Launch Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hva gjør jeg hvis pumpen er for kraftig? Er det noen måter å bremse trykket på eller gjøre sånn at pumpen går saktere? Har en Maxi-jet Pumpehode PH 1200 Driftsikker liten pumpehode på 1100 L\T for å øke vannbevegelsen i akvariet. Kun 13,8 Watt forbruk. I kombinasjon med filterpatroner f.eks. Varioclean Eheim 2252 (art.nr. 10161), blir dette ett partikkel \ biologsik filter. Pumpen leveres med diffusor, 8 trinns rørovergang for tilkopling av bunnfilter e.lign. , sugekoppoppheng eller overkanten oppheng (kun glasskant ikke rammeakvarier). Kjøpte den fordi den var så billig Vannet blåser jo bare rett gjennom radiatoren uten å miste varme ved for høyt trykk så det må gjøres noe smart her... Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Jo høyere trykk på vannet, jo lavere temp (til en viss grad) men tror ikke trykket er problem for rad, har selv en pumpe på 1200 l/h mengden vann i radiator er jo konstant, det er så å si temperaturen på vannet også....tror ikke det er et problem jeg.... Francis Lenke til kommentar
Bach Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) Det meste av rapporter jeg har lest, og det jeg har testa sjøl, konkluderer med at høy vanngjennomstrømming gir best resultat. Det eneste jeg har testa som gir "motstridende" resultat er liten radiator og stor nedsenket pumpe. Hadde et oppsett med en BlackIcePro og en nedsenket Aquabee 1000. I dette tilfellet avga pumpa såpass varme til vannet at kjølinga fungerte bedre med en liten pumpe. Vannet "fyker" gjennom systemet og avgir lite varme til radiatoren, men vannet har av samme grunn med seg mindre varme fra kjøleblokka. Stor pumpe sirkulerer store vannmengder pr tidsenhet. Så lenge radiatoren ikke er av mikrostørrelse blir summen av dette bedre resultat med større pumpe. Edit: Forferdelig forenklet forklaring dette, men ... Finnes flere variabler av betydning, som konstruksjon av radiator og vannblokk og vannets viskositet (bla. overflatespenning som resultat av sammensetning) og temperatur (stoffer endrer ofte egenskaper ved forskjellige temperaturer. Men grovt sett er konklusjonen den samme. Endret 14. desember 2004 av Bach Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hvis du vil minske gjennomstrømningen gjennom radiator og blokker kan du jo se på forslaget mitt Vannet går jo den letteste veien.. Altså hvis man åpner ventilen helt, vil det gå veldig lite gjennom blokkene, skulle jeg tro.. Noen som kan be/avkrefte dette? Lenke til kommentar
Tofustew Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Vannet blåser jo bare rett gjennom radiatoren uten å miste varme ved for høyt trykk så det må gjøres noe smart her... En rask vannstrøm gir en turbulent vannstrøm, vannet eltes rundt mens det går gjennom rørene. Det gir bedre varmeoverføring mellom vann og kjølerørveggene i radiatoren. En svak vannstrøm vil bli laminær, det vil si at vannet nærmest veggen går mye saktere enn vannet midt i røret. Det oppstår en kjerne av varmt vann som følger midten av radiatorrørene uten å få kontakt med rørveggene. Noen som har målt? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg tviler på om det i hele tatt vil være en aktuell problemstilling med laminær strøm i så tynne rør... Men hvis du finner overflateruheten så skal jeg da alltids undersøke:P Når det er sagt så er jeg helt enig i at høyere vannhastighet vil gi bedre kjøling! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Launch: Det er ingen grunn til å bremse vannstrømmen i systemet ditt. Pumpa du viser til har jeg sjøl brukt i flere år, med meget gode resultater. Det du ikke sier noe om, er hvilken temperatur du har? Det kan være smart å oppgi denne, og hvordan den er avlest. Minst like smart kan det være å fortelle litt mer om systemet ditt, som kjøleblokk(er), radiator, CPU osv. Om du er misfornøyd med temperaturen, så kan dette ha flere årsaker: Lufttemperaturen inn i radiatoren er (for) høy, noe som i sterk grad innvirker på vanntemp, og dermed CPU-temp osv. Har du 25grader i rommet, vil du ofte ende opp med en vanntemp som ligger 5 til 10 grader høyere, avhengig av radiator og denne´s "arbeidsforhold". Luftstrømmen gjennom radiatoren kan være for lav. Øk hastigheten på vifta / viftene. En (for) liten radiator gir naturlig nok dårligere kjøling enn en større. Bytt til en større, om du har anledning / plass. Overklokker du? Da må du regne med en CPU-temp som ligger 10-15grader over vanntemp, og da kan du komme til å ende opp med 40 til 45 grader som resultat. Så spørs det da hva du egentlig oppnår, i forhold til disse antydningene...... Lenke til kommentar
Launch Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Har ikke satt vannkjølingen i PC'en enda, holder på å planlegge monteringen av radiatoren. Kabinettet jeg nettopp kjøpte var litt mindre enn jeg trodde (ingen "dødplass" nederst under hovedkortet) så jeg må vist skjære hull en plass for å få den montert bra. Jeg får bare koble det løst opp i test stil å se om det fungerer da, var bare redd for høyt trykk ikke var helt kurant. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Hm, det får meg til å tenke på et godt gammelt munnhell: "Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt"........ Lenke til kommentar
Launch Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Hehe skjønner hva du mener, men det er endel å koble sammen å så finne ut at det ikke funker er litt bortkastet, må kjøpe nye slanger som jeg venter på så jeg spør først og monterer når jeg er høvelig sikker Lettere å få solgt en ubrukt pumpe enn en prøvekjørt også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå