kjaks Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Denne dataen må jo komme over AGP eller PCIe bussen. Hvis f.eks kortet plutselig trenger å laste opp masse nye teksturer fordi det var for lite VRAM til å romme det kortet trengte vil det drepe ytelsen, aka stuttering. Det er helt klart også mengden minne det kommer ann på. Men mengden handler mer om muliggjøring av effekter/grafikk enn direkte ytelse. ja, når det kommer til muliggjøring av tyngre teksturer så har jo også mengden enn hel del å si Lenke til kommentar
Bitbuster Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 det er ikke mengden det kommer an på, det er hastigheten... Jeg er enig i, i hvert fall foreløpig, at hastigheten på minnet er mer interessant enn mengden (256 vs. 512). I den forbindelse kan det være verdt å merke seg de to siste tallene i andre linje på de nye samsung-brikkene. 1,2ns skal, optimalt, kunne gi en klokkefrekvens på småpene 1667MHz. Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Tviler vi trenger dette for dx 10 spillene kommer,klarer jo knapt og utnytte 256MB som fint i dag.selv i 1200x1600 og 8xAA/16xAF og høy detalj i dx 9 spill rekker jo 256MB lenge ! Hørt om UnrealEngine3? 1024MB VRAM for max detaljer.. Det er flere spill i dag som utnytter mer enn 128MB minne ved høye innstillinger. Med de instillingene du nevnte vil 128MB gå til framebufferet alene. 8xAA er dog ikke mulig med ATi kort. hvem har ikke hørt om den,men skulle ikke den komme om 2-4 år(2006-2008)? 8xS AA kan man bruke med et nvidia-kort og det vet du Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 hvem har ikke hørt om den,men skulle ikke den komme om 2-4 år(2006-2008)? 2006 ifølge Epic selv. Dette blir heller neppe det eneste DX9 spillet som vil kunne bruke over 256MB VRAM. Til tross for minne bruken til Doom3 så bruker det ganske mye low-res texturer. 8xS AA kan man bruke med et nvidia-kort og det vet du Ja.. Jeg sa bare at det ATi ikke støttet 8xAA. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 At for å kjøre ukomprimerte teksturer i 1600x1200, så trenger man 512MB skjermkort... no? Stikkordet her er optimalt. Det er ikke et krav og det går ganske greit med 256MB VRAM. jepp, det går ganske greit, men du får fremdeles ikke full uttelling med 256MB ram...i.e. du kjører fremdeles med komprimerte teksturer, noe som går ut over bildekvaliteten (om enn så lite)....så jo det er brukt for 512MB ram skjermkort på "dagens" spill (okei, det ene da ) Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg siktet til "ultra quality" (ingen komprimering). 256MB går greit her, men det er ikke optimalt. 512MB er IKKE et krav for "ultra quality". Kvalitet forskjellen er uansett ganske minimal. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) iD programmer Robert A. Duffy comments on the Ultra setting, In Ultra quality, we load each texture; diffuse, specular, normal map at full resolution with no compression. In a typical DOOM 3 level, this can hover around a whopping 500MB of texture data. This will run on current hardware but obviously we cannot fit 500MB of texture data onto a 256MB card and the amount of texture data referenced in a given scene per frame (60 times a second) can easily be 50Mb+. This can cause some choppiness as a lot of memory bandwidth is being consumed. It does however look fantastic :-) and it is certainly playable on high end systems but due to the hitching that can occur we chose to require a 512MB Video card before setting this automatically. http://www.megagames.com/news/html/pc/doom...12mbcards.shtml Endret 15. desember 2004 av MrLee Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Har du ikke Doom3? For da er det bare å teste dette selv. http://www.firingsquad.com/hardware/doom3_perf/ Her blir det testet med ultra quality også med 128MB kort. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 du kan sette spillet til å kjøre ultra settings, men spillet oppdager mengden RAM og justerer teksturene etter det selv..hvis man ikke forcer det til å bruke dem i console eller noe slikt... Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Hva tror du ytelse tapet med ultra quality kommer av? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 de andre tingene som følger med ultra quality, som ikke er textures? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Huh? Forskjellen på "high" og "ultra" er at high komprimerer diffuse og specular texturene, mens ultra kjører helt uten komprimering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå