Aiven Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Jepp, er ikke noe tvil om at det er en kraftig opprydning som trengs. Først og fremst burde det investeres i gode realfagslærere. Etter siste klasse på ungdomsskolen gikk jeg ut med M+ i matte uten å noensinne ha gjort en lekse eller øvd til en prøve. På videregående strøyk jeg nesten i 3MX og gikk ut med en 2'er, trolig på nåde fra læreren siden jeg sa jeg skulle ta det opp uansett. (noe jeg ikke gjorde) Nå hadde jeg Matte 1 eksamen på NTNU for litt over en uke siden og har egentlig en ganske god magefølelse for hvordan det gikk. Høres det ut som om noe er galt med realfagsnivået på videregående? Å være lærer burde være et statusyrke, de beste eleven som har studert matte/fysikk/kjemi/biologi osv osv burde være lærere, ikke de dårligste sånn som det er nå! Å få lærer til å bli et statusyrke vil ta tid, men er egentlig den beste måte n å rydde opp i skolene i Norge. Kun med gode lærere kan du få gode elever! Jeg slutter meg til dette. Gi skolene noen brukbare lærere og nok penger til å gjennomføre pensum, så kan det skje underverker. Clemet var faktisk inne på at lærerne var problemet en gang, men presterte bare å hisse opp en drøss med lærere, så hun har ikke turt å si noe siden. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Forøvrig er jeg tilhenger av tilpasset opplæring etter elevens evner, men dette er jo venstresiden livredd for. Tenk om man skulle innrømme at ikke alle er like flinke i alt... Hvorfor ikke bare dyrke frem de beste egenskapene i alle, og slutte med å holde elever nede hvis de er på randen av å bli for flinke? Kanskje sosialdemokratiet er redd for at en for oppegående befolkning vil avsløre alt tullet deres? Dette er jo vissvass. Grunnen til at tilpasset opplæring (som er lovfestet) ikke fungerer i dag er jo at høyresida ikke finner penger til det og fordi man ønsker å rassere den offentlige skolen til fordell for privatskoler. Et eksempel er jo den voldsome kuttingen av studieretninger på videregående ved reform 94 og senere, fjerningen av valgfag på ungdomsskolen etc. Det er ikke venstresida som ikke vil ha tilpasset opplæring, det er høyresida som nekter elevene det for å få gjennom sine politiske mål, privatskoler og en enda dårligeere offentlig skole. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Forøvrig er jeg tilhenger av tilpasset opplæring etter elevens evner, men dette er jo venstresiden livredd for. Tenk om man skulle innrømme at ikke alle er like flinke i alt... Hvorfor ikke bare dyrke frem de beste egenskapene i alle, og slutte med å holde elever nede hvis de er på randen av å bli for flinke? Kanskje sosialdemokratiet er redd for at en for oppegående befolkning vil avsløre alt tullet deres? Dette er jo vissvass. Grunnen til at tilpasset opplæring (som er lovfestet) ikke fungerer i dag er jo at høyresida ikke finner penger til det og fordi man ønsker å rassere den offentlige skolen til fordell for privatskoler. Et eksempel er jo den voldsome kuttingen av studieretninger på videregående ved reform 94 og senere, fjerningen av valgfag på ungdomsskolen etc. Det er ikke venstresida som ikke vil ha tilpasset opplæring, det er høyresida som nekter elevene det for å få gjennom sine politiske mål, privatskoler og en enda dårligeere offentlig skole. Hallo Olsen?! Som de fleste andre av oss over 13, vokste jeg opp med en sosialistisk skole... Ble heldigvis ferdig med og fikk mitt realartium som en av de siste i Norge som hadde tradisjonelt gymnas.... Deretter ble karakterene tatt bort, fordi de stemplet ubrukelige individer som ubrukelige, og større grad av valg ble innført, for om elevene fikk gjøre hva de hadde lyst til, kanskje resultatet ble bedre? Vi vil jo ikke skape såkalte "tapere", så derfor tar vi rotta på de som har lyst og evne til å gjøre noe i steden.... Bedre at alle blir tapere enn at noen skal få fordeler... ...Og når for få når opp på lærerhøyskolen med de krav som er der, vel så reduserer vi kravene for å få flere igjennom.... Resultatet er at de svakeste elevene nå har en enorm støtte fra enda svakere lærere og alle er like dumme.... Sosialisme i et nøtteskall.... Nå er det bare fargen på lua som betyr noe... Oransjeruss?? Hva som er under lua utover ører til å holde den oppe med er det ikke en kjeft som bryr seg om.... Og ører har jo de fleste, så resultatet er dermed gitt... Har du ører er det greit... Endret 23. desember 2004 av trn100 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Forøvrig er jeg tilhenger av tilpasset opplæring etter elevens evner, men dette er jo venstresiden livredd for. Tenk om man skulle innrømme at ikke alle er like flinke i alt... Hvorfor ikke bare dyrke frem de beste egenskapene i alle, og slutte med å holde elever nede hvis de er på randen av å bli for flinke? Kanskje sosialdemokratiet er redd for at en for oppegående befolkning vil avsløre alt tullet deres? Dette er jo vissvass. Grunnen til at tilpasset opplæring (som er lovfestet) ikke fungerer i dag er jo at høyresida ikke finner penger til det og fordi man ønsker å rassere den offentlige skolen til fordell for privatskoler. Et eksempel er jo den voldsome kuttingen av studieretninger på videregående ved reform 94 og senere, fjerningen av valgfag på ungdomsskolen etc. Det er ikke venstresida som ikke vil ha tilpasset opplæring, det er høyresida som nekter elevene det for å få gjennom sine politiske mål, privatskoler og en enda dårligeere offentlig skole. Hallo Olsen?! Som de fleste andre av oss over 13, vokste jeg opp med en sosialistisk skole... Ble heldigvis ferdig med og fikk mitt realartium som en av de siste i Norge som hadde tradisjonelt gymnas.... Deretter ble karakterene tatt bort, fordi de stemplet ubrukelige individer som ubrukelige, og større grad av valg ble innført, for om elevene fikk gjøre hva de hadde lyst til, kanskje resultatet ble bedre? Vi vil jo ikke skape såkalte "tapere", så derfor tar vi rotta på de som har lyst og evne til å gjøre noe i steden.... Bedre at alle blir tapere enn at noen skal få fordeler... ...Og når for få når opp på lærerhøyskolen med de krav som er der, vel så reduserer vi kravene for å få flere igjennom.... Resultatet er at de svakeste elevene nå har en enorm støtte fra enda svakere lærere og alle er like dumme.... Sosialisme i et nøtteskall.... Nå er det bare fargen på lua som betyr noe... Oransjeruss?? Hva som er under lua utover ører til å holde den oppe med er det ikke en kjeft som bryr seg om.... Og ører har jo de fleste, så resultatet er dermed gitt... Har du ører er det greit... Måtte flire litt av konklusjonen din, som jeg er enig i. Lekkert skrevet. Men hvor motbeviser du Olsens påstand om at det er pengene som ikke strekker til? Det er blitt veldig populært å gi "likhetsidealene i den norske skolen" skylden for den dårlige kvaliteten. Hvor har du det fra at karakterene er fjernet? Jeg mener dette er en enkel forklaring på et mer komplekst problem. Fakta er at det i læreplanen er lagt opp til at både sterke og svake elever skal følges opp, etter behov. Dette er det desverre ikke penger til og da er det de svake som blir prioritert. Man kan selvfølgelig diskutere hvor pengene bør brukes, men jeg synes vi burde ha råd til begge deler. Ellers synes jeg du og Olsen gir et godt bilde av hva som er galt med den norske skolen. Det er for lite penger der og mange av lærerne er inkompente. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Det er for lite penger der Finnes det noen land som bruker mer på skole enn Norge? Norge har dessuten i dag et totalt skattetrykk på rundt 70%; hvor mye må dette økes for at barna skal lære å lese, skrive og regne? 80%? 90%? 100%? Det er naivt å tro at det hjelper å bare bruke mer penger. Skolen bør privatiseres. Det er bedre at noen har A-skoler mens andre har B-skoler, enn at alle har C-skoler. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Hvor mye penger som brukes på skolen i Norge i forhold til andre land er irrellevant. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Et eksempel er jo den voldsome kuttingen av studieretninger på videregående ved reform 94 og senere, fjerningen av valgfag på ungdomsskolen etc. Et lysende eksempel på mislykkede sosialdemokratiske reformer. Jeg kunne heller tenke meg langt mer valgfrihet, og tidligere valg av studieretningsfag etter evner og interesser. Sannsynligvis vil dette bidra til langt større trivsel for både lærere og elever, og fjerne endel av de disiplinproblemene som ungdomsskolen plages av. Det er ikke venstresida som ikke vil ha tilpasset opplæring, det er høyresida som nekter elevene det for å få gjennom sine politiske mål, privatskoler og en enda dårligeere offentlig skole. Hvis sosialistene plutselig er blitt for mangfold i skolen, så ønsker jeg dem velkommen etter. Jeg har imidlertid mine tvil. Kan vi snart forvente at de støtter privatskoleloven, som gir også elever fra familier med dårlig økonomi mulighet til å velge alternativ undervisning? Eller fritt skolevalg, så ungdom ikke blir tvunget til å gå på en skole som ikke passer deres behov, fordi de tilfeldigvis bor i galt distrikt? Hvor mye penger som brukes på skolen i Norge i forhold til andre land er irrellevant. Du synes ikke det er et problem at vi bruker mest penger av alle, men bare får middelmådige resultater? Kan det da tenkes at det ikke vil hjelpe å pumpe mer penger inn i et ineffektivt system, uten å gjøre andre endringer? Dette blir nok mitt siste innlegg i denne debatten før jul. Ha en hyggelig feiring, alle sammen! Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Hvor mye penger som brukes på skolen i Norge i forhold til andre land er irrellevant. Du synes ikke det er et problem at vi bruker mest penger av alle, men bare får middelmådige resultater? Kan det da tenkes at det ikke vil hjelpe å pumpe mer penger inn i et ineffektivt system, uten å gjøre andre endringer? Dette er svært relevant, men det er jo ikke noe nytt at norge spyr ut penger uten mening eller resultat da. Jeg liker ikke følelsen av at mine skattepenger går med til...vel...ikkeno! Jeg ønsker at skattepengene skal komme best mulig til nytte og da er jeg svært skuffet over å se hvor lite de har hjulpet på skolesystemet. Det virker på meg som politikere og skoler alltid skylder på klimaet og luften hvis elevene gjør det dårlig på skolen. De fleste lokale skolene der jeg kommer fra har fått byttet ut alt av lufteanlegg, men skolen blir bare verre og verre alikevel. Hva er årsaken da? Jo det er lærerne. Er det EN sak jeg kunne tenke meg å bli politiker for å ordne så hadde det vært å få sparka alle disse uduglige lærerne en gang for alle. Ser nemmelig ut som politikerne ikke skjønner at det må til. Men hvordan kan de vite det? Mange av dem har ikke gått på skolen på mange tiår... De må skjønne at lufteanlegg til millioner av kroner ikke hjelper en dritt da lærerne fremdeles underviser som om det skulle vært en luft-tett bunker. Endret 23. desember 2004 av invictus Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Forøvrig er jeg tilhenger av tilpasset opplæring etter elevens evner, men dette er jo venstresiden livredd for. Tenk om man skulle innrømme at ikke alle er like flinke i alt... Hvorfor ikke bare dyrke frem de beste egenskapene i alle, og slutte med å holde elever nede hvis de er på randen av å bli for flinke? Kanskje sosialdemokratiet er redd for at en for oppegående befolkning vil avsløre alt tullet deres? Dette er jo vissvass. Grunnen til at tilpasset opplæring (som er lovfestet) ikke fungerer i dag er jo at høyresida ikke finner penger til det og fordi man ønsker å rassere den offentlige skolen til fordell for privatskoler. Et eksempel er jo den voldsome kuttingen av studieretninger på videregående ved reform 94 og senere, fjerningen av valgfag på ungdomsskolen etc. Det er ikke venstresida som ikke vil ha tilpasset opplæring, det er høyresida som nekter elevene det for å få gjennom sine politiske mål, privatskoler og en enda dårligeere offentlig skole. Hallo Olsen?! Som de fleste andre av oss over 13, vokste jeg opp med en sosialistisk skole... Ble heldigvis ferdig med og fikk mitt realartium som en av de siste i Norge som hadde tradisjonelt gymnas.... Deretter ble karakterene tatt bort, fordi de stemplet ubrukelige individer som ubrukelige, og større grad av valg ble innført, for om elevene fikk gjøre hva de hadde lyst til, kanskje resultatet ble bedre? Vi vil jo ikke skape såkalte "tapere", så derfor tar vi rotta på de som har lyst og evne til å gjøre noe i steden.... Bedre at alle blir tapere enn at noen skal få fordeler... ...Og når for få når opp på lærerhøyskolen med de krav som er der, vel så reduserer vi kravene for å få flere igjennom.... Resultatet er at de svakeste elevene nå har en enorm støtte fra enda svakere lærere og alle er like dumme.... Sosialisme i et nøtteskall.... Nå er det bare fargen på lua som betyr noe... Oransjeruss?? Hva som er under lua utover ører til å holde den oppe med er det ikke en kjeft som bryr seg om.... Og ører har jo de fleste, så resultatet er dermed gitt... Har du ører er det greit... Måtte flire litt av konklusjonen din, som jeg er enig i. Lekkert skrevet. Men hvor motbeviser du Olsens påstand om at det er pengene som ikke strekker til? Det er blitt veldig populært å gi "likhetsidealene i den norske skolen" skylden for den dårlige kvaliteten. Hvor har du det fra at karakterene er fjernet? Jeg mener dette er en enkel forklaring på et mer komplekst problem. Fakta er at det i læreplanen er lagt opp til at både sterke og svake elever skal følges opp, etter behov. Dette er det desverre ikke penger til og da er det de svake som blir prioritert. Man kan selvfølgelig diskutere hvor pengene bør brukes, men jeg synes vi burde ha råd til begge deler. Ellers synes jeg du og Olsen gir et godt bilde av hva som er galt med den norske skolen. Det er for lite penger der og mange av lærerne er inkompente. At vi i Norge ikke får noenting til uansett hvor mye penger vi har/bruker er vel en kjensgjerning resten av verden ler godt av oss for.... Til tross for kanskje verdens høyeste avgifter på kjøretøy og kjøring av dem, får bileiere lite eller ingenting tilbake i form av f.eks. bedre sikkerehet og/eller bedre veier... I Sverige, hvor de har gjeld i steden for overskudd på statsbudsjettet, har de ingen bomringer, men allikevel bedre veier? I Frankrike har man bortimot 100% barnehagedekning, og den er gratis? Finnes mange eksempler på at penger ikke er viktige får å få ting til å fungere... Tvert om synes det som om for mye penger får kvaliteten til å rakne fullstendig? Til tross for verdens høyeste alkoholavgifter, er vi fremdeles like fulle? Forklaringen kan være feite udugelige og ikke minst ubrukelige politikere... En ting som ofte fungerer i arbeidslivet er bonus... Ikke alltid i form av penger, men også som hyggelige tilbakemeldinger... I skolen blir kanskje dette litt dumt, da det jo er starten for elevens videre utvikling... Nei. er nok for det meste elevens selvsikkerhet og overbevisning om at uansett hva som skjer vil det norske samfunnet passe på ham/henne som er det største problemet... Hverken myndigheter, foreldre og eller skole stiller krav lenger.... De bare deler ut rettigheter.... Hadde tenkt å komme med noe mer fornuftig Munch, men det rant bare over :-) Er enig med deg også, at det ikke er så enkelt, ei heller bare svart og eller hvitt... Tar det en annen gang :-) Endret 26. desember 2004 av trn100 Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Noen som har tenkt på at grunnen til at norske elever er dårligere på skolen i dag, kan være delvis et resultat av reform 97? Det ble bestemt at barn skulle begynne på skolen som 6-åringer. Ett år tidligere enn det jeg, og mange andre her gjorde. Noen av dem har ikke en gang fylt 6 år når de begynner på skolen. Barna får lærdommen for tidlig, og noen er rett og slett ikke mottakelige for alt enda. (Utviklingen hos barn går veldig fort, og det er stor forskjell på en 5-6 og en 7 åring.) Når de begynner på skolen faller noen av dem dermed av lasset tidlig, og har problemer med å hente seg inn igjen. Årets 10.klassinger (som det nå har vært så mye klage på) er jo tross alt det første kullet av reform 97. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Vaare høye idealer vil de bare flire avStjele, myrde, banne, hore, voldta, plyndre og bedra! Kan De fatte og begripe hvor de har sin raaskap fra? Meget burde de beundre: Dresden efterlot vi slik: Som en tundra med fem hundre med fem hundre tusen lik! Meget burde de beundre:Vaar kultur er høy og rik! Vi har kjempet for moralen, for et renslig, aand'lig liv. Ungdommen er vill og galen, syk og raa og destruktiv! For kulturen, for moralen, for et renslig, aand'lig liv! Kampen gjaldt et renslig klima for kultur og disiplin Fra Katyn til Hiroshima, Dresden, Warszawa, Berlin! Fra Katyn til Hiroshima, Dresden, Warszawa, Berlin! Meget burde de beundre som de bare flirer av! Stjele, myrde, brenne hore, voldta, plyndre og bedra! Kan De fatte og begripe hvor de har sin raaskap fra? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Okay, jeg aner ikke om noen har nevnt dette, men jeg må bare få uttrykket min misnøye med at Norges undervisningsminister ikke har noen bakgrunn i undervisning i det hele tatt! Hun har til vanlig en ledende stillig i handels-Norge. Den eneste bakgrunnen hun har, er den samme som du og jeg har, nemlig å være/ha vært skoleelev. Hvorfor får ikke en lærer/rektor/lektor denne stillingen, eller en annen person som faktisk har peiling på skole? Argh! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Okay, jeg aner ikke om noen har nevnt dette, men jeg må bare få uttrykket min misnøye med at Norges undervisningsminister ikke har noen bakgrunn i undervisning i det hele tatt! Hun har til vanlig en ledende stillig i handels-Norge. Den eneste bakgrunnen hun har, er den samme som du og jeg har, nemlig å være/ha vært skoleelev. Hvorfor får ikke en lærer/rektor/lektor denne stillingen, eller en annen person som faktisk har peiling på skole? Argh! Helt enig. Til tross for at mange lærere er idioter, er det selvfølgelig svært mange som ville hatt mere peiling enn Clemet. At hun har peiling på økonomi hjelper jo ikke det spor kvaliteten i den norske skole. For det er vel ingen som mener at det vil hjelpe å skjære ned på midlene. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) ...over at norge's fjortiser hverken kan skrive, stave eller regne.... Ikke ovveraskende for andre enn henne og resten av våre ubrukelige politikere... Hva kan man forvente når ikke engang sjefen kan stave, og når disse udugelige podene er mer opptatt av å filme 'vi banker dem' sekvenser mens de klør seg på balla og forsøker å få skjegget til å gro raskere enn pappa's??? Er ikke ovverrasket jeg, ikke en gang interressert.... Spør meg bare selv hvor jævlig dum er det mulig å bli??? Før eller siden, etter å ha tørket sikkelet fra trynet, vil med sikkerhet en av disse ungene overraske oss alle..... De der "banke" filmene var jo sååå brutale da. Rart jeg ikke drukna i blodet. edit: fjerne noe som ikke er vits og skrive engang.. Endret 3. januar 2005 av Bundy Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Okay, jeg aner ikke om noen har nevnt dette, men jeg må bare få uttrykket min misnøye med at Norges undervisningsminister ikke har noen bakgrunn i undervisning i det hele tatt! Hun har til vanlig en ledende stillig i handels-Norge. Den eneste bakgrunnen hun har, er den samme som du og jeg har, nemlig å være/ha vært skoleelev. Hvorfor får ikke en lærer/rektor/lektor denne stillingen, eller en annen person som faktisk har peiling på skole? Argh! Helt enig. Til tross for at mange lærere er idioter, er det selvfølgelig svært mange som ville hatt mere peiling enn Clemet. At hun har peiling på økonomi hjelper jo ikke det spor kvaliteten i den norske skole. For det er vel ingen som mener at det vil hjelpe å skjære ned på midlene. Det settes ingen krav til utdannelse for å bli folkevalgt. Moderniseringsministeren, Meyer, har ingen utdannelse etter vgs. Han har ikke peiling på det han driver med. Det samme gjelder Clemet. Ble litt off topic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå