Gå til innhold

Billige laptops = ræva laptops?

jonasto

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden set mye tilbud på Expert/Elkjøp/Lefdal hvor de annonserer med laptops som koster 7-8k. Disse maskinene har ofte nokså like spesifikasjoner som maskiner som koster det dobbelte. Om man ser på CPU ivertfall. Hva er det som skiller seg mest ut på disse billige maskinene? Er det evt katta i sekken å gå for noe slikt? Man må her skille mellom kontorbruk og extrem videoredigering. Skjønner selv at disse billige maskinene ikke egner seg for tunge spill etc. Men til vanelig kontorbruk må de da holde mål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men til kontorbruk er de mer enn bra nok. :)

Vel, min far har en slik. Den er ikkje bra nok til kontobruk. Den er stor og tung, bråker som et uvær og er skikkelig treig. HP laptop kjøpt på Elkjøp 1 år gammel.

Du får mykje bedre valuta for pengane ved å kjøpe en stasjonær viss du ikkje har råd til en skikkelig bærbar.

Lenke til kommentar

Det kommer jo selvsagt an på hva man kjøper.

Finnes jo "bra" PC-er med lave spesifikasjoner, bla. DELL sine billig-laptop-er er ganske bra.

Men det kommer jo selvsagt på hva man definerer som "kontorbruk".

Skal den stå på en pult hele dagen er ikke vekt så viktig, men om man skal løpe rundt med den derimot.

Uansett bedre med stasjonær hvis det er mulig, men aller best med en skikkelig laptop. Trenger ikke være så dyrt heller.

Lenke til kommentar
Vel, min far har en slik. Den er ikkje bra nok til kontobruk. Den er stor og tung, bråker som et uvær og er skikkelig treig. HP laptop kjøpt på Elkjøp 1 år gammel.

Dagens billigbærbare er mye bedre enn de man kunne kjøpe for et år siden. Prisen har gått ned generelt sett (mye drevet av prisfallet på LCD som har ført til større volum, økt konkuranse og ennå lavere priser igjen) og kvaliteten er OK også i det helt laveste pris-segmentet. Se t.eks. ukens tilbud hos Komplett og dagens julekalender på Barbara.no. Dessuten er den nye budsjettprosessorene for laptops bortimot uendelig bedre enn Mobile Celeron som var dominerende i fjor. Både Celeron-M og Mobile Sempron er rimelig raske, billige, og bruker mye mindre strøm er forgjengerene.

Det man i hovedsak ofrer ved å kjøpe i det billigste segmentet er gjerne: Litt batteritid, grafikkytelse, skjermoppløsning og fleksibilitet mhht. intern Bluetooth o.l.

Edit: Skrivefeil.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Dama kjøpte for en stund siden en Elitegroup ECS G551, med Celeron-M 1.5, Radeon 9700, 1400x1050 skjerm, wlan, firewire, usb2.

Ga vel ca. 8500.- for den.

Brukes mest til "kontor" arbeid, som jeg syns den fungerer bra til. Batteriet holder ca. 3.5 time, når jeg bruker word, og spiller mp3 sammtidig. Under slikt bruk er den helt lydløs, som passer bra til klasserom og lesesal.

Dama kjører Sims 2 helt greit på den, og jeg prøvde Half Life 2 på den for moro skyld. Må selvsagt kjøre på laveste innstillinger for at det skal gå. Gir ikke den beste spilleopplevelsen, men greit nok på hytta...

Mener den holder i massevis til word, exel, surfing, osv. Syns den er helt grei som "tilleggs" pc. Men for meg er den ikke i nærheten av å fungere som erstatter til min stasjonære, da jeg bruker AutoCad, 3ds max, spiller en del, og leker med videoredigering.

Så dersom man tenker på å kjøre krevende spill, CAD eller annen 3D software, drive med videoredigering eller lignende, må man nok opp i en helt annen prisklasse ( eller kjøpe stasjonær :) ).

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
De har Celeron-prosessorer, integrert skjermkort, liten harddsik, lite minne, lav oppløsning og konstrast på skjerm og litt færre funksjoner enn de dyrere (wlan, infrarød, BT osv).

Men til kontorbruk er de mer enn bra nok. :)

Jeg trodde celeron prosessorer var bra til bærbare pga. lav varmeutvikling jeg? :hmm:

Lenke til kommentar

Celeron er billigutgaven av prosessorer med dårlige cache og lavere FSB som regel, men man har jo celeron mobile som er rimelig grei, yter ikke like godt som en pentium mobile men det er nå ikke meningen eller

De billigste laptopene kjører som regel desktop CPU er som ikke støtter throttling (Struping av hastighet) som resulteter i kraftige vifter og masse støy. (Gjelder særs Centrino, AMD XP 64 støtter throttling, men ikke like mye som en mobile) Så sjekk at det er en mobile CPU som sitter i. De bråker mye mindre. Aller helst en Pentium Mobile ;)

Endret av Gromit
Lenke til kommentar
Gjelder særs Centrino, AMD XP 64 støtter throttling, men ikke like mye som en mobile) Så sjekk at det er en mobile CPU som sitter i. De bråker mye mindre. Aller helst en Pentium Mobile

Centrino -> benevnelse på Intel chipsett+WLAN+ Pentium Mobile

Centrino er ikke en prosessor, men en "pakke" som inneholder en Pentium M prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...