Gå til innhold

Piratkopiering, lovlig eller ikke?

SeriouZ

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser det er kommet litt i fokus med piratkopiering av filmer og slikt i det siste. Har blant annet sett at man har kjørt reklame på kino og tv at det er ulovelig.

Er det noen som har oversikt over hva som egentlig er lov og ikke?

Jeg vet at i utgangspunktet så er det lov til å "fremstille et eksemplar" av all musikk og alle filmer, så sant det er til privat bruk (jamført med åndsverksloven §12).

Men jeg har også hørt rykter om at man har modifisert denne loven siden januar 2004.

Er det, eller er det ikke lov til å laste ned mp3 musikk fra internett? Hva med filmer?

Jeg er ganske sikker på at det er lov til å brenne musikk og filmer til du stuper, så lenge du låner musikken og filmene av en kompis. Men jeg er litt usikker når det gjelder internett...

Håper noen kan svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paragrafen om kopiar til eige bruk gjelder vel berre der du har eiger lisens/ originalt medium.

Å kopiere lånt materiale bryter nok med åndsverkloven, det same gjer nok nedlasting frå internett.

Så juridisk sett er nok kopiering av lånt/nedlasta materiale ulovleg.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Se på denne linken her: http://www.hardware.no/guider/cdbrenning/index2.html

Der står det blant annet: "Kopiering av CD-er som du låner av andre er lovlig. Nedlasting av ulovlig publisert musikk fra Internett befinner seg i en gråsone..."

Og videre: "Du kan kopiere filmer så lenge dette er til ditt eget private bruk."

og

"Nedlasting av ulovlig publisert film fra Internett befinner seg i en gråsone, men sannsynligvis er heller ikke dette noe problem i Norge. Dette er derimot ulovlig i de fleste andre land."

Hva får du ut av det?

Lenke til kommentar
Se på denne linken her: http://www.hardware.no/guider/cdbrenning/index2.html

Der står det blant annet: "Kopiering av CD-er som du låner av andre er lovlig. Nedlasting av ulovlig publisert musikk fra Internett befinner seg i en gråsone..."

Og videre: "Du kan kopiere filmer så lenge dette er til ditt eget private bruk."

og

"Nedlasting av ulovlig publisert film fra Internett befinner seg i en gråsone, men sannsynligvis er heller ikke dette noe problem i Norge. Dette er derimot ulovlig i de fleste andre land."

Hva får du ut av det?

du man altså ikke brenne den nyeste cd`n til eminem på fra naboen din lovlig, men du kan laste det ned fra nettet lovlig :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg tror det er helt omvendt i såfall. Du kan kopiere den nyeste Eminem fra din kompis helt lovelig, men så er jeg litt usikker på om det er lov å laste det ned fra internett... Det var det før, men jeg lurer på om det er kommet en lovendring der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...