Gå til innhold

lage egen partisjon for sidevekslingsfil?

gamer73

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg valgte å ikke partisjonere når jeg formaterte HDD. Men i ettertid har jeg forstått at det kan øke ytelsen noe hvis man partisjonerer.

Så mitt spørsmål er:

Siden man får økt ytelse ved å la sidevekslingsfilen (som bør være 1.5 ganger minnestørrelsen) ligge på en annen partisjon enn systempartisjonen, så tenkte jeg at det kanskje er lurt å lage en egen partisjon som er nøyaktig 1.5 ganger minnestørrelsen.

Virker dette logisk?

Også. Kan virusprogrammer regnes som en del av systemfilene og derfor bør legges på samme partisjon som Windows?

Endret av gamer73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ha en swap-fil som er på 1.5 x systemminne er vel egentlig ikke en så veldig god regel lenger.

Grunnen er jo at til mer systemminne du får, desto mindre trenger swap-fila å være (swap fila er jo som kjent "ekstra minne" som ligger på harddisken om systemminnet blir oppbrukt).

Ang. spørsmålet ditt: Er ikke sikker på hvor mye bedre ytelse du får ut av det, men skader jo ikke å prøve.

Det er sikkert en grunn til at f.eks. Linux bruker en egen partisjon til swap. :)

Lenke til kommentar
Grunnen er jo at til mer systemminne du får, desto mindre trenger swap-fila å være (swap fila er jo som kjent "ekstra minne" som ligger på harddisken om systemminnet blir oppbrukt).

Om du har 1024MB ram installert og ikke rebooter vil rammen bli brukt opp. Spesielt om du har maskinen på 24/7. Da trenger du ett program som feks memory zipper plus til å frigjør ram fra ditt system. Eller swap-file på harddisken din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...