Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextgenTel, Telio og QoS

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å skaffe meg ADSL fra Nextgentel(NGT) og kombinere med Telio. Har bekjente med nok så ulike erfaringer med samtalekvalitet hos Telio, men tipper det kan ha med lite kunnskaper om nettverk og lignende. Følgende tråd om QoS var i så måte interessant siden jeg også er relativt fersk på området.

- De av dere som allerede har ADSL fra NGT; har ruterene som da leies fra NGT QoS-funksjon?

- Er det mulig å "seriekoble" rutere hvis ADSL-leverandøren bare tillater en type rutere i kontakt med sentralen?

- Er det andre måter å regulere evt. gi ulike typer trafikk prioritet i nettverket (foruten å benytte software på Pc'en)?

Hilsen Kulepennen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Vurderer å skaffe meg ADSL fra Nextgentel(NGT) og kombinere med Telio. Har bekjente med nok så ulike erfaringer med samtalekvalitet hos Telio, men tipper det kan ha med lite kunnskaper om nettverk og lignende. Følgende tråd om QoS var i så måte interessant siden jeg også er relativt fersk på området.

- De av dere som allerede har ADSL fra NGT; har ruterene som da leies fra NGT QoS-funksjon?

- Er det mulig å "seriekoble" rutere hvis ADSL-leverandøren bare tillater en type rutere i kontakt med sentralen?

- Er det andre måter å regulere evt. gi ulike typer trafikk prioritet i nettverket (foruten å benytte software på Pc'en)?

Hilsen Kulepennen

Hvis det ikke er QOS på telio boxen så er det ganske håpløst. De fleste VOIP leverandører i dag har ikke QOS på utstyret sitt. Noen har pakkeprioritering, men det er bare tull egentlig, dropper like mye trafikk på begge deler når det går litt trafikk. Eller så må du rett å slett skaffe deg noen av de råere routere som støtter båndbrede styring, helst dynamisk. Disse koster da en del lapper :hmm:

Lenke til kommentar

Takk for svaret!

Er det noen som har tips om rutere som kan utføre båndbreddestyring. Litt usikker på hva jeg skal se etter, ettersom jeg sjelden finner begrepet QoS brukt?

Ellers så lurer jeg på hvilken effekt QoS på Telios eget utstyr skulle ha? Mulig jeg har misforstått, men jeg trodde det viktige var at nettverket man koblet telios utsyr til kunne prioritere IP-telefonitrafikken. At det er QoS på Telios eget utstyr har vel ikke så mye betydning før dette utstyret også overfører annen type trafikk? Telios "utstyr" består i så måte kun av et adapter som "oversetter telefonsignalet ditt til data" (Under "krav til utstyr") så jeg skulle gjerne vite hva QoS har å si i dette tilfellet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...