Gå til innhold

Clemeth er rystet...


Anbefalte innlegg

...over at norge's fjortiser hverken kan skrive, stave eller regne.... Ikke ovveraskende for andre enn henne og resten av våre ubrukelige politikere...

 

Undersøkelser viser at samtidig som Norge blir rikere og rikere, og bedre og bedre som bosted, blir vi dummere og dummere.... Selv 2 gangen er et problem for våre ynglinger... Nå har til og med våre styresmakter skjønt det...

 

Hva kan man forvente når ikke engang sjefen kan stave, og når disse udugelige podene er mer opptatt av å filme 'vi banker dem' sekvenser mens de klør seg på balla og forsøker å få skjegget til å gro raskere enn pappa's???

 

Er ikke ovverrasket jeg, ikke en gang interressert.... Spør meg bare selv hvor jævlig dum er det mulig å bli???

 

Før eller siden, etter å ha tørket sikkelet fra trynet, vil med sikkerhet en av disse ungene overraske oss alle.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Sann gar det nar unger er bortskjemte og ikke gidder gjore noen ting pa skolen, fordi hele systemet er lagt opp for at ungene ikke skal bli sinte eller ikke har for mye a gjore, osv, osv.

Jeg tror norske ungdommer ikke ser vitsen med a jobbe nar de bare far alt de vil rett i hendene. Det er problemet med a ha et rikt samfunn, meningen med skikkelig arbeid blir borte for mange.

Lenke til kommentar

Pedagogikk og skolepolitikk er fryktelig vansklig, det samme er standardiserte tester. Det er usikkert hvorvidt disse gir et godt bilde av kunnskapen (nei unskyld, KOMPETANSEN) som eleven sitter inne med. Jeg sr ingen grunn til å bli forferdet fordi noen småtroll ikke klarer 15x9 i hodet, det gjør tross alt ikke Clemet heller :p

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det blir foretatt/skal foretas eller har vært foretatt undersøkelser i videregående skole også? Her kommer jo mer av den matematikken som man faktisk trenger i realfagsorienterte yrker. Tror egentlig resultatene vil være ganske like de vi ser i ungdomsskolen.

 

Hva er årsaken til noe slikt? Jeg mener at politisk inkompetanse, og såkalte "gode idéer" må stå for sitt. Det virker ikke som om stortinget og regjeringen setter seg godt nok inn i konsekvensene av deres bestemmelser.

 

Resultatet behøver i og for seg ikke bety så mye, men det er en klar ulempe dersom dette kunnskapsnivået holder seg opp igjennom hele utdannelsen. Da vil norske elever stille svakere enn andre i henhold til utenlandske, for eksempel når det gjelder opptak til universiteter og arbeid innen matteorienterte yrker. Det ser ut som om vi ikke prøver å henge med i den tekniske utviklingen som foregår i verden i dag, og dersom emnet ikke blir tatt mer seriøst frykter jeg at Norge kan bli akterutseilt i fremtiden.

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Lo så godt når det var intervju med henne på nyhetene i går. De spurte henne helt plutselig hva 15x9 var, og da fnøs hun det bare bort og gikk unna.

Så, lær deg gangetabellen selv Clemet, før du går ut offentlig og klager på alle oss andre.

FYSJ

 

Likevel så må jeg si at det er rystende å høre at hele 20% av Norges befolkning ikke kan å lese og skrive ordentlig. :ohmy:

Lenke til kommentar
Slik går det med en høyrekvinne som minister.

HAHA :!:

 

Du mener altså at dette er en utvikling som har skjedd på de siste tre årene? :!:

 

Sannheten er selvsagt at det er slik det går når staten har ansvar for skolesystemet. Utdanning er et altfor viktig område til å la staten styre det.

Lenke til kommentar
Disiplin, arbeidsmoral og respekt for andre. Tre ting som mangler i den norske skolen.

Men hva er disiplin? Fram med spanskrøret igjen?

 

Jeg er enig i at arbeidsmoral og respekt er viktig, men ikke bare for elevene. Lærerne må også ha respekt for elevene. Gjensidig respekt kalles det på fint ;)

 

Jeg tror elevene må føle at de blir tatt på alvor tidlig i skolgangen. Ikke alle er flinke i matematikk uansett hva de gjør. Jeg har gått i klasse med folk som uansett hvor mye de jobbet med matematikken så fikk de det ikke til. Men disse hadde også evner til mye annet, men de fikk ikke brukt de i skolen. Om elevene hver dag føler at de mestrer noe så ville det økt elevenes selvtillit og kanskje det ville ført til større motivasjon i fagene de ikke mestrer så godt.

 

Jeg tviler også på standardiserte testers mulighet til å fange opp problemer i skolen, og jeg tror også slike tester er farlig for skolen, spesielt om de knyttes opp til fritt skolevalg (Tenker på nasjonale prøver nå).

Lenke til kommentar
Jeg sr ingen grunn til å bli forferdet fordi noen småtroll ikke klarer 15x9 i hodet,

Nei, dere sosialister er vel fornøyd så lenge enhetsskolen fungerer slik den skal: som indoktrineringsanstalt for sosialistiske ideer.

Jeg ville nå sagt at den er en indoktrineringsanstalt for konkuransesamfunnet. Kanskje det betyr at skolen egentlig fremmer alle slags verdier? ;)

Lenke til kommentar

Bare for å kommentere fritt skolevalg så gjelder dette kun for videregående og oppover, og disse er ikke tatt med i disse undersøkelsene. I tillegg mener jeg at det er noe av det som kanskje kan snu trenden. Det medfører i alle fall at de elevene som virkelig vil lære noe kan komme på samme skole, og unngå folk som egentlig driter i skolen. På den måten kan de som vil få et sunt og fint skolemiljø, dersom de har gjort seg fortjent til det.

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar
Disiplin, arbeidsmoral og respekt for andre. Tre ting som mangler i den norske skolen.

Men hva er disiplin? Fram med spanskrøret igjen?

Lydighet er bare en del av disiplin. Arbeidsmoral er en annen del. Respekt for læreren er en tredje del. Så disse elementene overlapper.

 

Man trenger ikke fysisk avstraffelse for å opprettholde dispilin. Men

 

 

Jeg er enig i at arbeidsmoral og respekt er viktig, men ikke bare for elevene. Lærerne må også ha respekt for elevene. Gjensidig respekt kalles det på fint ;)

Respekt medfører gjensidig respekt. Men respekt er ikke det samme som likstillt (eller frykt, som en del drittunger later til å tro.) I klassen er det læreren som skal være sjefen. Og lærerens måte å vise elevene respekt på skal være annerledes enn elevenes måte å vise læreren og andre medelever respekt på.

 

 

 

Jeg tror elevene må føle at de blir tatt på alvor tidlig i skolgangen. Ikke alle er flinke i matematikk uansett hva de gjør. Jeg har gått i klasse med folk som uansett hvor mye de jobbet med matematikken så fikk de det ikke til. Men disse hadde også evner til mye annet, men de fikk ikke brukt de i skolen. Om elevene hver dag føler at de mestrer noe så ville det økt elevenes selvtillit og kanskje det ville ført til større motivasjon i fagene de ikke mestrer så godt.

Folk med lære seg å erkjenne at det ikke er galt å ikke mestre alt. Ikke alle er flinke. De fleste har noen gode kvaliteter, noen fler enn andre.

 

Hvis man bare skal fokusere på det positive, og på en måte late som om det negative ikke finnes, da lærer man seg ikke å håndtere det negative. Man benekter virkeligheten i stedet for å lære seg å håndtere den og gjøre det beste ut av den.

 

Hvis man ikke kan lære seg å akseptere at man suger i matte, så vil frykten for å feile ligge som et evig spøkelse i bakgrunnen. Egentlig så vet man at man ikke er flink, men man er redd for å innrømme det. Det er ikke en positiv følelse.

 

 

Jeg tviler også på standardiserte testers mulighet til å fange opp problemer i skolen, og jeg tror også slike tester er farlig for skolen, spesielt om de knyttes opp til fritt skolevalg (Tenker på nasjonale prøver nå).

 

Standardiserte tester er den beste metoden vi har. Det er selvsagt langt fra perfekt, derfor må man jobbe med å forbedre disse. Å forkaste dem til fordel for subjektiv synsing er bare dumt.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Hvis man hadde fått bedre lærere som motiverer istedenfor å knekke folk så hadde det kanskje hjulpet litt? Med det mener jeg ikke strenge lærere, men jeg mener uduglige lærere som ikke vet hva de driver med og som gjerne synlig tar på seg favorittelever. Det kryr av disse på videregående ihvertfall.

 

(jeg er ferdig på videregående for flere år siden, men jeg glemmer aldri hvor elendig videregåendetilbudet, og delvis ungdomsskole tilbudet var)

Lenke til kommentar

I løpet av 3 år på videregående møtte jeg kun én lærer som jeg kunne tenkt meg å sende mine fremtidige barn til. Håper så inderlig at det blir etablert et ordentlig tilbud av privatskoler før jeg får unger så de kan få et verdig tilbud.

 

Kort sammendrag av mine skolegang:

 

Barneskolen: 28 elever i en klasse med 2 lærere, den ene lærer jobbet 100% med en gutt i klassen med enorme læringsvansker som uten tvil hørte hjemme i en spesialklasse. Etter å ha opptatt halvparten av lærernes arbeidstid gjennom 7 år (han gikk 1. klasse 2 ganger) gikk han ut fra 6. klasse med sånn halvveis grepet om den lille gangetabellen. Dere kan selv tenkte dere hvor mye dette gikk utover de andre 27 elevene som fikk halvert sitt læringsopplegg. Forøvrig var viktige elemtenter av skolegangen her kristen indoktrinering og underkastelse for autoriteter...

 

Ungdomsskolen:

Vårt kjære utskudd fra barneskolen gikk selvfølgelig i min klasse igjen, han tok fremdeles opp en hel lærer alene, men heldigvis i et eget rom så han ikke forstyrret vår undervisning. Forøvrig gikk jeg gjennom ungdomsskolen uten å noensinne føle at jeg fikk noen utfordringer. Ungdomsskolen skal ha at de hadde gjennomsnittlig de beste lærerne, men trusler fra psykotiske lærere og døve, senile naturfaglærere som ikke husket om de kom eller gikk var en del av hverdagen.

 

Videregående:

Som sagt tidligere var fovorisering et stort problem, eneste måten å i det hele tatt bli akseptert av norsklæreren vår var å være jente, og å sitte på en av de tre forerste plassene. De andre ble ignorert. Kjemilæreren vår var alkoholiker og hadde hyppige migreneanfall, dette resulterte i at han kun gjennomgikk det delkapittelet han synes var interessant om og om igjen og ga feilinformasjon eller enda bedre, ikke informasjon i det hele tatt. Raserianfall var normalt. Fysikklæreren min, som jeg var veldig fornøyd med, har jeg fått tin å innrømme at kjemilæreren ikke hadde hatt en jobb om det ikke var for at han var den eneste de fikk tak i.

 

Matteundervisningen foregikk ved at en gammel mann langt over pensjonsalder skrev opp beviser (eksempler er fy-fy)på tavlen mens han sa "også sånn, ikke sant" for hver nye utregning. Forøvrig brukte han ofte utdaterte metoder og skrivemåter og veien til toppkarakter var om du kom fra samme bydel som han og helst spilte golf...

 

 

HURRA!

Lenke til kommentar

Raggie: Det er utrolig godt å vite at jeg ikke er den eneste som har opplevd det der. Favorisering av jenter som liker å strekke deg i timene, alkoholiserte lærere, og raseri anfall er bare en brøkdel av de forskjellige problemene som eksiserte på den videregående skolen jeg ble ferdig på for snart 3 år siden. Jeg har også opplevd å få dårlig karakter på prøver fordi prøven hadde politiske spørsmål hvor mine svar ikke matchet med lærerens egne meninger. Jeg kan si det sånn at når jeg var ferdig på videregående så hadde jeg allerede vurdert å sluttet et unødvendig antall ganger på egenhånd fordi jeg virkelig ikke fått det studietilbudet jeg trengte. Skolen motiverte ikke. Nå går jeg på høgskole og jeg har aldri vært så motivert som nå. Det bør si litt!

 

Btw, min videregående skole hadde også noen skandaler med lærere som hadde seg med elever mens jeg gikk der. Det er ganske uhyggelig :/ Jeg hadde også en mattelærer som INNRØMMET å behandle meg dårligere enn andre elever i klassen. Utrolig synd at jeg ikke hadde noen vitner da det ble sagt, for hvis jeg hadde hatt det ville jeg dratt saken til en høyere instans og fått den læreren sparket for evig og alltid.

 

Nå skal det jo også sies at jeg har sett eksempler på det totalt motsatte da. Personer som på videregående var "teachers pet", men som gikk på en smell da de kom ut i den virkelige verden. Da man har i løpet av 3 år har vært totalt avhengig av enkelte lærere og levd på deres nåde så er det kanskje ikke så rart det går galt da man ender opp et sted man faktisk må jobbe for oppmerksomheten?

 

Jeg tror at kravene for å komme inn på lærerskolen, og ikke minst bestå utdannelsen bør bli MYE strengere, og at de bør legge mer vekt på pedagogiske metoder for å samarbeide med elevene. Som kjent så har enkelte lærerskoler INGEN krav for hvem som kan komme inn (jeg kjenner enkelte som går lærerskolen som knapt klarte norsk på videregående). Videre så bør det bli mer attraktivt å bli lærer slik at konkurransen blir større og de dårlige blir luket ut. Mer lønn kanskje? Sist men ikke minst bør elevene bli hørt. Hvis en hel klasse klager på en lærer så betyr det kanskje at noe er galt?

 

Jeg tror jeg skal begynne å spare allerede nå slik at jeg om 10-15 år får råd til å sende barna mine på privatskole. Det norske skolesystemet er korrupt, og jeg støtter ikke denslags.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...