiendommen vår er nemlig opprinnelig vaktbolig/gårdsbruk/eiendom for dette bittelille kraftverket.

Men det er jo ikke sikkert det er de da, og da sliter jeg litt.

Kabel-TV har vi desverre ikke heller...

Naboen min som har ISDN og ren linje (nybygget i høst) sier at vi selvfølgelig kan dele og jeg vet jo at det sannsynligvis går fint å opprette et trådløst nettverk mellom oss og de. Men det er jo ikke like permanent som en egen kabel - og det henger litt sammen med at vi har brukt såpass mye på å totalrenovere boligen - skulle ønske vi fikk modernisert telekommunikasjonen også fordi det er en skikkelig råfin eiendom som faktisk bare ligger noen mil utafor tjukkeste trondheim - og så hadde det vært greit å kunne knytte seg til jobbens nettverk litt mer effektivt enn med 28.8.... :hrm:

Lenke til kommentar
Med hensyn til dårlige luftstrekk som bør skiftes ut, kan jeg tenke meg opptil flere kreative løsninger til hvordan man kan freemskynde behovet for en ny kabel..

Selv var jeg heldig, naboen kjørte ned mitt luftstrekk med en gravemaskin..

Desverre kan man vel i er vår kabel i jorda - iflg. en av de andre naboen ble den gravd ned da han var guttunge (og han er 50...). Så eneste håpet når det gjelder vår kabel er vel at noen graver over den, men med tanke på erstatningen håper jeg for denne gravemaskinførerens del nesten at han kikker på kabelkartene. :!:

Og det gjør nok de gravende helt sikkert i 2004. Hihi.

Men heldig var du uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...