Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva Telenor plikter og ikke plikter [hjelp]


Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at vår familie - til tross for at vi bor ganske sentralt i trøndelag OG at sentralen er klargjort for ADSL, naboen har ISDN og ADSL etc. - ikke kan få noen av delene.... Fikk nettopp avslag på Adsl grunnet samme svar som jeg fikk på ISDN for tre år siden "Det er utstyr på linjen som om mulig må fjernes før produktet kan leveres". Kapakssøk gir bortsett fra det svært oppløftende info ang. hastighet.

 

Jeg blir så forb...på behandlingen og hvor ufattelig vanskelig det er å kommunisere med de.

Jeg har ikke tenkt å gi meg, så nå driver jeg og forbereder en skikkelig kamp med Telenor, og jeg trenger å få bakgrunn om ting og tang. Jeg vet f.eks. nå at vår linjelengde (til klargjort ADSL sentral) er ca 3550 meter, at naboen 200 meter nedenfor (nyoppført bolig) har både ISDN og ADSL. Huset vårt er bygd på 50-tallet (totalrenovert) og telefoninntaket osv. er ikke oppgradert siden da... Det beste vi oppnår er 28.8... og 200 meter unna sitter naboen og surfer i vei. Vi kan selvfølgelig dele linja trådløst, men før jeg begynner med antenner og greier vil jeg ta en ordentlig runde med Telenor.

 

Telenor selv sier sannsynligvis ingenting såklart, så før jeg fronter de må jeg ha mest mulig bakgrunnsinfo...

 

Har satt meg inn i konsesjonsvilkårene til Telenor og bedt Post- og Teletilsynet om en svar, men det tar litt tid. Det syke er jo at vi ikke kan få ISDN en gang, er det virkelig slik at ingenting kan gjøres? For min del hadde det faktisk vært helt greit å betale 10-20 lapper for å få trukket en ny linje, men å ringe 05000 om dette er jo som å ringe moren min - de vet ingenting (later osm i alle fall).

 

Håper noen kan bidra med noe input før jeg går "i krigen".

 

 

 

 

 

Mvh.

 

Steve Kristiansen :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips er å bestille en ny isdn-linje, med nytt nummer og hele pakken. Skriv den gjerne på kona eller noe andre ifamilien om telenor kan lukte lunten (de kan vel ikke nekte deg det uansett, tror jeg). Når du har fått linjen på plass, så bestiller du adsl, og sier opp isdn-abbomentet.

 

Hvorfor? Fordi Telenor har leveringsplikt på telefoni, og isdn sørger for at de ikke kan gjøre trikset de har gjort med deg en gang til (med forbehold om feil, men da kan du bare forsette med prosedyren til at de må legge ny kabel inn i huset)

 

Ulemper, koster litt (men du ville jo betale 10-20 lapper, og dette blir vel billigere). Sier du linjen opp etterpå må du betale ekstra for adsl'en fordi du ikke har telefonlinje fra før (en slipper dette om du kan velge NGT)

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

da jeg skulle ha adsl bodde jeg 3666 m fra sentral

 

grensen er 3000 m fikk jeg msg om og dem kunne tyne den til 3400m men kunne da ikke garantere at linja ble like god

 

ettersom jeg bodde 3666 m unna altså 266m for langt fikk jeg ikke adsl

 

klarte det gjennom ngt etter mye stress som telenor lagde

 

desverre plikter den ikke å levere adsl

Lenke til kommentar

Er ikke det telefoni da? Grunnen til at ISDN-biten er at de ikke skal gjøre den samme trikset på nytt nemlig at du deler fremføringspar med en nabo av deg, det er ofte det som er utstyret på linjen (hvis dette er tilfelle i denne saken her).

 

Hvis de ikke er villige så bestiller du flere analoge linjer, slik at du får fremprovosert kabelstrekking av telenor. Men ting tar tid.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke å bestille ISDN. Da telenor kun har leveranseplikt på analog telefoni. At det er utstyr på linja kan bety så mangt. I verste fall betyr det at du og en annen nabo. (Ikke han med ISDN) deler samme kobberpar fra sentralen og ut til en fordeler i nærheten hvor linjen blir splittet.

 

Det beste tipset jeg har er å prøve å bestille en ISDN linje. Er telenor snille så kobler de opp en. (Men som jeg har forstått er det ikke så enkelt.)

