int20h Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Dobbelkjerne-desktop i 4. kvartal X20, X30 og X40 ser ikke ut til å bli lansert før tredje kvartal til neste år. Datamaskiner med dobbelkjerneprosessorer fra Intel vil kanskje ikke være tilgjengelig før oktober 2005. Les artikkelen her Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hmm, ikke så fort som jeg hadde håpet, men kan vel allikevel ikke kalles sjokkernede nytt. Amd har vel allerede sagt 2 halvdel av 2005 og da er jo 3. kvartal det "beste" kvartalet. AtW Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Er jeg helt på jorde nå? Eller skal ikke intel lansere noen nye prosessorer før i tredje kvartal 2005? /Cyrus Lenke til kommentar
-Sarion- Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) Er jeg helt på jorde nå? Eller skal ikke intel lansere noen nye prosessorer før i tredje kvartal 2005? /Cyrus Skal ikke Intel lansere Pentium 4 prosessorene med singel kjerne og 64-bit 1. kvartal neste år da...? Endret 14. desember 2004 av -Sarion- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Er jeg helt på jorde nå? Eller skal ikke intel lansere noen nye prosessorer før i tredje kvartal 2005? /Cyrus Skal ikke Intel lansere Pentium 4 prosessorene med singel kjerne og 64-bit 1. kvartal neste år da...? De skal vel lansere Pentium4 med 64bit i første halvår i hvertfall, og da tipper jeg de kommer med 2MB L2 cache også. Trolig vil det bli lagt ut dobbelkjerneprosessorer i prislistene i februar eller mars til neste år. Er det papirlansering dere sier? I så fall vil det vel kunne sammenlignes med Pentium III 1,0GHz som ble papirlansert hele 8 måneder før reell tilgjengelighet (dvs. første nettbutikk i norge fikk den på lager) Men strengt tatt så tror jeg ikke de vil gjenta en så grov paprlansering. Jeg tror heller på ekstreme priser (10.000 kr ++) Lenke til kommentar
fluxsoda Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hva vil ytelsen bli på disse dobbeltkjerne prosessorene? Regner ikke med at de får en 100% effektøkelse i forhold til enkeltkjerne? Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Er jeg helt på jorde nå? Eller skal ikke intel lansere noen nye prosessorer før i tredje kvartal 2005? /Cyrus Har du hørt om Dorthan?? Den kommer nok i krafit forbedret vesjon til desktop vil jeg tro. Men P4 tar og sklir ut. Samt IA vil kanskje by på noen oppdateringer. Og hva med en P4 1066FSB. Samt Vanlig P4 med 2MB L3 Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hva vil ytelsen bli på disse dobbeltkjerne prosessorene? Regner ikke med at de får en 100% effektøkelse i forhold til enkeltkjerne? Les her og lær http://www.cis.temple.edu/~shi/docs/amdahl/amdahl.html Det er mer effektivt med en dual core cpu med de samme resursene, enn en dual maskin. Det er grunnet flere ting som står i denne artikkelen. Men jeg har forsatt stor tro på at singel CPUer vil være med forsatt en god god stund framover. men fler core er litt oppspinn og, det er et stort PR stunt slik som 64 bit CPUer er. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) Jeg er rett og slett helt uvitende om hva dobbeltkjerne betyr i praksis. Men jeg mener å ha lest at det langt på vei blir det samme som å ha to prosessorer, altså at men har "to i en", så å si. I såfall er vel fordelen to ting: først og fremst at man kan kjøre flere prosesser samtidig, og at man kan kjøre program som er skrevet for flere prosessorer raskere. Er det riktig? Det første er selvfølgelig praktisk, mens det andre stort sett er nyttig for de som driver med 3D-rendring. Det har lite å si for spilling; så vidt meg bekjent er det bare Quake 3 som er skrevet for å kunne bruke to prosessorer, og min erfaring er at det ikke utgjorde noen vesentlig forskjell. Men altså, betyr dette dobbeltkjernegreiene mer enn at det ganske enkelt er to prosessorer? Edit: innlegget ovenfor ble skrevet samtidig som jeg skrev mitt eget... Endret 14. desember 2004 av bureaucrator Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Jeg er rett og slett helt uvitende om hva dobbeltkjerne betyr i praksis. Men jeg mener å ha lest at det langt på vei blir det samme som å ha to prosessorer, altså at men har "to i en", så å si. I såfall er vel fordelen to ting: først og fremst at man kan kjøre flere prosesser samtidig, og at man kan kjøre program som er skrevet for flere prosessorer raskere. Er det riktig? Det første er selvfølgelig praktisk, mens det andre stort sett er nyttig for de som driver med 3D-rendring. Det har lite å si for spilling; så vidt meg bekjent er det bare Quake 3 som er skrevet for å kunne bruke to prosessorer, og min erfaring er at det ikke utgjorde noen vesentlig forskjell. Men altså, betyr dette dobbeltkjernegreiene mer enn at det ganske enkelt er to prosessorer? Edit: innlegget ovenfor ble skrevet samtidig som jeg skrev mitt eget... Personlig så har jeg tro på at flere vil skrive programmer/spill som er mer egnet for flere tråder om det blir mer og mer vanlig med dual-core på dekstopen. AtW Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Takk for oppdateringen, fikk det ikke helt til og stemme /cyrus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå