Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TP kabel over 10 meter

Anbefalte innlegg

Jeg skal trekke en TP CAT5 kabel igjennom en vegg, derfor må jeg sette på plugger selv.

Jeg har hørt at man må koble ledningene i en annen rekkefølge enn vanelig, når kabelen går over 10 meter, stemmer det?

Isåfall, hva er rekkefølgen på lednigene da? har søkt litt, men har ikke funnet ut noe særlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en skal bruke T568B paa begge endene uansett lengde hvis det er en normal TP det er snakk om (ikke crossover)

et enkelt google s0k gir deg fargekombinasjonene

(white orange, orange, white green, blue, white blue, green, white brown, brown)

Endret av Dmitrij
Lenke til kommentar
Nei, det er ingen forskjell. Kabelen blir kopla på samme måte om den er 100meter eller 10 centimeter

*Bzzzz* Feil :-) Du skal snu 2 av parene (selv om kabelen seffings blir 1:1)

Det kommer igrunnen an på om han skal ha den mellom to maskiner, eller maskin og switsh/ruter

Mellom to maskiner uten mellomledd, krysser han den. mellom maskin og switsh, skal den være parallell...

Sånn jeg har pleid å gjøre det ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Synd dette forumet har falt ned i gjørma når det gjelder faktisk kunnskap bak postene :(

Postcount skulle vært avskaffet for lenge siden.

Dmitrij: Det du sier stemmer nok helt, det jeg mener er at det er så mange forskjellige svar på ja\nei spørsmål, da må jo noen av dem være feil.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Når det vart opplyst om TP-kabel i topic såg eg ingen grunn til å anta at det var ein kryssa kabel. TP kabel er iallefall for meg den vanlege der paret ut er tvinna og paret inn er tvinna. Pinne 3 og 6 er ut, 4 og 5 inn (eller omvendt=

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Når det vart opplyst om TP-kabel i topic såg eg ingen grunn til å anta at det var ein kryssa kabel. TP kabel er iallefall for meg den vanlege der paret ut er tvinna og paret inn er tvinna. Pinne 3 og 6 er ut, 4 og 5 inn (eller omvendt=

Hæ?

En vanlig (ikke kryssa) kabel skal være helt lik i begge ender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...