Gå til innhold

linxu/win2k


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-06 00:47, Dj_Offset skrev:

Quote:


Det finnes nok mange utgaver av Linux. Men det er jo ganske dumt å ikke bruke den siste stabile utgaven. Som for øyeblikket er 2.4.18.


Tja, mange som mener at den ikke er _stabil nok_ (les: godt nok testet).

2.2.20-kjerna kommer faktisk til å være primærkjerne i debian woody som

enda ikke er "offisielt utgitt".

De featuresene du får i 2.4.x er jo så utrolig verdt det. 2.4.x er OVERLEGEN 2.2.x på alt som går under avanserte nettverks ting. Forøverig vet jeg ikke om debian er noen fasit på de perfekte valg.... _Så vidt jeg vet_ har ingen rapportert noen større problemer med 2.4.18, og som de fleste vet er fordelene med opensource at en drøss med folk har lest over koden...

 

Go for 2.4 ! det er alt jeg har å si.

Lenke til kommentar

Og en ting til, quote fra debian.org:

quote

Vi forventer at større oppgraderinger på tiden woody utgis inkluderer GlibC 2.2, GCC 3.0, XFree86 4.1, og Perl 5.6. Linux 2.4-kjernen vil også bli tilgjengelig, men er ansett som ikke moden nok til å bli standard kjerne for de fleste arkitekturer på dette tidspunktet. Det er også sannsynlig at debconf-pakken blir brukt av nesten alle pakkene som trenger et brukergrensesnitt gjennom installasjonen.

/unquote

 

Den vil være tilgjengelig, men ikke standard... Vet ikke helt hva de legger i det. Man skal ikke glemme at debian vel er en av de distroene som sikter på støtte på flest mulig platformer, ikke bare x86.

Lenke til kommentar

greit nok at debian skal være stabilt, men pokker så utdatert det er, dog har en debian unstable/testing, men det er fortsatt utdatert i forhold til endel andre distro'er/etc.

 

debian stable = for server, men da kan en like godt bruke en BSD klone =)

 

gentoo = for desktop, "on the bleeding edge" :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-21 22:24, nesquik skrev:

Og en ting til, quote fra debian.org:

quote

Vi forventer at større oppgraderinger på tiden woody utgis inkluderer GlibC 2.2, GCC 3.0, XFree86 4.1, og Perl 5.6. Linux 2.4-kjernen vil også bli tilgjengelig, men er ansett som ikke moden nok til å bli standard kjerne for de fleste arkitekturer på dette tidspunktet. Det er også sannsynlig at debconf-pakken blir brukt av nesten alle pakkene som trenger et brukergrensesnitt gjennom installasjonen.

/unquote


Den vil være tilgjengelig, men ikke standard... Vet ikke helt hva de legger i det. Man skal ikke glemme at debian vel er en av de distroene som sikter på støtte på flest mulig platformer, ikke bare x86.



 

 

SNAKK NORSK

 

hehe :wink:

 

win2k rox (men linux til sånt)

Lenke til kommentar

Velg Linux du, jeg har testa litt med apache både på Win2K og Linux, og apache benchmark programmet "ab" gir bedre resultater på Linux. Når det gjelder CS server, så har jeg også hatt bedre erfaringer med Linux. Jeg satt opp en gammel maskin med Windows 2000 og Linux og stressa begge serverne. Windows serveren fikk problemer først. Når det gjelder IRC bot'er er det nok ett fett, det eneste jeg veit er at eggdrop funker utrolig bra.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 19:45, Zofuzz skrev:

Velg Linux du, jeg har testa litt med apache både på Win2K og Linux, og apache benchmark programmet "ab" gir bedre resultater på Linux. Når det gjelder CS server, så har jeg også hatt bedre erfaringer med Linux. Jeg satt opp en gammel maskin med Windows 2000 og Linux og stressa begge serverne. Windows serveren fikk problemer først.

Når det gjelder IRC bot'er er det nok ett fett, det eneste jeg veit er at eggdrop funker utrolig bra.


Jah .... Skal bruke mIRC tenkte eg på , men det funker ikke i linux .. lure på hvorfor jeg spørte om det:/

anyway. trur jeg tar linux kansje .. for se.. skal sende maskina mi ned t søstern hu skal ha adsl og da skal eg ha en liten server og leike meg med:P ( kan ikke ha adsl her ;( )

Takk for alle inlegga anyway...

Lenke til kommentar

Quote:


Jah .... Skal bruke mIRC tenkte eg på , men det funker ikke i linux .. lure på hvorfor jeg spørte om det:/

anyway. trur jeg tar linux kansje .. for se.. skal sende maskina mi ned t søstern hu skal ha adsl og da skal eg ha en liten server og leike meg med:P ( kan ikke ha adsl her ;( )

Takk for alle inlegga anyway...



 

mIRC funker i wine. Men jeg fatter ikke hvorfor på død og liv du skal bruke mIRC. Bruk heller f.eks http://www.no.irssi.org

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-21 22:24, nesquik skrev:

Og en ting til, quote fra debian.org:

quote

Vi forventer at større oppgraderinger på tiden woody utgis inkluderer GlibC 2.2, GCC 3.0, XFree86 4.1, og Perl 5.6. Linux 2.4-kjernen vil også bli tilgjengelig, men er ansett som ikke moden nok til å bli standard kjerne for de fleste arkitekturer på dette tidspunktet. Det er også sannsynlig at debconf-pakken blir brukt av nesten alle pakkene som trenger et brukergrensesnitt gjennom installasjonen.

/unquote


Den vil være tilgjengelig, men ikke standard... Vet ikke helt hva de legger i det. Man skal ikke glemme at debian vel er en av de distroene som sikter på støtte på flest mulig platformer, ikke bare x86.



 

Problemet til Debian er at alle arkitekturer ikke er like godt støttet i kjernen.(Det knekker titt og ofte) Det er antakelig hovedproblemet. Samme som for XFree86. Det er grunnen til at den ikke er i Testing.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 19:07, bidz skrev:

greit nok at debian skal være stabilt, men pokker så utdatert det er, dog har en debian unstable/testing, men det er fortsatt utdatert i forhold til endel andre distro'er/etc.


debian stable = for server, men da kan en like godt bruke en BSD klone =)


gentoo = for desktop, "on the bleeding edge" :smile:




Bullshit! Dagens stable er på mange måte utdatert, men du finner antakelig ikke mange som er så sikre og stabile som den. Akkurat nå pågår arbeidet med å gi ut en ny stable(Woody). Denne blir mer up-to-date mhp. pakker. Vil du ha bleeding edge er gentoo bare småbarn å regne i forhold til Debian Unstable(Sid). Der ser man ofte pakker som er hentet rett fra utvikleres CVS-tre. Men man svetter en del under dist-upgrade også... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Bullshit! Dagens stable er på mange måte utdatert, men du finner antakelig ikke mange som er så sikre og stabile som den. Akkurat nå pågår arbeidet med å gi ut en ny stable(Woody). Denne blir mer up-to-date mhp. pakker. Vil du ha bleeding edge er gentoo bare småbarn å regne i forhold til Debian Unstable(Sid). Der ser man ofte pakker som er hentet rett fra utvikleres CVS-tre. Men man svetter en del under dist-upgrade også... :smile:


 

bullshit? nei. Woody vil jo til og med bruke Xfree86 4.1.0, ikke 4.2.0, bl.a. - men det er greit nok, woody er jo merket "stable". og debian stable er stabilt, MEN, ikke så egnet til desktop bruk, synes jeg, pga. dette. debian unstable/testing er jo greit, men det tar av og til endel tid før pakker blir tilgjengelig der også. Gentoo har også mange mange cvs builds, f.eks. KDE 3.0.1, men en nyere cvs utgave, +++++ masse mer.

Lenke til kommentar

uhm, KDE 3.0.2 er ikke annonsert _noen_ steder (kde.org, bl.a.), dersom du mener den nyere daterte 3.0.1 cvs'en (KDE 3.0.1-20020604), så har den vært tilgjengelig i Gentoo siden den daterte datoen i releasen. i tillegg får også Gentoo utviklerne/KDE maintainerne lang tid før de blir offisielt sluppet/annonsert. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-26 01:29, bidz skrev:

bullshit? nei. Woody vil jo til og med bruke Xfree86 4.1.0, ikke 4.2.0, bl.a. - men det er greit nok, woody er jo merket "stable". og debian stable er stabilt, MEN, ikke så egnet til desktop bruk, synes jeg, pga. dette. debian unstable/testing er jo greit, men det tar av og til endel tid før pakker blir tilgjengelig der også. Gentoo har også mange mange cvs builds, f.eks. KDE 3.0.1, men en nyere cvs utgave, +++++ masse mer.


Men har du lest mail fra maintaineren av XFree86 til Debian så hadde du skjønt litt av problemet. En pakke i debian, f.eks. XFree86, er ikke vanilla 4.1.0 gjennom hele levetiden. Bugs og slikt lukes hele tiden ut. Det kan godt tenkes at 4.1 i Woody er bedre enn 4.2 vanilla mhp støtte, hastihet ol. Men det er jeg ikke sikker på.

 

Debian har jo uansett tre trær; stable, testing og unstable. Stable er, som kjent, ofte litt for lite kul for vanlige Linux-hackere. Med Woody mener jeg det ikke stemmer for en stund fremover, men smak og behag. Testing ligner sikkert på Gentoo, men tror du Gentoo er mer bleeding edge enn Sid, så tror jeg du tar grundig feil.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-26 18:18, bidz skrev:

uhm, KDE 3.0.2 er ikke annonsert _noen_ steder (kde.org, bl.a.), dersom du mener den nyere daterte 3.0.1 cvs'en (KDE 3.0.1-20020604), så har den vært tilgjengelig i Gentoo siden den daterte datoen i releasen. i tillegg får også Gentoo utviklerne/KDE maintainerne lang tid før de blir offisielt sluppet/annonsert. :smile:




 

"i tillegg får også Gentoo utviklerne/KDE maintainerne lang tid før de blir offisielt sluppet/annonsert." Hva betyr den setningen? Får Gentoo utviklere/KDE maintainere ekstra tid før noe blir gjort hos KDE? Tviler på det.

 

Nå burde denne "min distro tisser lengre enn din"-diskusjonen vel få en liten pause. Jeg har selv kjørt Sid. Det var gøy på en russisk-rulett-aktig måte. Gjør Gentoo det samme, så priser jeg meg lykkelig for at jeg ikke kjører den. (Husker da PAM knakk i Sid *grøss*)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...