 

Da kan du ta å bestille en analog linje til. Med mindre du har meget uflaks og denne også blir kjørt via "delt linje" med en nabo har du en linje som du kan få ADSL på. :w00t:

Lenke til kommentar

Spurte telenor om ny kabel for ett par år siden pga luftstrekk med dårlige stolper, det kunne ta år og dag før de kunne få gjort det.Men da vi forslo å grave den ned selv,slik att de slapp nødvendig vedlikehold av stolper, fikk vi 800 meter kabel iløpet av få dager , og de slang ned et gateskap og koblet i sammen straks vi var klare. Så har du ledningen i stolper , kan det være ett argument.

 

Har ca. 3,8 kilometer til sentralen og måtte gjennom 8 ledd i telenor for å få de til å prøve å koble opp adsl , kjører å 2100/512 uten problemer.

Lenke til kommentar

ser man det, ante meg.. Men, for 3 år siden bestilte vi isdn. da ringte Tn og oppga at det ikke var kapasitet til flere isdn fo miin bolig som grunn. det skulle vel tyde på at linjen er splittet? hvis jeg bestiller en helt ny linje, f.eks. til annekset vårt, hva er sannsynligheten for at de foretar en ny splitt?

Lenke til kommentar

ser man det, ante meg.. Men, for 3 år siden bestilte vi isdn. da ringte Tn og oppga at det ikke var kapasitet til flere isdn fo miin bolig som grunn. det skulle vel tyde på at linjen er splittet? hvis jeg bestiller en helt ny linje, f.eks. til annekset vårt, hva er sannsynligheten for at de foretar en ny splitt?

Lenke til kommentar
ser man det, ante meg.. Men, for 3 år siden bestilte vi isdn. da ringte Tn og oppga at det ikke var kapasitet til flere isdn fo miin bolig som grunn. det skulle vel tyde på at linjen er splittet? hvis jeg bestiller en helt ny linje, f.eks. til annekset vårt, hva er sannsynligheten for at de foretar en ny splitt?

Tja, kommer ann på hvilken kabel som er problemet. Vist det er kabelen inn til boligområdet er faren for en ny splitt overhengende. Men det kan jo være så fult at det ikke går ann å splitte flere linjer. Da må telenor legge større kabel, og du har ADSL! :w00t:

Lenke til kommentar
men å ringe 05000 om dette er jo som å ringe moren min - de vet ingenting (later osm i alle fall).

05000 har ingenting med linjer og endringer av disse og gjøre, det er Telenor Networks som eier og drifter dette og de jobber faktisk i et helt annet firma.

Du har ikke så mye og stille opp med, TNN har ingen plikt til og levere til deg og de er aldri villige til og ta store kostnader for kun en DSL-kunde.

TNN/Jara har faktisk ikke noe offentlig tilgjengelig telefonnummer, de har ett på siden sin men der må du ha skriftlig avtale for og ringe for og få info.

Hvis det er OK og få til trådløst så gå for det, det er bare en orgie i frustrasjon og gi seg i kast med dette systemet.

Lenke til kommentar
Tja, kommer ann på hvilken kabel som er problemet. Vist det er kabelen inn til boligområdet er faren for en ny splitt overhengende. Men det kan jo være så fult at det ikke går ann å splitte flere linjer. Da må telenor legge større kabel, og du har ADSL!  :w00t:

Jepp, hele cluet, tvinge de til å strekke ny kabel grunnet leveranseplikten deres.

 

Et annet og mye mye dyrere alternativ er å få bestilt digitalt leid samband (f.eks. til naboen eller bekjent som har bredbånd), som de også har leveringsplikt på. Da får en en sikkelig linje. Men prøv alle andre alternativer først, fordi det er ekstremt dyrt

 

agvg: De har ikke leveringsplikt på DSL, men på iallefall analog telefoni har de det.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Snakket med Telenor Kundeservice i går og der sa de at med det utstyret som finnes nå kan de normalt garantere ADSL på strekninger opptil 5 km. Har hatt litt problemer som jeg trodde var linjerelatert og spurte om mine 2.100 meter unna sentralen kunne utgjøre noe problem. Nei, var svaret - og da kom det også fram dette med de 5 km.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...