Sozinho Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) Heisan... Har lenge hatt lyst på digitalkamera igjen. Er ikke sjeldent jeg går glipp av et motiv eller tre... Mine tidligere kameraer har vært Canon Ixus II, Canon PowerShot S40, og Sony DSC-P72. I tillegg har jeg lånt et Sony DSC-P10. Mine personlige meninger om de kameraene jeg har hatt, for å hjelpe til med valg av nytt: Ixus II: Lite og hendig kamera, tok greie bilder, for ofte røde øyne, elendig batteri S40: Tar litt mer plass, men greit nok på tur. Tok greie bilder, fikk sjeldent røde øyne, batteriet var kurrant. Ble veldig ofte kjørt kun på "auto". Alle manuelle finessene ble lite brukt, hadde planer om å sette meg inn i sånt "siden". DSC-P72: Helt greit kamera mtp størrelse, lite røde øyne, en del billedstøy i bilder tatt innendørs ved svak belysning. DSC-P10: Bedre enn P72, mye på grunn av at det er bygget stort sett i metall i motsetning til P72 som er i plast. Tar greie bilder, stort sett fornøyd med dette. Liker også batteripakke fremfor AA-batterier. Har tilgode å kjøpe løse batterier på Narvesen når jeg er tom for strøm. Kjøper heller ett ekstra batteri. Det var kort om hvordan jeg likte mine tidligere kameraer. Jeg har satt tre kameraer på ønskelisten nå: Canon Ixus 40, PowerShot S70 og Sony DSC-P150. Har lest tester både her og der av de, og har vært innom noen butikker og kjent på Ixus 40 og DSC-P150. Sony sitt DSC-P150 føles veldig bra, er tynnere enn sine forgjengere, og ser ut til å være "bra nok til meg". Minuset så langt er Memory Stick. Ixus 40 er mindre enn Sony sitt, og jeg har en følelse av "mange røde øyne i julen" med dette kameraet. Mulig dette bare henger igjen fra gamle dager med Ixus II. Uansett er det veldig lite, tar liten plass og føles bra i hånden. Hvordan er Ixus kontra Sony på batteri ? Husker noe om Sony og Stamina osv ? Til slutt var det godbiten PowerShot S70 som viser seg å være ett rått kamera men som samtidg er større, mange flere knapper og koster mer. Blir dette overkill for meg ? Har ikke fått kjent på dette enda, men sammenligner litt med S40 som ble litt stort for lommen min. Jeg tar stort sett bilder "der og da", mye for gøy, for å få hendelser over på skjermen for å se på de siden. Redigere bildene litt i PhotoShop og eventuellt hive noe ut på papir i forskjellig format. Vil at det skal være gøy å ta bilder, og gøy å se på de siden. Har tilgang til et Canon digitalt speilrefleks med flere linser (husker ikke modellen) hvis det skulle være behov for "veldig bra bilder" til noe helt spesiellt. Håper noen har fått ett inntrykk i "hvor jeg vil" med dette innlegget og at noen vil veilede meg til en lykkelig forelskelse mellom kamera og meg. Vil også nevne at jeg har romstert rundt på forumet og ikke funnet de svarene jeg vil ha. Jeg vil også si at jeg er åpen for andre forslag hvis det er noen som har gode erfaringer med andre kameraer. På forhånd takk for hjelpen Edit: Barnelærdommen svikter Edit 2: Lagt til sluttkommentar Endret 14. desember 2004 av Sozinho Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Alle 3 alternativer er gode kameraer, men hvis du ikke har brugt de manuelle indstillinger på dit Canon S40 tidligere, så er der vel ingen mening med at købe S70? Sony P150 har bedre billedkvalitet end Ixus 40 og tror også at batterilevetiden er bedre. Se julekalenderen dag 14 her på siden - Sony P150 fås billigt i dag (nok til samme pris som Ixus 40 i Norge...) Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Alle 3 alternativer er gode kameraer, men hvis du ikke har brugt de manuelle indstillinger på dit Canon S40 tidligere, så er der vel ingen mening med at købe S70?Sony P150 har bedre billedkvalitet end Ixus 40 og tror også at batterilevetiden er bedre. Se julekalenderen dag 14 her på siden - Sony P150 fås billigt i dag (nok til samme pris som Ixus 40 i Norge...) Heisan Grunnen til at jeg satte opp S70 er at det tar vel bedre bilder enn både P150 og Ixus 40. Om det er verdt de ekstra kronene er vel en annen historie. Samtidig så er det vel litt som du nevner at det blir "overkill" med et slikt kamera til mitt bruk. Var vel det jeg tenkte med S40 den gangen og. "Skal sette meg inn i dette en annen dag", men så ble det aldri gjort... Så Sony P150 i julekalenderen i dag, og må si jeg er veldig fristet. Dog har jeg ingen erfaring med denne nettbutikken. Samtidig har jeg vurdert å kjøpe kameraet på Elkjøp for å få med meg snubleforsikringen til ca 700,- som varer i 3 år. Den dekker jo eventuelle uhell om jeg skulle miste kameraet i bakken osv. Noe ingen garanti/reklamasjon gjør. Har gode erfaringer med denne type forsikring når det gjelder mobiler. Har tatt livet av ett par telefoner de siste årene pga is og glatt føre... Kanskje vi skal sette opp bare Sony P150 og Ixus 40 og så vurdere de to da. Om det ikke er bedre kameraer i samme prisklasse. Som jeg nevnte var det følelsen av å holde i de to kameraene som ga meg "lyst" til å kjøpe de i første omgang. Har en del å si at man trives med kameraet i hånden også synes jeg... Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 For at forvirre dig endnu mere kan jeg jo også anbefale dig Panasonic FX7 - nok det mest interessante kompaktkamera, der har optisk billedstabilisator og bedre eller lige så god optik som Sony P150. Desuden er det mindre og har stor skærm (dog med lav opløsning) Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Okej, da skal jeg la meg forvirre enda mer og ta en nærmere kikk på Panasonic FX7. Så får vi se om Panasonic kan mer enn å lage videospillere (har en Panasonic S-VHS stående i tv-stua som jeg er godt fornøyd med) Lenke til kommentar
heia_lie Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Heh, Sony er billigere, har høyere oppløsning, bedre innstillingsmuligheter, bedre batterikapasitet og videomodus enn FX7, men velg selv =) DSC-P150 på veg hjem til meg Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Har sammenlignet Panasonic FX7 og Sony DSC-P150 nå. Har plukket ut noen av de "vesentlige" forskjellene. Om noen har andre synspunkter tas de i mot med takk... Panasonic: 5 megapixel 2.5" lcd-skjerm (114.000) 9 fokuspunkter Optisk bildestabilisator 8 sekunder lengste lukketid 320x240 30fps Quicktime video 120 bilder (CIPA batterikapasitet ) Ni-MH batteri Secure Digital minnekort Pris: 4.800 kroner Sony: 7 megapixel 1.8" lcd-skjerm (130.000) 5 fokuspunkter 30 sekunder lengste lukketid 640x480 30fps mpeg viode 320 bilder (CIPA batterikapasitet ) Lithium batteri Memorystick minnekort Pris: 3.899 kroner Slik jeg ser det: Panasonic: Pluss for stor skjerm (dog med lav oppløsning), rimelig minnekort sammenlignet med memorystick, manuell hvitbalanse. Minus for dårlig videokvalitet i quicktime format, koster mer enn Sony, mangler optisk søker, dårlig batterikapasitet. Sony: Pluss for god video i mpeg format, lang lukketid, god batterikapasitet Minus for dyre minnekort, mangler manuell hvitbalanse Som heia_lie skriver er Sony billigere, har bedre batteri, innstillingsmuligheter og video enn Panasonic. Derimot har Panasonic lurt inn ett par småting Sony ikke har, som optisk bildestabilisator, manuell hvitbalanse, flere fokuspunkter og en større skjerm (med dårligere oppløsning). Er virkelig disse tingene verdt den ekstra tusenlappen og da samtidig få dårligere batterikapasitet ? Er litt forskjell på 120 og 320 bilder i snitt. Om ingen andre har flere forslag til kamera som gjør at jeg velger noe annet, blir det mest sansynelig sony DSC-P150 som blir julegaven til meg selv i år.. En ting til... Er det noen hensikt å kjøre minnekort type Sandisk Pro Ultra II, eller vil et "vanlig" MemoryStick Pro kort holde ? Ser at 256 MB Ultra II koster 650 kroner, mens Pro utgaven ligger på 500 kroner. Edit: Noen forandringer og så nå at heia_lie hadde svart (c; Endret 15. desember 2004 av Sozinho Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Ekstra pluss på panasonic for optisk bildestabilisator. Det må du ikke glemme, denne funksjonen gjør bildene dine skarpere. I tillegg så ligger faktisk bildekvaliteten på FX7 et lite hakk over P150 (ifølge tester jeg har lest). Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Ekstra pluss på panasonic for optisk bildestabilisator. Det må du ikke glemme, denne funksjonen gjør bildene dine skarpere. I tillegg så ligger faktisk bildekvaliteten på FX7 et lite hakk over P150 (ifølge tester jeg har lest). Ble litt sjarmert av den optiske billedstabilisatoren. Skarpere bilder er ingen lei seg for. Har også hørt at Leica objektiver gir goder bilder. Men, det var dette men'et... Er det SÅ stor forskjell i billedkvaliteten til Panasonic at det er verdt den ekstra tusenlappen ? Og da samtidig gi avkall på batterikapasitet ? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Mitt svar er ja. Men det er nå meg . Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Mitt svar er ja. Men det er nå meg . Hehe... Subjektive meninger er også verdt å ta med seg noen ganger. Men... Optisk bildestabilisator, ikke optisk søker, under halvparten av batteritiden, elendig video i quicktime format, litt forskjell i sepcs ellers. Om vi sier at dette er verdt en ekstra tusenlapp, hvordan vil det da være å kikke på PowerShot S70 når vi kun tenker billedkvalitet ? Det ligger jo ca på samme pris som Panasonic FX7. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 CIPA standarden har jeg aldri stolt på... synes den virker veldig rar i følge egne erfaringer. Batterikapasiteten er nok bedre enn CIPA påstår. FX7 lager skarpere bilder enn Sony kameraet, uten at jeg skal påstå at det er en så veldig stor forskjell (har ikke prøvd Sony kameraet selv), men optisk bildestabilistator alene er verdt det den koster mer. Du kan da ta bilder i mørkere omgivelser enn du kan med Sony kameraet, uten at bildene blir uklare og kornete. Det er også mindre og lettere enn S70 som er et kamera man ikke behøver om man ikke skal bruke manuelle muligheter. Mitt valg ville vært FX7, på grunn av bildekvaliteten. Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Hvis du vil spare 500-700 kr. så kunne Panasonic FX2 være en mulighed. Samme kamera som FX7, dvs med optisk billedstabilisator, god billedkvalitet, stor skærm (dog "kun" 2"), etc. Det har 4 mp, men er ellers stort set samme kamera. Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 CIPA standarden har jeg aldri stolt på... synes den virker veldig rar i følge egne erfaringer. Batterikapasiteten er nok bedre enn CIPA påstår. FX7 lager skarpere bilder enn Sony kameraet, uten at jeg skal påstå at det er en så veldig stor forskjell (har ikke prøvd Sony kameraet selv), men optisk bildestabilistator alene er verdt det den koster mer. Du kan da ta bilder i mørkere omgivelser enn du kan med Sony kameraet, uten at bildene blir uklare og kornete. Det er også mindre og lettere enn S70 som er et kamera man ikke behøver om man ikke skal bruke manuelle muligheter. Mitt valg ville vært FX7, på grunn av bildekvaliteten. Selv om man setter spørsmålstegn ved CIPA standarden er det jo mye som tyder på at Sony har bedre batteri enn Panasonic FX7. Har lest flere tester og i snitt ser det ut til at Sony er overlegen på batteri. Det har vel også noe for seg at Panasonic kjører Ni-MH batter og Sony kjører Lithiium ? Er litt fristet til å valse ned på Elkjøp og prøve ett FX7 for å se hvordan det føles i bruk. Spørs hvor stort savn den optiske søkeren er, og hvordan batteritiden blir i praksis for mitt brukermønster. Ett ekstra batteri løser jo eventuellt dette. Muligheten for å ta bilder i mørkere omgivelser er absolutt ikke dumt. At det er mindre og lettere enn S70 er klart en fordel. Men tar det bedre bilder enn S70 også ? Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Hvis du vil spare 500-700 kr. så kunne Panasonic FX2 være en mulighed. Samme kamera som FX7, dvs med optisk billedstabilisator, god billedkvalitet, stor skærm (dog "kun" 2"), etc. Det har 4 mp, men er ellers stort set samme kamera. Så litt på dette kameraet. Får avvente litt og se om noen lokale butikker tar dette inn slik at jeg kan ta litt i det og prøve det. Skjermen er stor nok i massevis, men jeg er usikker på det med optisk søker hvor viktig det er for meg. Det samme gjelder batteri. Det som er negativt for meg på både FX2 og FX7 er bruken av 320x240 Quicktime video. Mener ikke at video er hovedgrunn for kjøp av kamera men mer "kjekt å ha" da jeg ikke har planer om noe videokamera nå. Så på en helt annen ting. Sensor på Panaosnic: CCD 1/2.5 tommer Sensor på Sony: CCD 1/1.8 tommer Det som er er greia her er større sensor bedre bilde sant ? PowerShot S70 har som Sony en CCD på 1/1.8 tommer. Betyr dette at Panasonic FX2 tar bedre bilder enn S70 ? Eller er det forskjellig fra produsent til produsent hvor "god" billedbrikken er ? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Om du har tenkt å dra innom elkjøp, så husk at du kan returnere kameraet innenfor 30 dager om du ikke er fornøyd med det. Da kan du teste. ..ikke se på dette som snikreklame moderatorer.. Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Sensor på Panaosnic: CCD 1/2.5 tommerSensor på Sony: CCD 1/1.8 tommer Det som er er greia her er større sensor bedre bilde sant ? PowerShot S70 har som Sony en CCD på 1/1.8 tommer. Betyr dette at Panasonic FX2 tar bedre bilder enn S70 ? Eller er det forskjellig fra produsent til produsent hvor "god" billedbrikken er ? S70: 1/1.8=0,55 FX7: 1/2.5=0.4 Så vidt jeg kan forstå så har S70 størst CCD. Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Elkjøp sin 30-dager retur-mulighet er ingen dum ting. Enklere prøve ut produktet først og se om man blir fornøyd. Men jeg blir en smule forvirret nå. Som berntmh skriver: S70: 1/1.8=0.55 FX7: 1/2.5=0.4 Sony har jo også 1/1.8 som da også blir o.55 ? Hva betyr dette egentlig ? Får ikke helt "tak" på dette Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Sony har jo også 1/1.8 som da også blir o.55 ? Stemmer det. Hvis du deler 1 på 1.8, så får du 0.55 i svar. 1 ----- = 0.55 1.8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå