Gå til innhold

Ustabil "nybygget" pc

Anbefalte innlegg

Hei

Tidligere i sommer bygde jeg en pc, med hjelp fra folk her på forumet, den har kjørt greit, men har opplevd at den har vert ustabil til tider, nå etter en fresh installasjon av windows xp m/sp2, får jeg flere ganger for dagen blå skjerm og pc'en starter på nytt. Har tidligere hatt problem med at pc'en starter på nytt av seg selv, har en stygg mistanke om at det kanskje er minnet det er noe galt med. Har tidligere sett litt på problemet, men nå er jeg lei og vil fikse pc'en min, sånn at den blir stabil og god ;)

Hovedkort : MSI K8N NEO Platinum Edition S754

Prosessor : AMD Athlon 64 3000+

Kjøling : Thermaltake TR2 M6

Harddisk : Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Minne : OCZ 512MB Premier med heatsink

Skjermkort : Radeon 9600 atlantis 256 mb ram

Feil: Pc'en får blå skjerm og starter på nytt, det går for raskt til at jeg har mulighet til å få med meg noe av feilmeldingen som kommer opp. Har tidligere før jeg installerte win xp pro sp2, kjørt mer stabilt, men selv da pleide den å starte seg selv på nytt av og til.

Jeg gjør hva som helst for å få en mer stabil pc, så alle tips og tilbakemeldinger tas i mot med stor takknemelighet :)

Endret av creo-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor strømfosyning har du da? Merket stor foskjell jeg ihvertfall fra en 350w -> Tagan 480w: ingen flere spontan rebooter og utidig henging.

Det kan jo hende at den er den skyldige, ellers kan det være at minnet ditt ikke får den spenningen det skal ha, som sveinsel sier.. Disse brikkene vil ha litt strøm.

Lenke til kommentar

Det kan faktisk bare være en driver som krangler det der, så gjør det han sa med å slå av automatisk restart, ser du hva som forårsaker det, søker litt rundt å når du finner ut hvilken enhet det er, så skaff deg en ny driver, Mange som oppgraderte til SP2 fikk problemer med drivere på mus o.l. og fikk blåskjermer.

Lenke til kommentar

Får opp feilmelding og får ikke startet opp CATALYST control center etter installasjonen :(

Har satt opp spenningen på minnet til 9.85 V som er maks på hovedkortet mitt og i følge bios ikke anbefalt.

Har tenkt på en fresh installasjon, så installere drivere etc. etter installasjonen av SP2. Men vil først se om det er mulig å få ordnet dette uten å måtte installere på nytt.

Blå skjerm error:

Bad pool Header

Technical information: ***STOP:0x00000019(0x00000020, 0xE21B62E0, 0x0E21B63aO, 0x0c18040

Lenke til kommentar

Litt lesestoff til Bad pool Header STOP:0x00000019

http://www.techspot.com/vb/topic16669.html

http://aumha.org/win5/kbestop.php

Edit:

Glemte å nevne at det er mestsannsynlig en dårlig driver.

Så oppdater bios, nvidia driveren, skjermkort driveren.

Du kan også kjøre mem86 for å teste ram brikkene dine.

http://www.memtest86.com/

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Et lite longshot. Du har hatt pcen i et halvt år.... Har du sett inni maskinen om det har samlet seg mye støv rundt kjøleribbene på prosessor, gpu osv. Kanskje problemet er overheating... Bare en tanke... :hmm: Ellers høres sp2 ut som problemet slik de andre nevner.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt en fresh installasjon av win xp pro, installerte så windows oppdateringer og sp2, for å så ta en installasjon av oppdaterte versjoner av drivere til hovedkort, skjermkort ( CATALYST™ for Windows XP Version 4.12 ), bios etc.

I går etter alt var oppe å kjøre, var pc'en mer stabil en den noen gang har vert. Men når jeg våknet i dag og skulle se om det jeg hadde satt på nedlastning i går kveld var ferdig, fikk jeg samme blue screen.

Nå bruker jeg de nyeste driverene, det er ikke støv i maskinen.

Kan det være at viften min ikke fungerer skikkelig, at den slår seg av på grunn av overheating som Bubba-S nevner?

Skal kjøre en memtest etter jeg kommer hjem fra jobben i kveld, så får vi se om det kanskje er minnet.

anyway, takk for bra respons på posten, har vert til stor hjelp så langt :)

Lenke til kommentar

Det mest sannsynlige er driver-feil. Særlig om sp2 er innstallert på gammel XP-innstallasjon. Det er mulig å fjerne driverene slik at disse legges inn på ny av XP. Den sikreste måten som bør gi deg et stabilt system er å innstallere XP, legge inn sp2 også legge inn de siste driverene. Det måtte jeg gjøre på mitt nye Intel-system for å få det stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...