hallgeirl Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) Hei. Jeg prøver å få starta Mozilla Thunderbird i Linux. Jeg lasta ned thunderbird-1.0.tar.gz fra mozilla.org, pakka den ut med "tar -xvzf thunderbird-1.0.tar.gz", gikk inn i mappa som filene ble pakka ut til (som er /home/ziggwarth/thunderbird) og skrev "./thunderbird", i håp om å få starta det (av en eller annen grunn vil den ikke godta at jeg skriver kun "thunderbird" i terminalen). Da kommer følgende melding:. ./thunderbird-bin: error while loading shared libraries: libgtk-x11-2.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory Problemet er bare at jeg HAR installert GTK, og i /usr/lib-mappa så ligger nettopp den fila som det blir spurt etter (libgtk-x11-2.0.so.0). Håper noen har litt hjelp å komme med her. Takk for evt. svar edit: jeg bruker Gentoo, og fluxbox som WM om dette er relevant Endret 14. desember 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Er det noen spesiell grunn til at du ikke bruker pakkesystemet til gentoo for å installere thunderbird? Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Ja. Grunnen er at jeg kun finner versjon 0.8 og 0.9. Ellers hadde jeg såklart brukt det. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Grunnen til at du ikkje berre kan skrive "thunderbird" i terminalen er fordi thunderbird-binariet ikkje ligg ei ei mappe som er spesifisert i PATH echo $PATH F.eks kan du ta ln -s /mappa/til/thunderbird/thunderbird /usr/bin/thunderbird Då linkar "thunderbird" i /usr/bin til thunderbird-binariet. /usr/bin er ei mappe som alltid er i PATH (i alle fall om du ikkje leika med PATH sjølv) Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Aha. Da vet jeg det. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Tenker du bare på mozilla-thunderbird-bin ebuildet da? Source-ebuildet har i alle fall versjon 1.0, bare sjekk her. Bedre å spandere litt tid på kompilering enn å installere binærpakken manuelt. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) aha. Jeg bare brukte "emerge search thunderbird" jeg skjønner du. Er ikke så veldig godt kjent med portage ennå, da jeg kun har hatt inne gentoo noen få dager edit: hmpf.. da prøvde jeg å bruke emerge, men fikk feilmelding under kompileringa etter 5-10 min. Jeg er sikker på at jeg er bannlyst fra å få thunderbird ellerno Endret 14. desember 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 O_O Ok, nå skjønner jeg lite. Jeg kjørte emerge thunderbird-1.0 en gang til rett etter kompileringa feila første gang, og så plutselig gikk det. Jaja, mirakler kan tydeligvis skje på en PC også Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Ustabil hardware. Tviler egentlig, ettersom thunderbird er det eneste programmet jeg har hatt dette problemet med. Lenke til kommentar
drall Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Om du fikk segfault under kompilering kan du være temmelig sikker. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Om du fikk segfault under kompilering kan du være temmelig sikker. Det var ikke segfault. Nå husker jeg ikke helt hva feilmeldinga var, men det var ikke segfault Lenke til kommentar
drall Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Ikke "internal compiler error"/"segmentation fault"? Da så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå