gamer73 Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) Hei Jeg valgte å ikke partisjonere når jeg formaterte HDD. Men i ettertid har jeg forstått at det kan øke ytelsen noe hvis man partisjonerer. Så mitt spørsmål er: Siden man får økt ytelse ved å la sidevekslingsfilen (som bør være 1.5 ganger minnestørrelsen) ligge på en annen partisjon enn systempartisjonen, så tenkte jeg at det kanskje er lurt å lage en egen partisjon som er nøyaktig 1.5 ganger minnestørrelsen. Virker dette logisk? Også. Kan virusprogrammer regnes som en del av systemfilene og derfor bør legges på samme partisjon som Windows? Endret 14. desember 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Å ha en swap-fil som er på 1.5 x systemminne er vel egentlig ikke en så veldig god regel lenger. Grunnen er jo at til mer systemminne du får, desto mindre trenger swap-fila å være (swap fila er jo som kjent "ekstra minne" som ligger på harddisken om systemminnet blir oppbrukt). Ang. spørsmålet ditt: Er ikke sikker på hvor mye bedre ytelse du får ut av det, men skader jo ikke å prøve. Det er sikkert en grunn til at f.eks. Linux bruker en egen partisjon til swap. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Hmm ja jeg vet ikke jeg, men hvis det ikke er noe ytelse å vinne i f.eks spill så gidder jeg ikke formatere HDD en gang til. Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Har vondt for å forstå at du skal få høyere ytelse ved å partisjonere disken din. Hvis du har flere disker så kan du tjene på å flytte swap fila til en annen fysisk disk! Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Ok...så jeg burde egentlig droppe hele partisjoneringen? hvis min eneste begrunnelse for å gjøre det er ytelseøking. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Grunnen er jo at til mer systemminne du får, desto mindre trenger swap-fila å være (swap fila er jo som kjent "ekstra minne" som ligger på harddisken om systemminnet blir oppbrukt). Om du har 1024MB ram installert og ikke rebooter vil rammen bli brukt opp. Spesielt om du har maskinen på 24/7. Da trenger du ett program som feks memory zipper plus til å frigjør ram fra ditt system. Eller swap-file på harddisken din. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Det er vel kun dersom du har swap filen på en annen disk du får høyere ytelse? Å legge det på en annen partisjon skulle man ikke tro gjorde noen forskjell. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Vel..jeg rebooter hver eneste kveld da. Og bruker stort sett bare pc'en om kvelden. Men ok. Skjønner at jeg kanskje slipper å partisjonere da. Likegreit egentlig. Mer ryddig for min del å ha alt på en disk. Har jo bare 40 gig med diskplass uansett så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå